SJuk guppy med kramp, hjälp!

#1 - 13 september 2008 10:34
Hej!
EN av mina guppyhonor verkar ha fått någon sortsd kramp i stjärtfenan i natt, för i morse när jag tände låg hon bara bakom kokosnöten och rykte med hela kroppen, sen började hon försöka simma, men eftersom stjärtfenan dras iväg åt vänster hela tiden som i kramp, så bara flyger hon runt, så mest trycker hon sig mot glaset för att hålla sig uppe.

De andra fiskarna jagar bort henne från mat osv, eftersom hon nu är så svag, hon hinner inte vika undan utan får utstå flera tacklingar när dom andra fiskarna simmar rakt på henne.

Dessutom har hon börjat blöda på ryggten precis innan stjärtfenan, jag vet dock inte om någon bitit henne eller om hon börjat blöda själv.

Nu har jag henne i en såndär yngelbur som flyter runt i akvariumet, där dom brukar få föda annars, men utan galler nu. Hon verkar lite piggare när jag gav henne lite extra mat bara till henne så inte dom andra fiskarna knuffade väck henne därinne, men fortfarande simmar hon konstigt.

Det berkar inte vara dendär sjukdomen så dom simmar runt i cirklar, utan snarare någon sorts kramp så när hon försöker simma framåt så styr stjärtfenan henne någon annanstans. Hon simmade knappt iväg alls när jag fångade henne med håven, men jag kan ju tänka mig dethär krampet gör sjukt ont.

Det enda jag kommer på att jag har gjort som jag inte brukar, är att för färsta gången lyckas håva upp en rejäl mängd nyckälckt artmeia igår och kasta ner, kan hon ha fått i sig för mycket skal eller liknande? Sköljde naturligtvis den innan.

Vad kan jag göra för att bota henne? Tror ni det räcker att jag har henne ett tag i "yngelkassen" nu och matar lite extra, så inte dom andra fiskarna jagar henne utan hon kan ta det lugnt, eller ska jag göra något mer?

info om karet:
63 liter
26.5 grader i vattnet
Inget salt i vattnet
Matar morgon och kväll, hyfsad mängd
Lite nitrit i vattnet, men inga dödlia mängder, arbetar bort det som finns.
4 svärdsplanotr, syre pump, vanlig pump, doppvärmare, och en kokosnöt finns däri också. Engelsk sjösten ganska grov som grus, och övriga fiskar är lite levande födare, samt 10 neontetror och 2 pansarmalar, samt en ancistrus som bara är där tillfälligt.

PH och KH vet jag inte.

Ha det bra, och både hon och jag är tacksamma över snabbt svar!
#2 - 13 september 2008 13:33
Ingen som kan hjälpa mig? Får panik, nu ligger hon bara på sidan och krampar igen, alltså rycker, så som hon gjorde i morse bakom kokosnöten. :O
#3 - 13 september 2008 13:53
Nu försökte jag mata henne lite till, då simmade hon lamt upp, tuggade maten, och spottade sedan ut det mesta igen.
#4 - 13 september 2008 14:38
Jag har ingen aning om vad det kan vara, men du kan ju prova att ta ut henne och behandla med salt i ett separat kar. Läste att det brukar ta hand om de lättare sjukdomarna. Men frågan är om det kommer hjälpa, du har väl inte att förlora.
#5 - 13 september 2008 14:39
Men har inget separat kar. :O
mandan
Banned
#6 - 13 september 2008 15:13
Ta en stor hink eller nått och du behöver ju ingen pump, men doppvärmare hmm...:confused:
#7 - 13 september 2008 15:34
Grejen är ju den att jag har ju varken doppvärmare eller pump i reserv. :S
#8 - 13 september 2008 15:55
Avliva fisken.
#9 - 13 september 2008 15:56
Jenny054 skrev:
Avliva fisken.

Lutar starkt åt det hållet, jag väntar en stund till och ser bara.
#10 - 13 september 2008 16:33
Du kan alltid ta en liten plastbunke, låta den flyta i akvariet med fisken i, medan du behandlar. Då behöver du inte tänka på doppvärmare.
Men det låter inte som om den mår bra. Du har inget att förlora på att ett försök med saltkur. Har du ingen plastbunke så ta en fryspåse och några klädnypor och "häng" upp i akvariet.
#11 - 13 september 2008 16:52
Hur gör man salt kur då, hur mycket salt per litedr, eftersom hon då troligen får vara i en enliters "dunk"?
#12 - 13 september 2008 17:00
Förresten är inte saltbadet för svamp och sår?
#13 - 13 september 2008 17:04
Jag läste att saltet tar kål på de flesta lättare åkommer. Vi har ju ingen aning om vad hon lider av så det här är mera en uteslutnings metod. Alternativen annars är ju avlivning direkt och fortsätta att vänta.

1 dl salt per 100 L vatten. Så det blir inte mkt salt alls...
#14 - 13 september 2008 17:10
Så helt vanligt bordssalt?
#15 - 13 september 2008 20:16
Mata inte när du har nitrit?
#16 - 13 september 2008 20:43
Nitriten gör att fisken kvävs invärtes och kan kanske tänkas att musklerna inte får syre och då kan kramp uppstå... bara en tanke!
#17 - 13 september 2008 21:02
Johanski skrev:
Mata inte när du har nitrit?

åheim skrev:
Nitriten gör att fisken kvävs invärtes och kan kanske tänkas att musklerna inte får syre och då kan kramp uppstå... bara en tanke!

Har faktiskt inte tänkt på detta, tack!
#18 - 14 september 2008 14:20
Hur länge ska hon gå i saltet innan jag släpper tillbaka henne?
#19 - 14 september 2008 19:11
Hur länge tar det innan en guppöy glömmer en sånhär händelse? För hon verkar rätt uppskakad, och jag vill ju inte hon ska vara rädd för håven i framtiden. :S
#20 - 14 september 2008 19:14
Och en grej till, krampen var väck, så bytte sakta ca 2 liter vatten i hinken per timme, och släppte sedan i henne. Först gömde hon sig bakom växterna och orkade inte simma ifrån den kärlekskranke hannen, utan bet efter honm istället tills han simmade iväg.

Nu när hon väl simmat upp igen, är hon så svag så hon flyter med vågorna efter syrepumpen. Vad kan detta bero på? Honm borde ju inte bnli svag av saltet, och det är ju det enda. :S
#21 - 14 september 2008 19:18
Hon är så otroligt svag nu, så det fick bli yngelburen igen, där kommer inte syrepumpens vågor igenom heller.Dock ser hon inte ut att överleva tills i morgon. =( Men det är nog det bäsdta jag kan göra så hon inte stressas av hanen eller vågorna
#22 - 14 september 2008 22:12
JojjeN skrev:
Och en grej till, krampen var väck, så bytte sakta ca 2 liter vatten i hinken per timme, och släppte sedan i henne. Först gömde hon sig bakom växterna och orkade inte simma ifrån den kärlekskranke hannen, utan bet efter honm istället tills han simmade iväg.

Nu när hon väl simmat upp igen, är hon så svag så hon flyter med vågorna efter syrepumpen. Vad kan detta bero på? Honm borde ju inte bnli svag av saltet, och det är ju det enda. :S

Nej det verkar helt enkelt som att hon inte blivit bättre. Krampen kanske har avtagit men hon är helt klart inte bra.
#23 - 15 september 2008 09:30
JojjeN skrev:

Det bästa är väl att du avlivar henne och köper honom en ny hona. Hon verkar ju inte må någe vidare bra.
#24 - 15 september 2008 14:08
Verkar så =( nNär jag kom hem från skolan var krampen tillbaka, men hon verkade ändå piggare och simmade runt som vanligt. Tills guppyhanen började jaga henne och hon vettskrämt simmade runt i akvariet, och efter det står hon bara och andas tugnt bakom en växt med platyhanen en bit från sig som sällskap.
#25 - 15 september 2008 14:33
Är det djurplågeri om man tar uppe henne, och lägger ner henne i saltkaret igen med lite4 mer salt, och sedan låter henne gå i 2 dygn där? För läste i min "Saltbads"tråd att det var en kille där som hade fiskarna i det i 2 dygn, och alltid fick lysande resultat, och nu hade jag ju bara haft henne där i ett dygn? :S
#26 - 15 september 2008 14:37
JojjeN skrev:
Är det djurplågeri om man tar uppe henne, och lägger ner henne i saltkaret igen med lite4 mer salt, och sedan låter henne gå i 2 dygn där? För läste i min "Saltbads"tråd att det var en kille där som hade fiskarna i det i 2 dygn, och alltid fick lysande resultat, och nu hade jag ju bara haft henne där i ett dygn? :S

Är inte djurplågeri när det gäller en kort stund. Du gör ju det enbart för ett bra syfte. Se bara till att du byter vatten, så den får syre. Om du inte har en till pump. Låt henne gå där, blir hon inte bättre.. tycker jag nog att du ska låta henne gå vidare. Tror nog det skulle underlätta förhenne, så slipper hon besväret
Bilagor:
#27 - 15 september 2008 15:39
streezz88 skrev:
Är inte djurplågeri när det gäller en kort stund. Du gör ju det enbart för ett bra syfte. Se bara till att du byter vatten, så den får syre. Om du inte har en till pump. Låt henne gå där, blir hon inte bättre.. tycker jag nog att du ska låta henne gå vidare. Tror nog det skulle underlätta förhenne, så slipper hon besväret

Ja, kommer vattenbyta åtminstone 3 liter 3 ggr om dagen nu, hoppas hon frisknar till.
#28 - 15 september 2008 15:41
En grej till, mår hon bättre om hon får sällskap, och isåfall av den andra honan eller hanen? För hon verkar ju trivas med den andra honan?
#29 - 15 september 2008 15:45
JojjeN skrev:
En grej till, mår hon bättre om hon får sällskap, och isåfall av den andra honan eller hanen? För hon verkar ju trivas med den andra honan?

ha henne för sig själv ett tag innan hon får sällskap, så hinner hon kurera sig :)
#30 - 15 september 2008 19:04
Okey, ett tag, är det domhär två dagarna hon ska få vara där i, eller ska hon ha i den andra honan som hon gillar att vara med imorgon?
#31 - 15 september 2008 19:08
Jag tycker du ska låta henne vara själv där, onödigt att stressa övriga invånare.
#32 - 15 september 2008 19:31
JojjeN skrev:
Okey, ett tag, är det domhär två dagarna hon ska få vara där i, eller ska hon ha i den andra honan som hon gillar att vara med imorgon?

Låt henne ligga en vecka själv, så du ser hon får krafter igen!
Som johanski skriver, onödigt att stressa övriga.
#33 - 16 september 2008 04:47
Idag hade hon hoppat ur hinken och var död. =( Tack för all hjälp

Annons