Sjuk läppgurami

#1 - 20 februari 2007 09:19
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1215918#

Våra läppgurami har först fått vita prickar, som sedan utvecklats till öppna sår (Se bilden). Det ser ut som om fjällen fallit bort. Hanen har dessutom tappat aptiten, och det lilla han äter spottar han ut. Han har magrat rejält. Honan ser däremot lite svullen ut. Hon äter bra. De vill inte hålla upp sina ryggfenor lika mycket som vanligt.

Guramin är inte skygg, möjligen lite slöare än vanligt. Inga av de andra fiskarna (tre siamesiska algätare och två ancistrus) visar några symptom.

Vad kan vara orsaken, och vad kan vi göra?

Tacksam för snabba svar!
#2 - 26 mars 2007 17:17
Hmm, efter behandling mot fisk-tbc (ja, vi blev ganska skraja!) piggnade hanen till några dagar för att sedan bli allt slöare. Till slut låg han bara på bottnen och kippade efter andan. Tog upp honom. Nån vecka senare fick honan också sår... Fick ta upp henne med, ville inte hon skulle genomlida allt hanen gick igenom.
#3 - 26 mars 2007 19:32
mina guramis har haft likande. I mitt fall berodde det nog på dåligt vatten. Hur sköter du vattenkvalite? Är det fart på vattnet eller stillastående? Hur ofta och hur mycket byter du?
vad behandlade du med?

ett mekaniskt sår läker på några dagar, det gjorde iaf min mosaikguramis sår efter att flera elaka black mollys varit på och pickat på henne.
#4 - 30 mars 2007 07:47
Byter vatten 1gång/vecka, 10-20%. Välfungerande ytterfilter, alla vattenvärden ok. Medelfart på vattnet. Gurami vill väl egentligen ha mer stillastående... Medicinen fick vi i butiken, tror det var AquaFuran, kan det stämma? Vattnet blev väldigt gult. Såren satt i ett par veckor innan vi bestämde att det fick vara slut. De blev ju inte bättre...
#5 - 25 april 2007 18:34
[COLOR=darkred]Jag har råkat ut för samma sak med min dvärggurami, upptäckte det idag. Jag vet inte vad jag ska göra? Är det en sjukdom som smittar??? Snälla hjälp mig jag är orolig.[/COLOR]
#6 - 25 april 2007 19:20
har varit me om liknande på mina gamla läppguramis......hanen smalnade av och tappade aptiten och honan svullnade upp och kunde knappt simma....till sist så slog jag i hjäl dem fö et blev inte bättre:(

Annons