Sjuk gurami

#1 - 11 september 2009 23:45
En av mina läppguramis har en del symptom, det ser ut som om den har små vita saker lite här och var på kroppen, dess avföring (?) ser ut som långa (långa!) vita trådar, och innan dessa symptom inträdde så svullnade buken upp, när detta hände så rörde den sig ytterst lite, och ett tag halvlåg den på bottnen och rörde sig endast minimalt. Den uppförde sig så under ungefär en dag och jag trodde den skulle stryka med, men nästa morgon var den pigg, åt och buken återtog sakta normal form, men nu, som sagt ovan, så går det att notera märklig avföring och några små vita saker som sitter ensamma eller i orgelbunda klumpar (inte vita prick), främst på bakre delen av kroppen.

Vad är detta och går det att behandla?

EDIT: Efter att ha studerat en del bilder på olika sjukdomar så är jag ganska säker på att det som jag kallade vita saker (vilka vid närmare koll inte var så vita) torde vara Oodinium, kan den ha haft oturen att samtidigt ha drabbats av bukvattensot?
#2 - 12 september 2009 21:36
hur länge har karet varit igång? storlek på kar och filter? väldigt många problem i ett kar kan härledas till vattnets kvalitet så mitt råd är ett stort vattenbyte och sen kolla efter lämplig behandling av den drabbade fisken.

Annons