Sjuk läppgurami !?

#1 - 2 augusti 2004 10:45
Vår läppguramihane har blivit slö, smal och så är ögonen väldigt grumliga. Han äter knappt nånting. Det är bara han i hela akvariet som är sån. Vad kan vi göra åt det ? Han ser ut att kunna dö närsomhelst.

MVH Mazi
#2 - 2 augusti 2004 10:50
Vad har han för sällskap och hur stort bor han? Läppgurami är känsliga för dålig vattenkvalitet men det kan det väl inte vara?
#3 - 2 augusti 2004 10:54
Han bor i ett 112 litersakvarium med tetror och lite olika små malar.
För ca en vecka sen bodde han i ett 720-liters med större fiskar som jagade honom. Han blev jagad av en guldgurami nästan hela tiden. Han blev mager och slö, och när vi flyttade honom så mådde han först bättre, men sen kom det tillbaka.

MVH Mazi
#4 - 2 augusti 2004 10:58
Jag tror nog han har det bättre utan de stora fiskarna, 112 liter är lagom för läppgurami. Hur länge har han varit ensam i 112:an? Helt ensam bör han ju inte heller vara, utan sällskap av sin egen sort. Han borde ha åtminstone en hona han kan tjusa. Det kan vara stressande för honom också att inte ha tillräckligt med kompisar i egen storlek/sort. Tror du skall ge honom lite tid och en dam som sällskap så lyser han nog upp igen!
#5 - 2 augusti 2004 11:00
Han har hatt sällskap av en hona hela tiden. Han har det nu också. Hon mår bra, och har gjort hela tiden.
Så det är ingen sjukdom ?

MVH Mazi
#6 - 2 augusti 2004 11:01
För övrigt kan ju nämnas att de vill ha ett tätt planterat akvarium med en del flytväxter. Om du har för mycket öppna ytor med mycket ljus rätt ned i karet är detta också stressande för dem.
#7 - 2 augusti 2004 11:15
Det är ett växtakvarium.Har inga flytväxter. Inte så mycket ljus (2*18 watt lysrör).

Del blir väl inte vit/grumlig i ögonen för att den är stressad ?

MVH Mazi
#8 - 10 augusti 2004 17:40
Hanen är död sen nån vecka tillbaka nu. Men nu har honan fått ett hål under gällocket och framför styrfenan. Bara ena sidan. Hon äter som vanligt och verkar pigg, men sen hanen dog har hon bara hållt sig uppe vid ytan i ena hörnet. Hon ligger inte och snappar luft, som hanen gjorde, utan hon simmar runder precis under ytan. Vad kan ha orsakat hålet ? Är det nån sjukdom ?

Övriga invånare:
10 glödbandstetror
5 svarta neontetror
2 dvärgklogrodor
4 små ancistrusar
2 ampullarior
1 otocinclus
2 japonicaräkor
1 hästnosmal
2 kuhliiålar

MVH Mazi
#9 - 10 augusti 2004 19:48
Läppgurami är känsliga för dålig vattenkvalitet. Skadorna du beskriver får i alla fall mig att tro att det har med vattnet att göra. Har du pejl på värdena; nitrit och pH?

Jag skulle nog tippa att mobbningen i det stora karet satte sina spår och att det var därför hanen blev sjuk. Jag hade en guldguramihane som ständigt blev jagad av en annan hane(köpte som hona så började ryggfenan växa och färgen mörkna...). Jag bytte kar på honom men förmodligen blev den sista flytten spiken i kistan för honaom och han dog av flera veckors stress.

Glad amatör som ofta har fel = Maria
#10 - 11 augusti 2004 07:35
PH: 7.1
KH:9
NITRIT: 0
NITRAT: 10 (ppm)
#11 - 11 augusti 2004 18:28
Tittar ju bra ut!!
#12 - 20 februari 2007 09:39
Låter som precis samma problem vi har just nu med våra läppgurami, han är slö och äter knappt något, medans hon är pigg. Båda har flera hål i sidorna som konstant blir större. Lyckades du möjligt vis lista ut vad det var som var fel? Det enda förslag jag fått ännu är fisk tbc, men det känns lite väl osannolikt. Jag länkar till min tråd, du kan väl svara där.

Annons