Sjuk Gibbiceps?

#1 - 24 juli 2005 16:40
Jag såg en fin fin gibbiceps som jag köpte. Stor rackare åxå. ca 20 cm.
Men när jag kom hem och släppte ner honom så är han inte lika mörk i färgen. Han är fläckvis ljus. Vad beror det på. Kommer "mörkheten" att komma tillbaka?
#2 - 24 juli 2005 17:27
ingen expert på gibbiceps men en del djur "tappar" färgen när dom blir stressade under flytt men får tillbaka den när dom bott in sej och börjar trivas igen.
#3 - 26 juli 2005 19:04
Så gör nästan alla malar. Till och från fastän dem inte är stressade. Men allvarligt talat så vet jag faktisktt inte varför?
#4 - 26 juli 2005 19:19
Har med kamoflering att göra... Mina vändmalar skiftar från vit till brun.. segelfenan och skäggancistrusen fläckig till nästan kolsvarta. Min dominante clownpleco är nästan knall röd i ränderna medans den andra hanen är något blekare.. Men naturligtvis kan de ändra färg vid stress och vid vattentemperatur. De sistnämnda blir de oftast väldigt bleka.

//Camilla
#5 - 26 juli 2005 19:26
Jag vet inte men jag är skeptisk till att det har o göra med kamouflering i sig. Men det låter ju ganska troligt. Mina ancistrusar kunde tex bli fläckvis rostiga i färgen eller bli väldigt bleka oavsett underlag. ungefär detsamma gäller mina gibbiceps.

Någon som har ett vetenskaplig förklaring?
#6 - 27 juli 2005 05:05
Håller med C.Ciklid om att det antagligen har med kamoflering att göra. Min gibbi bleknar ner om jag skulle komma in för fort i rummet, eller försöker fota den rackaren. Jättefinteckning fram tills dess, men blir han/hon skrämd åker fenorna ihop och firren bleknar, syns mindre tydligt på rötterna i karet då.

/Åsa
#7 - 27 juli 2005 05:58
Min gibbe ligger med alla fenor neråt och är fläckvis ganska så ljus. När jag slänger ner algtabletter och släcker ljuset ja då åker alla fenor upp och han blir så snygg. Men så fort han har ätit eller om jag tänder ljuset så lägger sig fenorna platt

Annons