Sjuk Guppy... :(

#1 - 12 januari 2005 22:26
Har ett ganska nytt akvarium och är totalt nybörjare på akvarie.

För ett par dagar sen märkte jag att en av mina röda guppysar (har sex st) hade fått en form av vit beläggning på sig. Tänkte jag skulle kolla upp detta mer, och efter att ha läst lite på forumet verkar det som att den har fått nån form av svamp (som kanske går att bota med salt).

Hur som helst, i dag har den stackarn blivit jättesvag, och rör sig knappt inte längre. Jag vet inte vad jag ska göra, och jag vill inte att fisken ska dö! :(

Tänker åka till fiskaffären i morgon, men finns det nåt jag kan göra nu?

Har fått en del alger, min hajmal har fått ett rött öga, men i övrigt mår beståndet bra.
#2 - 12 januari 2005 23:38
om du har ektozonsalt kan du tillsätta sånt efter anvisning på förpackningen. det ska bla motverka svamp. annars vet jag inte riktigt. är ingen svampexpert tyvärr..
#3 - 13 januari 2005 07:34
Under natten har han dött... :(

Vet inte om det var svamp. Det fanns ingen vit beläggning kvar. Däremot noterade jag redan igår att stjärtfenan var helt rak istället för att vara formad som en solfjäder.

Stackars fisk. :(
#4 - 14 januari 2005 22:31
Nu är nästa guppy på väg bort. Han börjar bete sig precis som den redan döda, dvs slö och ser allmänt deppig ut. Hans avföring är genomskinlig, läste nånstans att det kan bero på parasit.

Vad kan jag göra...?

:(
#5 - 14 januari 2005 22:55
Salt hjälper inte mot svamp, däremot hjälper den fisken mot de sår som blir där svampangreppen är.
En sjuk guppy är enklast att avliva.
Har du testad vattnet.
#6 - 15 januari 2005 13:33
Endast nitrinhalten, och den är bra.

Annons