Sjuk Guppy!!!

#1 - 25 april 2005 22:35
Är det nån som vet vad det kunde vara för fel på några av våra tidigare guppys?
Det började alltid med att dom såg lite hängiga ut och till slut slutade dom äta,och timmarna innan dom dog så simmade dom runt med huvudet rakt uppåt och stjärtfenan rakt neråt,dom kunde inte simma rakt,en del blev liksom krokiga oxå så stjärtfenan inte var rak utan hängde ner.
Och idag var vi på zoo för att handla nya fiskar och det första man ser är några guppys som beter sig precis likadant.
Vi frågade naturligtvis vad det var för fel på dom när dom betedde sig sådär och dom sa att dom inte hade en aning,dom provade sig fram med olika mediciner men inget verkade hjälpa.
Nån som varit med om samma sak?:confused:
#2 - 26 april 2005 05:38
mina guppy tapade fenona och sen dog

jag tycker att du skal köpa enderns eller vildguppy för dom vanliga är sönderodlade så dom dör lätt
#3 - 26 april 2005 10:39
aclar... det du menar skulle i detta fall vara "bumerangsjukan" som vi odlare kallar den, för svag ryggrad gör att ryggen sakta böjs neråt med stjärtfenan... det är inget att göra åt.. er affär köper av en dålig grossist som har sönderavlade fiskar...

Det drabbar mest honor efter en födsel men kan också drabba hannar med för stor fena... sådana hannar diskvalifiseras i en utställning.

Jag har både avelsguppys och vildguppys.. och tja.. det här ör inget som drabbar vildguppysen...
#4 - 26 april 2005 18:32
Tack så mycket för svaren,nu vet jag att jag inte behöver vara orolig för att dom är allvarligt sjuka och att det inte är nått som smittar.
Har ju en till guppy som är likadan nu.
#5 - 28 april 2005 17:10
Jag har en guppyhona också som har fått böjd rygg. Har blivit väldigt smal OCH har något som "hänger" ut ur analen. Är det samma sjuka?????????
#6 - 28 april 2005 21:20
Ingen aning,vi tog ut våran guppy till ett annat mindre kar och höjde tempen och tilsatte lite salt för hon hade vita prickar på fenorna oxå,nu är hon frisk igen och ryggen har bllivit bättre,visserligen inte helt bra men helt klart skillnad,testa du oxå om du tycker det behövs...Lycka till

Annons