Sjuk neontetra

#1 - 13 oktober 2004 08:45
Upptäckte igårkväll att en neontetra avvikit från stimmet och var väldigt slö och lite färglös. Den attackarades ständigt av våra platy-yngel (om man nu kan kalla dem yngel när de är snart tre mån), så vi stoppade in yngelkassen och satte den i "karantän". Nu på morgonen levde den fortfarande, men såg lika slö, mager och färglös ut. Den vill inte heller äta. Troligtvis dör den snart.
Det kanske kan vara neonsjuka? Det ska visst vara smittsamt. Är de andra fiskarna redan smittade då? Ingen annan verkar sjuk än så länge.
Eller kan det vara något annat?
Finns det något man kan göra, för att förhindra att de andra fiskarna blir sjuka?

Tacksam för svar!
#2 - 15 oktober 2004 10:02
Var bortrest i somras och kom hem till ett akvarium fullt med bleka tetror. Förmodligen p g a för lite mat. Jag gav dem mygglarver och de blev snabbt färgrika igen. Jag har för mig att någon dog, men de allra flesta lever än. Kanske är han/hon bara gammal och trött?
#3 - 15 oktober 2004 11:34
Svårt att säga. Har bara haft neontetrorna i 2 månader, men man vet ju inte hur gamla de var från början.... Nu är den i alla fall död. Men de andra fiskarna verkar friska, än så länge i alla fall....

Annons