Sjuk guppy

#1 - 13 september 2004 16:18
Hej på er!

Jag köpte i förra veckan två guppy. Efter att ha haft dem i ett och ett halvt dygn upptäckte jag vid morgonmatningen att honan hade en liten skada längst upp på stjärtfenan.

På kvällen när det var dags att släcka i akvariet såg jag att hon fått ytterligare en skada på fenan. Den var betydligt större.

Morgonen därpå - alltså ett dygn efter det att jag först upptäckte att något var fel - "hängde" honan vid ytan och såg ut att vara mycket illa däran. Stjärtfenan såg inte fin ut...

Jag gick till affären där jag köpte fiskarna och beskrev symptomen. Fick någon sorts drygt sockerbitsstora "saltstenar" att lösa upp i vattnet. Nu mår hon mycket bättre, även om fenan inte är direkt tjusig.

I efterhand har jag dragit mig till minnes att det akvarium som honan - men inte hanen - kom ifrån var avstängt någon vecka innan jag köpte dem. Det behandlades troligen för vita prick-sjukan. Kan det vara så att min honas immunförsvar är svagt och att hon inte kunde hantera flytten till ett nytt akvarium?

Är det vanligt att skador och allmäntillstånd påverkas så starkt om vattnet är för osalt, eller funkar saltet mer som en "bakteriedödande medicin" som inte behöver tillsättas när läget stabiliserats?

Har läst att guppy trivs när vattnet är lite salt, men när jag köpte fiskarna fick jag höra att salttillförsel inte är nödvändig.

Tilläggas kan att hanen INTE ser ut att nafsa på honan. Han kan inte heller anklagas för att stressa henne. Honan går däremot på hanen ibland - hon gör ingenting, men markerar att hon inte vill att han skall komma för nära. Kanske för att hon inte mår riktigt bra ännu? Hanen har hela tiden mått "fina fisken".

Snurriga undringar

Hedvig
#2 - 13 september 2004 18:14
vad har du för andra fiskar då?Kan någon annan stressat henne?
#3 - 14 september 2004 14:54
Hej Susanna!

Mitt akvarium har varit igång i ungefär två veckor. Jag köpte bara två guppy för att se att allt går bra innan jag tillför mer fisk.

Ingen annan kan ha stressat med andra ord.

/Hedvig
#4 - 14 september 2004 15:14
Jag skulle tro att fisken har drabbats av fenröta! Detta går att behandla men jag skulle gå tillbaka med fisken till butiken och fråga dem vad det var för sjukdom de hade i akvariet, i vissa butiker kan man få garanti på fiskarna.
[:-160]
#5 - 15 september 2004 10:20
Hej Pollan!

Om det är fenröta - brukar fisken återhämta sig av sig själv då?

Hon ser ut som om hon mår bra nu. Äter, simmar runt och jag tycker inte att det ser ut som om tillståndet förvärrats. Snarare verkar det ha avtagit. Fenan har sett likadan ut i flera dagar.

Den andra fisken jag har visar inga tecken på att han skulle må dåligt.

Annons