Intressant - vad är super-killer för något?
Mats Brynzell: Det var antagligen hål-i-huvudet. Den hade något som såg ut som två näsborrar. Såg lite väl stora ut. Kan det vara hål-i-huvudet?
Jag hittade för ca 2 veckor sedan en neon tetra som hade något stort vitt på munnen/läpparna. Såg nästan ut som en vårta.
När jag läser följande beskrivning på denna sidan, så är det spot on.
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=38
Jag plockade bort den fisken närjag upptäckte det. Idag upptäckte jag två till neontetror med samma symptom, dock mindre "bommulsliknande fläckar" runt munnen. Kan detta ha spridit sig till min fjärilsciklid också tro?
Har läst på flera ställen att salt är bra och kan i viss mån förebygga sånt här. Jag har dock också läst att corydoras är känsliga för salt. Jag har 9 st corydora sterbai i akvariet.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=314
Vad tycker ni, salt eller inget salt i mitt akvarium? Har jodfritt grovsalt, hur mycket skall jag tillsätta efter vattenbyte?
Super-killer är en medicin jag köpt på nätet från ett ställe som heter bldiscus - googla på namnet så kommer det länkar till sidan. Finns andra varianter där också.
Jag är mycket dålig på sjukdomar, förutom att jag direkt ser om en fisk är kass eller inte. Ofta bryter sjukdomar ut som ligger latent, eller faktiskt ingår i fiskens naturliga bakterieflora. Fjärilar är, av någon anledning, känsliga och hamnar de i någon form av stress eller otrivsel så kan sjukdommar lätt bryta ut pga att fiskens motståndskraft reduceras. Om din fjäril har smittats av just den sjukdomen - låter som någon form av svampangrepp - som dina neoner har fått vet jag inte, men en smitta kan ju göra så att fiskarna får en släng, blir svagare och därmed tillåter att de latenta bakterierna får fäste. Hål i huvudet-sjukans "hål" ser efter en tid vita ut, och kan ha små tofsliknande utskott. Ofta missbedömmer man fiskens "näsborrar", och får för sig att det är hih. Jag har fått hih, enbart på en del fjärilar, men aldrg lyckats medicinera bort det - jag tror det är en sjukdom som är ganska svår att få bukt med. Nu har jag i och för sig gjort en test med min fjärilshane, därför att samma medicin som diskusarna fick tog bort flagellater, och det gick bra, och på asken stod det att medlet även var effektivt mot gälparasiter och hih. Vi får se om det lyckas.
Salt tar inte kål på bakterier och parasiter i sig, utan hjälper fisken att omfördela sin energi då fisken balanserar sin egen saltmängd i kroppen kontra vattnets salthet - detta har jag läst någonstans kallas för osmos. Fisken innehåller mer salt än vattnet och den behöver använda en del av sin energi för att vattnet inte skall utjämna salthalten i fiskens kropp, saltar man då vattnet en aning kan fiskens kropp lägga mer energi på att skydda sig för eventuella angrepp. Det här är en mycket luddig förklaring och jag baserar den enbart på vad jag har hört andra säga - och det finns säkert andra som kan förklara det hela lite enklare.
Så - jag överlåter själva saltanvändningen till de som kan mer om detta och kanske har prövat dess verkningar!:)