Ok tack! Jag tror med att det är en fajt den varit i.MEN den hade begynnelse till detta redan när jag köpt den varav jag missade att se det i affären såret var då jättelitet.Det har växt markant.Fisken äter bra god aptit alltså och den är livlig och så.Bör man avliva den ändå? om den plågas? Kanske ge den ett saltbad?:(
Det är inte bra om det växer. Det kan tyda på någon bakterieinfektion. Det behöver dock inte vara just HIH, som är ganska svårbotat. Jag har haft viss framgång med att isolera fiskar, köra en dubbel kur med Octozin och sedan berika fiskmaten med vitaminer (Seras Fishtamin är bra) under ett halvår. Hålen gick då tillbaka och läkte ihop. Det finns dock andra mediciner än Octozin.
Det du kan göra just nu, är att isolera firren och köra en kur med något bredverkande antibakteriellt medel, som General Tonic eller eSHa 2000. Om du behandlar i akvariet, tänk på att medicinerna är elaka även mot de bra bakterierna i filtret. Blanda gärna salt i isoleringskaret/hinken, motsvarande 1 dl/100liter.
Jag tycker inte du skall avliva stackaren, om den fortfarande är pigg och äter bra.