Sjuk guldfisk

#1 - 11 maj 2004 18:31
Hej,
jag har 2 guldfiskar i ett akvarium. I morse låg den ena under ett blad och rörde sig knappt, i vanliga fall simmar den för fullt. Den kom dock upp till ytan för att äta men sen ligger den bara där. Nu ligger den mest helt still på sidan och verkar riktigt svag. Vad ska jag göra, finns det nåt hopp eller ska man avliva den, jag vet ju inte om den lider. Den andra fisken mår jättebra och jag har inte gjort nåt konstigt med akvariet. Tacksam för hjälp!
Mvh
Henrik
#2 - 11 maj 2004 18:43
Är det Slöjstjärt eller en Guldfisk.
#3 - 11 maj 2004 18:51
Guldfisk tror jag, det var vad jag bad om i affären iaf, vad är skillnaden?
#4 - 11 maj 2004 19:27
Hur ser din fisk ut? Färg? Ögon? Dubbel eller enkel sjtärtfena? Långa eller korta fenor? Utväxt på huvudet? Kort och tjock eller mer strömlinjeformad?

Slöstjärt och guldfisk är samma art, men sljöjstjärt är en speciell avelsvariant av guldfisk och den har lite andra behov.

Jag skulle rent spontant tro att det är dålig kvalitet på ditt vatten och i så fall är det vattenbyten som gäller. Inga andra symptom?
#5 - 11 maj 2004 19:29
Hur stort är för övrigt ditt akvarium? Finns det fler fiskar än de två guldfiskarna? (det var två va GF?). Hur länge har akvariet varit igång? Hur ofta byter du vatten och hur mycket?
#6 - 11 maj 2004 19:39
Fiskarna är guld/orange färgade, de har svarta ögon. Ganska långa fenor i förhållande till kroppen, vet inte om de är enkla eller dubbla´, men nu när jag kollat runt lite på internet tror jag nog det är slöjstjärtar. Jag har haft akvariet igång drygt en månad och jag byter vatten 1 gång i veckan, ca en tredjedel, nyligen provade jag en ny pump för att få ur vattnet och då gick det så fort att jag var tvungen att byta hälften, jag skrapade även glaset för första gången. Ska jag byta en tredjedel nu på en gång kasnke, det kan ju inte skada väl, bytte senast i helgen.
#7 - 11 maj 2004 20:07
hur stort är akvariumet?
#8 - 11 maj 2004 20:10
45
#9 - 12 maj 2004 06:31
Det låter som det är slöjstjärtar du har ja. Det är rent tekniskt inte fel att kalla dem för guldfisk av affären. Egentligen kallas även en väldigt speciell variant av guldfisk för slöjtsjärt internationellt, så slöjstjärt kan vara lite missvisande. På engelska heter de helt enkelt "fancy goldfish". Det är rätt ovanligt att se vanliga guldfiskar i akvarieaffärerna, dock lite vanligare nu när det börjar bli är dammsäsong.

Akvariet är egentligen för litet för ett par slöjstjärtar och det medför att vattenkvalitén blir sämre. Du kan nog utan problem byta 50% i veckan och du kan helt klart byta 50% nu.

Vattenkvalitén beror på storlek på akvarie, hur ofta och hur mycket man byter vatten, storlek och typ av filter om man har växter eller inte m.m.

Det enda sättet att vara helt säker på hur vattnet är att köpa bra testkitt för pH, kH, Ammoniak/Ammonium (NH3, NH4+), Nitrit (NO2) och Nitrat (NO3). En billigare variant är att ta med dig vatten från ditt akvarie till din akvariebutik, så testar de åt dig.

pH skall helst ligga runt 7-7,5. kH på 4-5 eller mer, Ammoniak och nitrit på 0 och nitrat iaf under 50, men gärna lägre.

Ammoniak eller Nitrit som är högre än 0 tyder på att akvariet inte kommit igång ordentligt än, att dina filter är för små i förhållande till volymen och/eller att du matar för mycket.

Det finns testkitt för akvarievatten i formen av stickor som mäter en massa värden. Dessa är svåravlästa och opålitiliga. Se till att vattnet testas med riktiga testvätskor.
#10 - 12 maj 2004 10:26
Tack för ditt svar. Tyvärr dog fisken i natt men nu måste jag förstås kolla alla värden så att det inte händer igen. En sak jag undrar är hur ofta man kan byta vatten, är det fel att byta för ofta och vad är optimalt?
#11 - 12 maj 2004 13:27
Det optimala är i princip attt ha ett konstant vattenflöde med nytt vatten, som det är i naturen.

I ett akvarium byter man vanligtvis vatten för att bli av med nitrater och andra organiska ämnen.

Man bör byta vatten så ofta och så mycket attnitrater aldrig överstiger iaf 50, men gärna 30 eller ännu lägre.

Det bästa skulle nog vara att byta lite varje dag, men det är fler än vad de flesta av oss orkar med. Det är svårt att veta exakt hur mycket du behöver byta, eftersom det beror på storleken på fiskarna, matning, växter m.m.

Jag tror dock att man inte skall byta mer än 50% på en gång, för att inte störa systemet för mycket.

Du kan nog byta 50% i veckan, eller ännu hellre 30-50% 2ggr i veckan.

Ta inte det jag säger som någon lag bara. Alla har olika erfarenheter och jag har inte särskilt många då jag bara haft akvarium några månader. Förhoppningsvi tittar någon annan in här också med en rekommendation på vattenbyten, så kan du avgöra själv vad som låter rimligt.

Tråkigt att din fisk dog, men du har tagit ett bra förstasteg iom att du är här och vill lära dig mer och förhindra det från att hända igen. Beställ en bra bok eller två om guldfiskar och sg in allt du kan [:D]
#12 - 12 maj 2004 13:45
Trisst att din firre dog Henrik
#13 - 12 maj 2004 14:35
Tack för all hjälp, trodde aldrig att jag skulle få så mycket bra råd! Ja det är verkligen trist, den sista veckan hade man verkligen precis börjat se fiskarnas egenheter och lärt sig hur de vill ha det. Med era råd hoppas jag verkligen inte att det händer igen, tyvärr fick jag nog väldigt dålig info från affären, de var väldigt oengagerade. Men man lär sig alltid nåt nytt iaf.

Annons