Sjuk kejsartetra eller bara på tjocken?

#1 - 4 augusti 2010 17:19
Tog hem dom första fyra fiskarna till 300l karet i måndags. Alla stormtrivs utom en som sent på kvällen började hänga i 45' vinkel med huvudet ner mot botten och har gjort så sedan dess. Den är inte lika färggrann som dom andra tre men inte helt slö heller utan rör på sig emellanåt. Den är även betydligt rundar än dom andra tre och ville inte äta när jag matade första gången för nån timme sedan.

http://img535.imageshack.us/i/frontme.jpg/
http://img843.imageshack.us/i/sidee.jpg/

18 sekunder film... ni får ursäkta dotterns skrik :)
" target="_blank">

Av dom andra tre så är två hannar och den ena hannen har precis parkerat den andra hannen i bortre hörnet och ser till att han håller sig där. Visste inte att Kejsare ville ha 120cm revir :D

Det jag egentligen vill veta är om det är läge att ta bort den slöa fisken innan dom andra tre får nått skit.

Updatering: Nu står den bara uppe vid ytan i närheten av filterintaget. Tycker den ser ut att vara mer rosa under buken än vad dom andra är. Dom andra tre bryr sig inte ens om den längre utan jaga varandra runt karet och visar upp sig för varandra istället.
#2 - 5 augusti 2010 07:46
Efter lite efterforskningar på nätet så är min lekmannabedömning att det förmodligen beror på något som på engelska heter [FONT=Arial]Systemic bacterial disease, eller rättare sagt det passar in och jag hoppas det är så. Jag kör torvfiltrering i innerfiltret och stressen på individen ska då ha gjort den mottaglig för infektionen. Alternativ två verkar vara parasitangrepp men då borde det ha följt med från affären och jag tycker nog att det är ett för stort sammanträffande att den skulle bli sjuk precis ett par timmar efter att den kommit ner i karet hemma.[/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial]Jag vill inte skicka i någonting antibakteriellt eftersom bakteriefloran i innerfiltret är under uppbyggnad, karantärskar saknas. Överlever fisk en sån här infektion eller gör jag bäst i att ta ut den ur akvariet på en gång utifall det är en parasit?[/FONT]

Annons