Sjuk eller stressad Discus?

#1 - 12 december 2003 13:48
Hejsan på er.
Mina Discusar är pigga, matglada, nyfikna och lite småbråkiga, ibland får jag för mig att de "andas" lite väl häftigt(??).
Någon står också och kikar mot baksidan,men bara ibland.
Jag använder mig av sk blå filtermaterial där jag har sänkt ner en pump.Genom pumpen kan jag tillföra luft vilket jag gör ibland, annars låter jag enbart cirkulationen sköta syretillförsel´n.
PH:6,5 Temp:29 .Mjukt vatten.Byter vatten var tredje dag 7-8 cm i 222L kar.
Nu är frågan: När(om) skall jag börja oroa mig för andningen??

#2 - 12 december 2003 14:53
En frisk och glad discus ska andas 1gång/sekund, lite häftigare andning vid mat och bråk är helt normalt. Andas de snabbare typ 2-3ggr/sak så har de förmodligen gälparasiter, det har de egentligen hela tiden men de klarar av att hålla tillbaka de när de är friska och mår bra. Skulle något hända med fisken, typ stress, dåliga vattenvärde mm så orkar inte fisken av att hålla tillbaka parasiterna. Sterazin är en bra medicin mot gälparasiter.
Lycka till.
#3 - 12 december 2003 16:23
Det är lite småbråkigt ibland och det kanske är en anledning till lite snabbare andning.
De är väldigt pigga och aktiva, jämför man de fiskar jag har sett i zooaffärer så är mina bra mycket piggare.
Jag skall iakta fiskarna på morgonen när de har fått vila över natten.Då borde det visa sig om det är någon parasit som skall bekämpas.?.
#4 - 12 december 2003 16:24
Ja, vid matningen är mina discusar alltid anfådda. Speciellt "ledaren" denne ser ut att få hjärtinfarkt vid matning. Denne ska då äta, samtidigt som den försöker jaga bort de andra discusarna. Men han borde få hyffsad kondition av detta.
#5 - 12 december 2003 16:43
Detta känner jag igen, det är precis som ett motionslopp för fiskarna. Sedan skall dom väll vila lite,och gå ner i "varv"??.
#6 - 12 december 2003 18:20
Kan man se dessa parasiter med ögat? En av mina diskusar står och flåsar på ovanstående sätt, kan det vara parasiter?
#7 - 13 december 2003 10:11
Idag verkar fiskarna lugnare, ev matar jag för mycket varje gång.
Och då varar detta lilla bråk lite onödigt länge?
Vem vet??

Annons