Sjuk javaormbunke???

#1 - 1 mars 2009 13:14
Bladen på min javaormbunke blir dåliga väldigt snabbt,dom är gröna och fina tills dom blir 3-4cm långa.
Efter det blir dom lite gulaktiga samt att bladen delar sig i toppen,ser ut som fingrar.
Efter ett tag blir dom svarta och fulla av hål,någon som vet vad det är för fel?
#2 - 2 mars 2009 16:24
Hmm ingen växtguru här som vet vad det är för fel?
#3 - 2 mars 2009 21:15
va några trådar om liknande problem nyligen och det är nog nån form av näringsbrist du har oxå skulle jag tro.
enkla svaret då öka pmdd dosering och se om det blir bättre om du inte vill ta reda på vad just som behövs mera av.
#4 - 2 mars 2009 21:29
Kör redan med utökad dos pga problem med amazonplantorna onsdagar 1dos,lördagar 1,5 dos plus delvattenbyte
#5 - 3 mars 2009 07:03
ja jag kan ju inte säga att jag sett symptomen tidigare men när jag hade kaliumbrist på mina hygrophila tex så fick jag öka doseringen av k2so4 till nästan 10ggr normala kaliumdosen har jag för mig, iaf om du har co2 i karet så tror jag iaf att det kan va nån brist men du skulle nog egentligen bara behöva öka på nåt av ämnena.
#6 - 3 mars 2009 07:14
Att dom delar sig kanske beror på att du har en sån här framavlad variant på javaormbunken, eller att den har muterat själv.

http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=38&SOK=1
#7 - 3 mars 2009 09:57
Fuzzop skrev:
ja jag kan ju inte säga att jag sett symptomen tidigare men när jag hade kaliumbrist på mina hygrophila tex så fick jag öka doseringen av k2so4 till nästan 10ggr normala kaliumdosen har jag för mig, iaf om du har co2 i karet så tror jag iaf att det kan va nån brist men du skulle nog egentligen bara behöva öka på nåt av ämnena.

Har ingen CO2 ännu men jag kör med EC,plus att jag redan doserar 4 krm K2SO4 en gång i veckan,kanske jag skulle ge samma dos på onsdagar också?

ReBs skrev:
Att dom delar sig kanske beror på att du har en sån här framavlad variant på javaormbunken, eller att den har muterat själv.

[COLOR=#800080]http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=38&SOK=1[/COLOR]

Tackar för infon,funderade på om det var fel på plantan när bladen delade sig...
#8 - 3 mars 2009 12:34
ja nu tror jag iofs inte det är kaliumbrist du har, det brukar väl mest bara framträda som hål i bladen, men när du säger att du inte har nån co2 så undrar jag om det verkligen går åt så mycket gödning att det blir nån brist med tanke på hur pass mycket du iaf doserar.
tror det behövs lite svar från dom stora växtnördarna nu för jag har slut på ideer, annat än att bumpa upp tråden lite hela tiden ;)
#9 - 3 mars 2009 18:23
Det är säkert Windellöv du har så att de delar sig är nog inte fel. Däremot ser det ut precis som mina windellöv gjorde för ett tag sedan. De blir brun-svarta occh sedan dör bladen. Problemet försvann för mig när jag bytte ut mina juwel nature-rör till daylight. Så det skulle kunna vara ljusbrist.
#10 - 3 mars 2009 22:13
Hmm det kanske är lite lite med 2x36w men det är ett Aquarelle och ett Aquasky.
#11 - 4 mars 2009 04:36
Såg samma beteende hos mina i början när jag fick hem 300 baljan, drog igång med mäskad co2 och pmdd och fick kraftiga angrepp av toffsar samtidigt som det uppvisades klara brist tendenser av just microämnen hos javaormbunkarna.
#12 - 4 mars 2009 06:56
Jag har fått för mig att ormbunkar är väldigt bra på att "återanvända" gamla blad när näringen tryter. Då blir äldre blad snabbt svarta/fula, så jag tippar också på någon slags näringsbrist. Du doserar dock ganska friskt med PMDD så då är det lätt att istället misstänka CO2/EasyCarbo-brist eller ljus.
#13 - 4 mars 2009 07:48
Lättast är ju att öka EC dosen,ljusrampen har bara plats för 2 rör så där är jag begränsad.
Börjar idag med 10ml istället för 5ml nu när det ändå är dax för pmdd.
#14 - 4 mars 2009 22:14
Mmm ny ljusramp och Co2 står på önskelistan,men det blir nog en ny ramp först...
#15 - 4 mars 2009 22:28
Kanske är en dum fråga men har du måsvingereflektorer?
#16 - 4 mars 2009 22:41
Inte måsvinge men vanliga reflektorer...
#17 - 4 mars 2009 23:35
Ljuset tror jag att jag törs utesluta. Windelöv är inte speciellt ljuskrävande.
Att bladen blir svarta är helt normalt på gammla blad det brukar ungefär samtidigt eller strax innan dyka upp adventivväxter på bladen.
Om bladen fort blir svarta så är det nog näringen som tryter. Kör du EC kan det mycket väl vara så att 2.5 doser PMDD i veckan inte räcker.
Har du några andra växter i karet? Hur ser dom ut att må isf?
Bilagor:
#18 - 5 mars 2009 06:43
Hade problem för några veckor sedan med mina jätteamazonplantor(3st) men det blev bra sedan jag gick upp från 1,5 dos pmdd till 2,5.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127894
För övrigt har jag en stor flytväxt,1st cryptocoryne,2st anubias och lite valisineria.
Men valisinerian verkar stortrivas trots EC...
#19 - 5 mars 2009 07:45
I lördags tuktade jag alla växter i karet för att snygga upp och ta bort halvdåliga blad,tog nog bort ca:40% av det som är kvar nu.
Så här ser karet och växterna ut idag.
#20 - 5 mars 2009 08:39
I lördags tuktade jag alla växter i karet för att snygga upp och ta bort halvdåliga blad,tog nog bort ca:40% av det som är kvar nu.

vackert, nu får dom friska bladen lite mer ljus på kuppen, 2 rör till skulle nog inte skada!
#21 - 5 mars 2009 08:42

vackert, nu får dom friska bladen lite mer ljus på kuppen, 2 rör till skulle nog inte skada!
Bilagor:
#22 - 5 mars 2009 08:53
Det är därför jag funderar på en T5 med 2x54,och eventuellt spara gamla rampen som komplement till T5 rampen.
Eller så får jag bygga en egen ramp då priserna på ramper med 4 rör inte ligger i min budjetnivå...
#23 - 5 mars 2009 09:29
Ser helt klart mysko ut när en enda växt (i detta fallet ormbunken) går ner sig så fruktansvärt mycket jämfört med alla andra växterna.

Ormbunkar generellt brukar börjar ofta slänga ut nya blad om man gallrar/tuktar dom ganska hårt.
#24 - 5 mars 2009 10:53
defdac skrev:
Ormbunkar generellt brukar börjar ofta slänga ut nya blad om man gallrar/tuktar dom ganska hårt.
Mina javaormbunkar skickade mängder med adventivväxter när näringsförhållanden var låga och toffsarna bredde ut sig, efter att jag storgallrade kom nya små rotskott likt mini sparrisar som vecklade ut sig till halvtransparenta små blad som verkligen växte i raketfart.
#25 - 5 mars 2009 10:57
Ja, det sammanfattar min erfarenhet av bunkar väldigt väl. Eller "+1" ;)
#26 - 5 mars 2009 13:19
Kan den höga temperaturen (30-31) i karet påverka ormbunken eller upptagningen av pmdd?
Eller påverkas pmdd av hög temperatur?
#27 - 5 mars 2009 13:47
Precis som med mycket ljus så går allt fortare med högre värme. Snabbare metabolism, och ja det kan bli "för" bra för vissa växter. Vet inte om javaormbunke är en sån växt.
#28 - 5 mars 2009 16:53
Lite OT Men jag har ju en tub med bottenlock som jag byggde av ppi10 matta och som fungerar som bostad åt 3 st insugsrör samt doppvärmaren, den fd blå tuben är nu härligt kamoflerad av toffsalger men jag blev lite orolig att dom skulle känna sig starka nog att angripa javaormbunkarna så jag har den senaste veckan dagligen helt enkelt med kanyl doserat 6ml EC rakt in i mattan, dag 2 antog toffsarna en starkt rödlila färg med en 5 kronas diameter på dom ställen jag injekterat och från igår har dom blivit gråvita och matta i färgen, ska hooka loss tuben i morgon och köra en rotblöta för att se om ett massivt angrepp med EC helt sonika tar död på pecklet, Over and Out!
#29 - 6 mars 2009 21:56
Så vad skall jag gör för att få ett bra resultat,förutom att fixa mer ljus???
#30 - 6 mars 2009 22:04
Sänker du tempen borde ljus/CO2/näringsbehovet minska vilket kanske vore intressant för att se om ormbunken hoppar igång.
#31 - 6 mars 2009 22:51
Kommer att flytta över javaormbunken till mitt nya scalarkar nästa helg,och då blir det en tempsänkning till 26-27...
Karet är på 250 liter och har en dubbel 30 watts lysramp så även det borde inverka eller...

Annons