Stress och sämmre vattenkvalite kan orsaka vita pricken. Det finns fiskar som generellt är mer känsliga för just vitapricksjukan. Här är lite info om det. :)
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=244&Itemid=123
Vist är corysarna ut och far överallt, men klassas som stimfisk. Alltså gladast om minst 5-6st. De stimmar när de blir skrämda, leker osv. Och många affärer är tyvärr lite så att köp köp köp, spelar ingen roll hur stort/litet akvarium du har bara du köper. Om du har latinska namnet och söker på internet så hittar du mycket info om olika individers behov av vattenkvalité m.m. :) Vatten bytet menar jag typ med 10cm. Man behöver inte stressa fiskar vid vattenbyte. Vattenbyte framförallt om det var ett tag sedan det gjordes för att minska ev. dåliga vatten värden. Tänk på att olika preparat/medicin tar död på de nyttiga bakteriern i akvariet/filter. Så vattenbyte (inte allt eller helstädning av karet) är nödvändigt efter medicinering. Allternativ kan du köra med aktivt kol i filtret ett tag efter medicineringen för att få bort det.
//Camilla
- Jag fick veta att den typen av medicin försvann av sig själv utan att man behövde vidta några åtgärder. Mild men effektiv tydligen.
De butiker jag varit i då, har inte varit så värst gåpåiga ang. köpa deras fiskar och/eller växter, utan mer diskuterat som privatpersoner med ett brinnande intresse. Nog för att jag förstår att det finns många olika idéer om hur man bäst håller ett akvarium och dess invånare, men Guldfisken tex. har ändå hängt med i över 30 år, så nog borde de ha liiiiite kolll på läget : )
Tyvärr minns jag inte vad den där anti-parasit-medicinen hette, men den skulle doseras med 5 ml i mitt 200-liters (och så 2,5 ml i två dagar till) då, och färgade vattnet svagt ljusblått noterade jag.
Så den nyttiga bakteriefloran i pumpfiltret utplånas alltså i samma veva? Hmmm...måste man alltså börja om med "inkörningen" igen då, eller sköts det av sig självt av de invånare som nu finns där?