Sjuk Körsbärsräka?

#1 - 13 november 2007 12:02
En kompis har märkt att en av hennes 5 körsbärsräkor har blivit väldigt blek i jämförelse med dom andra.

-Akvariet är på ca 64 liter
-I karet går också 8 små Endler, 1 platy och 2 Amanoräkor.
-Tempen ligger på 24 grader.
-Ett RENA filter, 500L/h
-Hon har haft räkorna i ungefär fem veckor.
-Gör vattenbyten var 14 dag
-Använder inga preparat som växtnäring eller liknande.

Från början hade hon 10 räkor, fem av varje kön. Men ganska snart började det att dö räkor och när vi kom på vad det var, en Anubias växt, så hade alla hanar dött. Det här var nu ett tag sen, så jag tror inte det har med saken att göra.

Men kan den här bleka räkan vara på väg att byta kön? Kan räkor göra det över huvud taget? Med bara fem honor kvar så...

Räkan uppför sig inte riktigt som dom resterande heller. Den är mera aktiv och hoppar omkring i karet. Men den äter som vanligt och ser inte ananrs ut att må dåligt.

Kompisen tycker också att den har blivit grå på magen, undersidan av räkan. Har för mig jag läste någonstans att räkor blir 'grumliga' när dom är sjuka eller mår dåligt?

På den tredje bilden ser man hur alla de andra räkorna ser ut, så denna räka har från början varit minst lika röd som dom andra.
#2 - 13 november 2007 12:07
Hon bär inte på ägg??? Jag ser inte så bra på bilden men nog ser det ut så?! Om det verkligen inte finns någon hanne så kan de vara obefruktade men hon kan ha fått rom innan hanarna dog också men inte visat upp sig...

De kan blekna när de har ömsat skal också... ;)

Hon kan hellre byta mindre en gång i veckan än mycket varannan vecka... Hellre lite och ofta än mycket och sällan... Jag tycker inte att yngel och räklingar verkar gilla vattenbyten heller när de är nyisar... ;) om hon nu har smått på gång...

Om den pumpen har filterhus så kan räklingar åka in där... Jag har pumpar med filtret fritt i mina kar... :)
#3 - 13 november 2007 12:15
Vad hade anubias växten med den tidigare räkdöden att göra? Jag har flera anubias nana i mitt körsbärskar och där har ingen dött av annat än att de blivit uppätna av fisk eller ålder vad jag vet.

Jag tycker nästan den ser uppblåst/svllen ut om magen. Men det kanske är färgen som gör det.
Jag har flera som är liviliga och skuttar runt mycket är väl iofs mest unga räkor och hanar. Men ingen som ser ut sådär. Visst är de blekare när de precis ömsat skal. Men iaf hos mig är de så mer jämt svagar röda, inte bara grå om magen.
#4 - 13 november 2007 12:29
Eurydike: Flera har sagt att deras räkor dött pga anubiasen, den är giftig för räkor. Kanske inte alla sorter eller så blir vattnet bara giftigt om man råkar bryta en rot eller liknande på växten. Den besprutas tydligen med något gift också om den odlas ovanför vatten...kommer inte ihåg exakt hur det var.
Även andra växter som besprutas kan vara giftiga, inte bara anubiasen.

Jag har själv anubias i mitt räkkar och har aldrig haft problem. Men många andra har, därför tog hon bort den växten och då slutade det att dö räkor.
Denna växt var relativt ny i karet också, och problemen slutade när hon tog bort den.

Sen dess har alla räkor mått bra och varit djupt röda.

Katharina: Ser inte heller om det är rom hon bär på, ska fråga henne om hon kan se något.
Visst ja! räksäkra pumpen, det har jag glömt att säga till henne...ooops! Men än så länge har hon inte fått några räklingar. :)
Tror inte hon är befruktad av någon hane, det var ett tag sen dom dog och alla räkor har varit framme så då hade hon nog sett det här tidigare. Eventuellt då att hon bär på obefruktad rom.
#5 - 13 november 2007 12:49
Det med anubiasen hade jag ingen aning om!!! Men den hade iofs redan växt i det karet ett bra tag innan räkorna kom dit. Men där frodas de så mycket så jag delar dem rätt ofta faktiskt. Då blir det ju nya snitt. Men mina räkor kanske är härdade vid det här laget?
Intressant i alla fall.
#6 - 13 november 2007 12:55
Eurydike skrev:
Det med anubiasen hade jag ingen aning om!!! Men den hade iofs redan växt i det karet ett bra tag innan räkorna kom dit. Men där frodas de så mycket så jag delar dem rätt ofta faktiskt. Då blir det ju nya snitt. Men mina räkor kanske är härdade vid det här laget?

Intressant i alla fall.

Det fanns en tråd om det här ganska nyligen med bild på växten... Eller var det på räktråden det lades upp bild??? Kolla om du har likadan.. Jättebra om du kan hjälpa till och få rätsida på detta... Om du har brutit stjälkar av dina och dina räkor har klarat det och du har den "giftiga" sorten som har orsakat massdöd så måste det vara växtnäring eller växtgift och att din "gamla" planta inte har något sådant kvar...

Följ upp detta är du snäll.. Sonja har kolla på vilken det är också.. Hon kanske kan hjälpa till att hitta bilden om du inte gör det eller om du kan lägga in en bild på din???
#7 - 13 november 2007 13:45
Ta en räka och ett anubias-blad. Lägg räkan i en burk med cirka en liter vatten. Mosa anubias-bladet ordentligt och släpp ned hos räkan. Om räkan lever efter 2-3 dagar är Anubias antagligen ogiftig för räkor; är räkan död kan det tänkas att Anubias är giftigt, men för att bevisa det behöver du upprepa försöket med flera räkor plus ha kontroller (räkor i likadana burkar men utan anubias-blad).

Du har antagligen rätt gott om körsbärsräkor? Med tanke på hur de förökar sig, menar jag. I så fall skulle jag rekommendera att du omedelbart plockar ut och avlivar den här honan du misstänker är sjuk. Det kommer inte att gå att behandla sjukdomen, om det är en sjukdom, och låter du henne gå kvar riskerar du att hon smittar övriga.

EDIT: Min gissning är dock att honan inte alls är sjuk - vildformen av körsbärsräka ser ut ungefär så där. Jag tror hon har "muterat tillbaka" till ursprungsformen och att det är därför hon inte är klarröd. Ytterligare en anledning att ta bort och avliva räkan, för annars torde alla dina räkor om ett par generationer se ut så där.
#8 - 13 november 2007 14:37
Det är inte mina räkor, och hon har bara fem honor kvar så jag tror inte hon vill exprementera med dom. Du har rätt, jag har inga bevis att det är anubiasen. Men jag har läst att många tror att det är den, eller någon annan nyinköpt växt som har gjort att räkor dör.
Jag berättade det för min vän, som valde att ta bort den, hon ville inte chansa. Sen dess har ingen mera dött, eller visat samma symtomer.

Och som jag sa så har jag också anubias i mitt räkkar där ingen räka någonisn har visat symtomer som dom som då förmodligen blivit förgiftade av växten gjort. Så jag är osäker på allt det här men det verkar stämma det folk säger. Att nyinköpta växter, anubias eller ej, är/var besprutade med något som är gifitigt för räkor. Kanske även fiskar men att räkor är känsligare.
Det kanske räcker att skölja av växten innan man har ner den i karet, eller att man har ner dne en tid i ett annat kar utan räkor. Detta är vad jag läst, inga bevis, men jag har egna erfarenheter som tyder på att anubiasen KAN vara giftig

Men det här fallet handlar förmodligen inte om samma sak, den visar inga symtom på att vara sjuk förotum att den har blivit blek.
#9 - 13 november 2007 15:00
Bara för att vara tydlig; jag säger alltså inte att anubias är ogiftig, det är helt tänkbart att den är det, många kallor har läskiga försvarskemikalier. Jag säger att det vore bra att få testat om den är det.

Om nån har gott om körsbär & har anubias, får den personen gärna göra försöket jag beskrev i mitt förra inlägg.
Jag skulle gärna göra det själv, men jag har inga anubias.

Vad gäller teorin att anubias i sig själv inte är giftig, men att det kan finnas besprutningsmedelsrester, så har jag själv utplånat en hel syrse-odling genom att "vara snäll" och ge dem salladsblad, och jag betvivlar inte en sekund att emerst odlade akvarieväxter besprutas, så teorin är inte alls orimlig. Bara svårare att testa, eftersom 99 anubias av 100 kan vara ofarliga, men den 100'ade kan vara rena döden för räkor.
#10 - 13 november 2007 15:10
Får se vad kompisen säger om avlivning, för att föra räkaveln vidare så har hon kanske inget emot att avliva en stackare. :)

Vet någon om räkor kan byta kön?
#11 - 13 november 2007 15:19
Katharina skrev:
Det fanns en tråd om det här ganska nyligen med bild på växten... Eller var det på räktråden det lades upp bild??? Kolla om du har likadan.. Jättebra om du kan hjälpa till och få rätsida på detta... Om du har brutit stjälkar av dina och dina räkor har klarat det och du har den "giftiga" sorten som har orsakat massdöd så måste det vara växtnäring eller växtgift och att din "gamla" planta inte har något sådant kvar...

Följ upp detta är du snäll.. Sonja har kolla på vilken det är också.. Hon kanske kan hjälpa till att hitta bilden om du inte gör det eller om du kan lägga in en bild på din???

Jag hittade en tråd från början av november tror jag det var där det diskuterades några räkor som dött hastigt. Ingen i tråden hade erfarenhet av att räkor dött ihop med anubias men några hade HÖRT det...inte så tillförlitlilgt då kanske. I den tråden hade ju den vars räkor döt bara släppt i dem utan inkoppning vad jag förstod. Men hävdade att det inte var dålig vattenkvalitet för att några malar som fanns där levde. Men malarna som funnits där kan ju ha vant sig om försämringen kommit gradvis, ELLER så kom räkorna från dåligt vattenkvalitet. Det är ju själva förändringen de dör av, sen om det är till bättre eller sämre spelar ju ingen roll.

Men visst kan vissa växter vara giftiga. Absolut ska man nog vara försiktig med de växter som odlas ovan jord och sen säljs som akvarieväxter. För de kan mycket väl vara besprutade och det tror jag kan vara farligt för böra räkor och fisk. Vissa kanske känsligare än andra. Kanske är räkorna känsligare för att de sitter och plockar på allt och stoppar i munnen?
#12 - 13 november 2007 15:54
Det finns andra trådar om att räkor blivit förgiftade av nyinköpta Anubias som placerats ner i kar som varit igång, alltså inget nitrit utan något från växten.
Jag har själv rätt mycket anubias bland mina räkor och har aldrig haft problem med det. Men det är plantor som vuxit länge, länge i andra akvarier.
Om jag lyckas övertala mig själv att göra Azurs experiment så återkommer jag till den här tråden... kanske borde starta en ny också. Men jag är en blödig djurvän så det är inte säkert... å andra sidan kan andra räkor klara sig. Jag har väl 2-3 olika sorters Anubias.

Jag har även läst att man ska vara försiktig med Cryptocoryner, men det är den växtgrupp jag gillar mest så sådana har jag hur många olika sorter som helt hos räkorna också helt utan problem, och där klipper jag blad ibland.

Räkan på bilden ser ut att ha mycket rom. Jag tycker inte den ser sjuk ut, dom kan skifta lite i färg. Det kan vara obefruktad rom, det visar sig med tiden om allt annat går bra.
Dom går ju med rommen i tre veckor och om hon hållit sig gömd, vilket inte är ovanligt när det är fisk tillsammans med dom, så kan hon ha hunnit bli befruktad kanske.
Är din kompis helt 100% säker på att hon sett alla räkor tidigare? Kan det vara så att det var sex som klarade sig och det här är den sjätte som dels är ljus och dels hållit sig undan?
#13 - 13 november 2007 17:44
"Hjälp mina räkor!! Snälla!"

Heter tråden...

Här är bilden på växten... Azurs idé är bra om att testa växten som sådan en gång för alla...

http://bp2.blogger.com/_p0TqVYKqh3Q/...iftig+vaxt.jpg
#14 - 13 november 2007 17:55
Växten på fotot är en Dracaena fragrans, doftdracena, dvs en landväxt, inte en akvarieväxt. Dracenor är liljeväxter, inte kallor, och, som sagt, trivs betydligt bättre i en kruka i fönstret än planterade i akvariet...
#15 - 13 november 2007 17:59
Azur skrev:
Växten på fotot är en Dracaena fragrans, doftdracena, dvs en landväxt, inte en akvarieväxt. Dracenor är liljeväxter, inte kallor, och, som sagt, trivs betydligt bättre i en kruka i fönstret än planterade i akvariet...

Ja, men det har ju sagts att det är landväxter som sälj som akvarieväxter det handlar om...
Men det är alltså två olika vi pratar om.. Är Anubias lik denna??
För i såfall är det än mer troligt att det är växtgift det handlar om... ;)

Tillägg.. Detta om kallor har jag också hört.. Fick ta bort alla när jag skaffade fåglar... Det gäller alla växter som har vit växtsaft har jag fått lära mig.. High Chaparall kaktus, Julstjärna, kallor osv.. Kan Anubias också ha vit växtsaft?? För i såfall tror jag absolut att den i sig är giftig!!! Får man vit växtsaft på underarmen så kliar det i timmar efteråt, fast man tvättar sig..
#16 - 13 november 2007 18:27
Är inte kalla en anubias? I alla fall har min anubias nana blommor som ser exakt ut som fredskallans fast mindre förstås.
Anubias nana är inte lik den du hade på bild, den är en låg mörkgrön växt med rätt kraftiga blad som alla utgår från en tjock rotbas
#17 - 13 november 2007 18:48
1) Anubias är en kalla; kallor är en jättestor grupp växter som förutom anubias bl.a. innehåller gullranka, monstrea, prickblad, flamingoblomma, ispigg och fredskalla.
2) Anubias är en träskväxt, den klarar sig fint under vatten, medan doftdracena är en landväxt rakt upp & ned, den klarar sig inte under vatten.
3) Anubias ser inte alls ut som doftdracena. Detta är anubias:
http://www.floraquatic.com/administrer/upload/floraquatic-plante-aquarium-aquatique-roche-anubias-nana.jpg
http://www.thekrib.com/Plants/People/h-anubias.jpg
(på bild två ser man också den typiska blomma alla kalla-växter har)
4) "Vit växtsaft" grejen rör mest euforbior, dit high chaparall och julstjärna hör. Deras växtsaft är giftig. Kallor har däremot inte vit växtsaft (fast kan vara giftiga ändå).
5) Jag vet inte om doftdracena är giftig.
6) Doftdracena är inte en kalla, utan en liljeväxt.
#18 - 13 november 2007 18:54
Jag har nu gjort ett litet expriment på diskbänken. Tog en bytta med knappt en liter vatten från körsbärsräkornas kar, tog tre ordentliga "grenar" från två olika anubias som jag dels hackade sönder några rejäla bitar av stjälken på samt strimlade ett gäng blad. Det var inte vit växtsaft.
Sen stoppade jag ner sex kärsbärsräkor ner i byttan.
Dom har krupit runt i byttan ett tag nu och visar inga förgiftningssymptom än.

Katharina, kolla anubias i Zoopets växtavdelning så kommer du att känna igen den direkt gissar jag.
Den är inte alls lik bilden på krukväxten i tråden.
#19 - 13 november 2007 18:55
Azur hann före mig :D
#20 - 13 november 2007 19:21
Doftdracena är inte giftig...inte för oss människor i alla fall :-)
#21 - 13 november 2007 19:56
Här är tråden jag tänkte på:
http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=91730
#22 - 13 november 2007 20:06
Jag tror defentivit att det är farligt för akvariedjur med växtbesprutning.
Kanske är så att inte alla besprutas och att de som funkar bra för endel? Är kanske olika hos olika odlare.
#23 - 13 november 2007 20:36
Ja jag tror absolut att det är som du tror Eurydike. Jag gissar att det inte är något nytt att de besprutas heller, men räkor är så mycket känsligare för kemikalier så det är nu vi märker det, nu när räkor börjar bli så poppis och så många har börjat med dom.
Sen beror alltför många räkdödsfall på nystartade kar också. Man har för bråttom helt enkelt.
Räkexprimentet går vidare, de sex räkorna ser pigga och fina ut och går omkring på de trasiga anubisarna utan problem. Få se hur det ser ut i morgon då jag vaknar. Dom får absolut gå kvar till dess och kanske en halv dag till också.
#24 - 13 november 2007 22:23
Besprutningsmedel är oerhört giftiga för räkor för att besprutningsmedlen är speciellt framtagna för att döda insekter och kvalster, men räkor är också leddjur och känsliga för samma gifter. Halter (och besprutningsmedel) som är helt ofarliga för människor och fisk kan säkert döda en räka.
#25 - 13 november 2007 23:08
Jag har suttit och funderat på hur nyttigt det egentligen är med nya akvarieväxter om dom nu är besprutade. Om det nu skulle vara ett problem är det väl främst för dom som handskas mycket med dom. Dels dom som odlar dom, och grossister som tar emot stora mängder. Men jag tycker det är lite läbbigt. Jag vet förstås att vanliga krukväxter mm också besprutas, fast det är nog importerade snittblommor som är värst där. Men det testas ju mycket med en mer naturlig biologisk bekämpning.
#26 - 14 november 2007 20:45
Azur skrev:
Besprutningsmedel är oerhört giftiga för räkor för att besprutningsmedlen är speciellt framtagna för att döda insekter och kvalster, men räkor är också leddjur och känsliga för samma gifter. Halter (och besprutningsmedel) som är helt ofarliga för människor och fisk kan säkert döda en räka.

Jag kom ihåg fel, jag hade för mig att den där växten blev identifierad som Anubis [:o] De var ju inte alls lika... Nu har jag lärt mig något nytt.. Silverkallan vet jag iaf med säkerhet att jag har fått klåda av saven på underarmen.. Fredskallan har jag däremot aldrig reagerat på, den har jag också haft i karen...

Sonja skrev:
Jag har suttit och funderat på hur nyttigt det egentligen är med nya akvarieväxter om dom nu är besprutade. Om det nu skulle vara ett problem är det väl främst för dom som handskas mycket med dom. Dels dom som odlar dom, och grossister som tar emot stora mängder. Men jag tycker det är lite läbbigt. Jag vet förstås att vanliga krukväxter mm också besprutas, fast det är nog importerade snittblommor som är värst där. Men det testas ju mycket med en mer naturlig biologisk bekämpning.

Nej, det är för jäkligt... [:(!] Om räkorna är känsligare så kan ju nya besprutade växter orsaka massdöd bland räkorna medan fiskarna kanske dör efter en tid och då kopplar man inte samman det med den giftiga växten utan undrar vad som är fel... [:(!]
Jag köpte mycket nya växter när jag var nystartad och jag hade inte en aning om att de kunde vara giftiga!!! Jag sköljde av dem, plockade bort vadden av bästa förmåga och pytsade i dem.. Vilken tur jag har haft!!!
Konsumenterna är de enda som kan påverka detta.. Vi konsumenter borde kräva ekologiskt odlade växter!!!! Precis som med mat...

Jag slutade att köpa julstjärnor i början på 90-talet för att det kom rapporter om att det där medlet som gör att julstjärnor inte blir stora och spretiga utan istället små och kompakta är ett antiväxmedel som gjorde att lokalbefolkningen som jobbade med blommorna fick missfall..
Det gäller för övrigt många krukväxter... B la Hibiskus, Ödets Träd och Gardenia.. mina favoritblommor... [:o] Därför har jag inte köpt så många nya utan behållit mina gamla, stora och spretiga.. :D
#27 - 14 november 2007 21:22
Ja fast ev gifter sköljs ju sakta bort genom vattenbyten i karen och fiskar verkar inte lika känsliga för det här. Sen är det ju lite extremt med vattenvolymen i räkkar, det är väldigt ofta små kar man har räkor i. Då blir allt så koncentrerat. Men man borde ju ha ett växtkarantänskar där växterna får anpassa sig och avgifta sig ;) Å andra sidan kan man handla på akvarieauktioner och få snygga, stora, hemodlade plantor till bra priser. Och byta växter med varandra :)
#28 - 14 november 2007 21:27
Sonja skrev:
Ja fast ev gifter sköljs ju sakta bort genom vattenbyten i karen och fiskar verkar inte lika känsliga för det här. Sen är det ju lite extremt med vattenvolymen i räkkar, det är väldigt ofta små kar man har räkor i. Då blir allt så koncentrerat. Men man borde ju ha ett växtkarantänskar där växterna får anpassa sig och avgifta sig ;) Å andra sidan kan man handla på akvarieauktioner och få snygga, stora, hemodlade plantor till bra priser. Och byta växter med varandra :)

Ja, jag ska komma på nästa auktion här i Stockholmstrakten... Det kändes bara inte roligt nu när jag håller på att medicinera i stora karet och har fölorat så många invånare.. Även växterna mår ju dåligt av mediciner och kol.. :( Men helt klart så kan vi ju påverka genom att handla av varandra istället för besprutade växter.. Bra tänkt!!! :D

Men om växten är behandlad med växtnäring så går ju inte det ur plantan lika fort... Men som du säger, storleken på karet spelar ju roll också samt vattenbyten...
Nä, hädanefter ska jag köpa växter på auktion... ;)
#29 - 15 november 2007 07:39
Sonja skrev:

Undrar hur man ska få plats med allt egentligen. Man ska ha räkakvarium och fiskakvarium och helst vill ma ju ha artakvarium eller åtminstone biotop, för fiskar och räkors skull. Och det går ju abrolut inte att nöja sig med en sort av varje. Sen ska man ha lekkar och nu ett kar för växtkaratän. Puh! Jag måste köpa ett stort hus tror jag. :-)
#30 - 15 november 2007 08:22
Jag har löst det genom att ha några rena fiskkar som är 150 och 160 liter. Där hamnar ev nyinköpta växter först.

Annons