Hej!
EN av mina guppyhonor verkar ha fått någon sortsd kramp i stjärtfenan i natt, för i morse när jag tände låg hon bara bakom kokosnöten och rykte med hela kroppen, sen började hon försöka simma, men eftersom stjärtfenan dras iväg åt vänster hela tiden som i kramp, så bara flyger hon runt, så mest trycker hon sig mot glaset för att hålla sig uppe.
De andra fiskarna jagar bort henne från mat osv, eftersom hon nu är så svag, hon hinner inte vika undan utan får utstå flera tacklingar när dom andra fiskarna simmar rakt på henne.
Dessutom har hon börjat blöda på ryggten precis innan stjärtfenan, jag vet dock inte om någon bitit henne eller om hon börjat blöda själv.
Nu har jag henne i en såndär yngelbur som flyter runt i akvariumet, där dom brukar få föda annars, men utan galler nu. Hon verkar lite piggare när jag gav henne lite extra mat bara till henne så inte dom andra fiskarna knuffade väck henne därinne, men fortfarande simmar hon konstigt.
Det berkar inte vara dendär sjukdomen så dom simmar runt i cirklar, utan snarare någon sorts kramp så när hon försöker simma framåt så styr stjärtfenan henne någon annanstans. Hon simmade knappt iväg alls när jag fångade henne med håven, men jag kan ju tänka mig dethär krampet gör sjukt ont.
Det enda jag kommer på att jag har gjort som jag inte brukar, är att för färsta gången lyckas håva upp en rejäl mängd nyckälckt artmeia igår och kasta ner, kan hon ha fått i sig för mycket skal eller liknande? Sköljde naturligtvis den innan.
Vad kan jag göra för att bota henne? Tror ni det räcker att jag har henne ett tag i "yngelkassen" nu och matar lite extra, så inte dom andra fiskarna jagar henne utan hon kan ta det lugnt, eller ska jag göra något mer?
info om karet:
63 liter
26.5 grader i vattnet
Inget salt i vattnet
Matar morgon och kväll, hyfsad mängd
Lite nitrit i vattnet, men inga dödlia mängder, arbetar bort det som finns.
4 svärdsplanotr, syre pump, vanlig pump, doppvärmare, och en kokosnöt finns däri också. Engelsk sjösten ganska grov som grus, och övriga fiskar är lite levande födare, samt 10 neontetror och 2 pansarmalar, samt en ancistrus som bara är där tillfälligt.
PH och KH vet jag inte.
Ha det bra, och både hon och jag är tacksamma över snabbt svar!