Sjuk Kampfisk

#1 - 29 januari 2005 11:27
Jag har vart på semester i 1 månad och när jag kom hem så var min kampfisks(Hane) fenor lika små som en honas...
Och nu efter vattenbyta har buken svullits upp och blivit vit aktig
Den spenderar mycket tid på att bara ligga på botten
Vad är detta`?
Och vad ska jag göra?
Tack på förhand
#2 - 29 januari 2005 13:18
Fisken plågas avliva den.
#3 - 29 januari 2005 13:26
Vadå ''fisken plåas avliva den''
Du tror väl knappast jag tar ett sådant svar seriöst..utan motivation eller nåt..
#4 - 29 januari 2005 13:38
[QUOTE=yattaa]Jag har vart på semester i 1 månad och när jag kom hem så var min kampfisks(Hane) fenor lika små som en honas...
Och nu efter vattenbyta har buken svullits upp och blivit vit aktig
Den spenderar mycket tid på att bara ligga på botten
Vad är detta`?
Och vad ska jag göra?
Tack på förhand[/QUOTE]

Tror du den ligger på botten med svullen buk för att den tycker det är trevligt och mår bra.
#5 - 29 januari 2005 13:42
Nemen motivera lite grann varför den gör så nitrit alger etc
#6 - 29 januari 2005 14:13
Det kan vara vad som helst som är orsaken, om du har andra fiskar i samma vatten och de mår bra så kan den helt enkelt drabbats av någon åkomma.
Svullen buk tyder på att njurfunktionen inte är bra pga tex en inre bakterieinfektion.
#7 - 29 januari 2005 15:07
ok tack..Men det verkar som flera fiskar har svullen buk...men dem ligger inte på botten och slappar...istället jagar dem varande för fullt..till ooch med mna algätare jagar varandra..vad tyder detta på?
#8 - 29 januari 2005 15:39
Du får nog berätta om ditt akvarium och fiskar.
#9 - 29 januari 2005 15:48
vart ska ja berätta om mitt akvarium?
#10 - 29 januari 2005 15:53
Här kanske.....
#11 - 29 januari 2005 16:02
Aha men ja visste inte hur jag skulle göra eftersom jag inte blev så vänligt bemött..
Men iaf...en stark eheim pump för ett kar som är 140 cm långt och ungefär 50 cm brett(vet rej hur stor volym) Stenar och växter och 1 rot..7 neontetror 1 kampfisk hane 3 honor 2 black molly sphenops 5 siamesiska algätare och 1 gibbiceps algätare och 2 andra liknande algätare
#12 - 29 januari 2005 16:12
ok hur djupt e akvariet då?? hur ofta byter du vatten... stark eheimpump???? hur stark ? inner eller ytterfilter? rengör du filtret och isf hur??
Måste erkänna att det inte låter nått vidare att din kampfisk är som den är... kanske är det första rådet det bästa du fått.......
#13 - 29 januari 2005 18:25
den är väl 4-5 dm djupt...jag har vart på semester nu i 1 månad..men direkt när jag kom hem bytte jag vatten...Jag vet inte skillnaden på inner eller ytterfilter....Den suger iaf nedifrån sedan åker den igenom ett plast hölje som det sitter ett filter i..sedan sprutas det ut ovanifrån..Jag vet inte om den är stark nog..men om jag rör om i motsatta del av akvariet rör lossnade växtdelar i riktning mot pumpen..Jag rengör filtret varje vattenbyte ...då tar jag vatten från akvariet i en hink och håler på filtret och masserar ur skiten..
#14 - 29 januari 2005 18:26
Jag har även märkt nu att samptiliga av mina 3 bottenlevande algätare är precis framför öppningen där pumpen suger in...vad är felet?!
#15 - 29 januari 2005 19:23
Ett innerfilter är innuti akvariet.. ett ytterfilter står ofta på golvet nedanför opch har slangar ner i akvariet.

Du har varit på semester.. har du inte bytt vatten alls under den tiden? *byter själv en del varannan dag..*

Har någon matat fiskarna? felet kan ligga där.. om någon matat dem kan de fått för mycket mat.. om de inte fått mat alls kan det också vara problem då en månad är en lång tid utan mat och vattenbyten.
Om de inte finns mat finns det inte heller så mycket mat för alla algätarna som till viss del äter rester från de andra.. där pupmpen suger in kan det finnas mer skräp åt dem som de kan äta..

Jag skulle tro att du inte kan göra så mycket för kampfisken...
#16 - 29 januari 2005 19:56
Frågan är hur mycket vatten byttes...nej jag ger upp, ett sista råd, jag tycker yattaa ska läsa bla. på Zoopets första sida och en och annan akvariebok det verkar sannerligen behövas.
#17 - 29 januari 2005 20:10
nej jag har inte bytt alls under den månaden..men när jag kom hem bytta jag direkt 50 % ungefär..Och jag kom hem för en vecka sen då betedde alla normala...Igår matade jag med alg tablett till algätarna för första gången..och idag eftermiddag så var dem vid insugningen..
#18 - 29 januari 2005 21:06
så de har inte fått nån annan mat i 5 veckor????
#19 - 29 januari 2005 21:49
Alg ätarna har inte fått algtabletter tidigare nej..
Eftersom ingen zoo affär eller något sa att det var nödvändigt

Annons