Sjuk fjärilsciklid!

#1 - 7 april 2006 22:50
:(
Upptäckte för någon dag sedan att min vackre hanes analfenor (tidigare långa) var sönder/av. Även den längre "taggen" på ryggfenan såg inte ut som vanligt. Men han verkade pigg och åt bra. Så ikväll kom han inte fram och åt, hittade honom tryckandes i en växt.

Han ser inte frisk ut: fenor mot kroppen, flämtar, "dimmiga" färger, trycker mot botten. Men jag har svårt att se något annat, ev mörkare parti över huvudet, men jag tror inte att det är en beläggning, kan ju vara en färgförändring pga stressen. Inga andra fiskar är påverkade (F.hona, 2 platy, 2 Blackmolly, 1 kampfisk, 1 antracistus)

Nitrit: <0,3/l
PH: ca 7,5 (- inte förändrat, vet att det är lite väl högt; måste ge bort ng fiskar för att kunna sänka)
Temp: 27 C

Saltbadade med ektozon i 3 h som rekommenderat. Har Faunamor hemma, om det kan vara till ng hjälp (?)

Vad kan jag göra? :(
#2 - 8 april 2006 10:32
Idag tycker jag även att sjärtfenan är lite fransig i kanten. Kan det bli så utan att det är fenröta? För det är mkt lite. Tänkte att fiskar kanske kan bli så allmänt när de är sjuka...?
#3 - 8 april 2006 11:09
Ja, ja... Jag prova att behandra med Faunamor, om det är hudgrumling har jag läst att det kan hjälpa. Vattenbyte först.
#4 - 9 april 2006 10:34
Nu ligger han bara böjd på botten, svårt att "hålla balansen".

Kan man rädda en fisk som är så här dålig ens om man vet vad det är den lider av?!

Har plockat fram kniven, men jag vill inte ge upp innan det är försent samtidigt som jag inte vill att han ska lida...

Fy f*n vad jobbigt det här var då! Skulle behöva råd.
#5 - 9 april 2006 11:25
Jag lan tyvärr väldigt lite om sjukdomar. Om det inte finns nån annan fisk i akvariet som han får stryk av så låter det som nåt bakterieangrepp av något slag.

Tyvärr låter det på din beskrivning av hur han mår som om han inte går att rädda :(

Kolla så inte Faunamor även tar död på nyttobakterierna. I så fall måste du göra ett stort vattenbyte när du är klar med behandlingen och så måste du börja tillsätta bakteriekultur och mata sparsamt i några veckor.
#6 - 9 april 2006 11:40
Då var det gjort. [:-16] [:-28] Sägs ju vara svårast första gången, hoppas det. :(

Batski:
Jag har plockat ut filtermaterialet, som det stod på förpackningen. Men jag har ju bara hunnit behandla en gång och de andra är pigga, så det finns nog ingen mening att fortsätta med behandlingen. Gjorde ett vattenbyte igår innan behandlingsstarten. Behöver jag göra det nu också och behöver jag vänta med att sätta tillbaka filtret?
#7 - 9 april 2006 11:52
Konstigt egentligen, men jag är nästan lite stolt över att jag "orkade" göra det; eftersom det kändes så svårt. :(
Hade ju bara haft honom i ca 3 månader, hade namn, lämnar efter sig en liten änka osv... *blödig tjej*
#8 - 9 april 2006 12:03
[QUOTE=Fly]Då var det gjort. [:-16] [:-28] Sägs ju vara svårast första gången, hoppas det. :( [/QUOTE]

Beklagar förlusten :( Jag tycker det är jobbigt varje gång.

[QUOTE=Fly]Batski:
Jag har plockat ut filtermaterialet, som det stod på förpackningen. Men jag har ju bara hunnit behandla en gång och de andra är pigga, så det finns nog ingen mening att fortsätta med behandlingen. Gjorde ett vattenbyte igår innan behandlingsstarten. Behöver jag göra det nu också och behöver jag vänta med att sätta tillbaka filtret?[/QUOTE]

Att det står att du ska ta bort filtermaterialet är antagligen för att medicinen inte ska filtreras bort, inte för att rädda bakterierna. Bakterierna dör ju när man tagit bort filtermaterialet.

Ja du måste göra ett stooort vattenbyte efter en sån medicinering för att få bort medicinen (man kan även filtrera genom kol ett tag för att få bort medicinen). Annars fortsätter den att döda bakterier.

Så gör ett stort vattenbyte, sätt tillbaka filtermaterialet i filtret, börja tillsätta bakteriekultur och mata sparsamt under några veckor. Annars riskerar du att få en ammonium-och nitritspik som kan skada och döda fiskarna.
#9 - 9 april 2006 12:27
Tack för stödet! :) Det behöver jag...

Okej, då fattar jag lite bättre. Ska göra ett stor vattenbyte då. Har ingen bakteriekultur hemma, men jag har ett till akvarium (om det kan hjälpa?). Kan jag sätta tillbaka filtret idag och köpa Nitrivet imorgon, eller ska jag vänta?

Förra gången (när jag fick vitapricksjukan med ett par platy) gjorde jag som det stod på förpackningen (tänkte inte längre än så) och fick ingen nitrit efteråt iaf. Gjorde då visserligen ett vattenbyte (som det stod) men tillsatte inga bakterier och matade inte sparsammare än vanligt. Jag kanske hade tur (?)

Tack för all hjälp Batski! ;)
#10 - 9 april 2006 12:42
[QUOTE=Fly]Tack för stödet! :) Det behöver jag... [/QUOTE]

Så lite så :)

[QUOTE=Fly]Okej, då fattar jag lite bättre. Ska göra ett stor vattenbyte då. Har ingen bakteriekultur hemma, men jag har ett till akvarium (om det kan hjälpa?). Kan jag sätta tillbaka filtret idag och köpa Nitrivet imorgon, eller ska jag vänta?[/QUOTE]

Du kan sätta igång filtret så fort du har gjort vattenbytet. Och om du har ett annat akvarium så kan du sen krama skiten ur det andra filtret (som har varit igång hela tiden) i det drabbade akvariet. Det är ju bra bakteriekultur :) Sen kan du tillsätta vanlig bakteriekultur under 10 dagar.

[QUOTE=Fly]Förra gången (när jag fick vitapricksjukan med ett par platy) gjorde jag som det stod på förpackningen (tänkte inte längre än så) och fick ingen nitrit efteråt iaf. Gjorde då visserligen ett vattenbyte (som det stod) men tillsatte inga bakterier och matade inte sparsammare än vanligt. Jag kanske hade tur (?)[/QUOTE]

Alla mediciner slår inte ut bakteriefloran, men om du tog ut filtermaterialet så dog bakterierna i filtret ändå. Fast då kanske det fanns en del bakterier kvar i akvariet. Eller så hade fiskarna tur.

[QUOTE=Fly]Tack för all hjälp Batski! ;)[/QUOTE]

Glad I can help :)
#11 - 9 april 2006 15:58
Okej, kom på att jag ju gjorde vattenbyte i det andra och kramade ur filtret i fredags (möblerade om pga fiskinköp) så det kanske inte är ett alternativ ändå. Kramar ur det som finns.

Får glädjas åt mina Elassoma Evergladei :) (nyförvärvet) i eländet.

Annons