Sjuk gurami - Smittar?

#1 - 4 juli 2010 17:21
En av våra guramisar har utstående fjäll och har väldigt svullen buk. Det ser ut som den har några sår vid ryggen, det är som djupa gropar som nästan ser lite "mögliga" ut. Den uppför sig som vanligt och äter som den ska än så länge såvitt jag har sett. Någon som vet vad detta är och om det kan smitta övriga fiskar??
#2 - 4 juli 2010 20:37
Det låter som att det är dags för den att få bli avlivad då den lider och kommer dö ändå. :(
#3 - 5 juli 2010 09:46
Fisken gick bort inatt :( Jag har googlat lite och förstått att det nog var bukvattensot. Har sett att det kan behandlas med flagyl, undrar om det är någon som vet hur det ska doseras och hur länge man ska behandla? Håller extra koll på resten av fiskarna nu för att kunna upptäcka det tidigt om någon är smittad. Finns det några fiskar som är extra känsliga mot flagyl?
#4 - 5 juli 2010 09:50
Bukvattensot kommer ju i första hand som symptom på andra (ofta flera) bakomliggande orsaker så som leverskador, parasiter, bakterier, gifter, vattenvärden etc. Jag skulle gissa att behandlingens verkningsgrad till stor del bestäms av just orsakerna och därför är det svårt att behandla.

Annons