Sjuk dvärgklogroda

#1 - 2 september 2008 17:43
Har en dvärgklogroda som verkar sjuk..
Den ligger bara i ytan, har aldrig sett den dyka på två veckor, min andra groda far fram och tillbaks till ytan lite nu och då.
Den har ingen riktig ordning på benen, när den simmar far den lika mycket bakåt som framåt, sprattlar lite osynkat...
Vad att göra??
Ante.E.
#2 - 3 september 2008 06:50
Tyvärr så var den stendöd i morse
#3 - 3 september 2008 08:17
Nej vad tråkigt.
Hoppas din andra groda klarar sig.

Tänk på att dessa är flockdjur och bör vara i grupper om minst 5. Det visste inte jag när jag köpte mina 2, så det var bara bums iväg och köpa några till.
De blir tryggare i större grupper.

Tänk även på att om de är i akvarie med fiskar så kanske de inte får i sig sina larver. Mina fiskar slukar dem långt innan grodorna hinner fram, så 1 dag i veckan lyfter jag bort grodorna i en bunke med vatten och matar dem med larver.
#4 - 3 september 2008 09:03
Linapina skrev:
Nej vad tråkigt.

Hoppas din andra groda klarar sig.

Tänk på att dessa är flockdjur och bör vara i grupper om minst 5. Det visste inte jag när jag köpte mina 2, så det var bara bums iväg och köpa några till.

De blir tryggare i större grupper.

Tänk även på att om de är i akvarie med fiskar så kanske de inte får i sig sina larver. Mina fiskar slukar dem långt innan grodorna hinner fram, så 1 dag i veckan lyfter jag bort grodorna i en bunke med vatten och matar dem med larver.

OK
Ska iväg och köpa 4-5 till så det blir en "flock" jag har dom tillsammans med guppys och en massa ancistrusmalar i ett 120 l kar.
Nästan hela ytan är täckt med en flytormbunke så grodorna kravlar runt på/i den och äter svartamygglarver.
Vad matar du med för larver??
Funderade på om jag ska kunna ge dom vanliga levande fluglarver typ maggots, pimpelmaggots som man köper på macken/fiskeaffärer som man använder som bete när man fiskar?
mvh
Anders.E.
#5 - 3 september 2008 12:01
Idag ger jag mina röda mygglarver, men då det är oerhört allergiframkallande så ska jag försöka byta till svarta och vita larver istället. Levande fluglaver borde ju funka utmärkt. Låt mig veta hur de går!

Flytormbunke säger du... Är det en vanlig ormbunke som du satt i då eller? Visa gärna bild, jag letar efter något trassligt som flyter som mina grodor kan få gömma sig i utan att fiskarna kommer åt dem.
Bilagor:
#6 - 3 september 2008 12:41
Jag kulle gissa att Antee menar flytormbunke, sån här: http://zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=80.
#7 - 3 september 2008 12:48
Linapina skrev:
Idag ger jag mina röda mygglarver, men då det är oerhört allergiframkallande så ska jag försöka byta till svarta och vita larver istället. Levande fluglaver borde ju funka utmärkt. Låt mig veta hur de går!

Flytormbunke säger du... Är det en vanlig ormbunke som du satt i då eller? Visa gärna bild, jag letar efter något trassligt som flyter som mina grodor kan få gömma sig i utan att fiskarna kommer åt dem.

Har hittat några bilder på nätet...
på ceratopteris pteridioides eller om det nu ska vara ceratopteris pteridoides
http://hem.passagen.se/maria_augustsson/page87.html
http://goto.glocalnet.net/obasko/akv/plants/ceratopterissv.htm
När den blir ganska stor så växer det "lager på lager" med blad och där mellan bladen ligger grodorna hela dagen och jäser, verkar trivas bra i den växten, nackdelen är att man inte ser dom så ofta....bra kamouflerad.
Förrutom på kvällen då dom räjsar runt lite överallt.
Ceratopteris cornuta fungerar säker oxå...
#8 - 3 september 2008 13:17
Det var ju en jättefin växt!
Var kan man köpa sån?

Ja, jag ska defenitivt kolla efter lite mer roliga växter till grodorna.
#9 - 4 september 2008 08:00
Antee skrev:
Har en dvärgklogroda som verkar sjuk..

Den ligger bara i ytan, har aldrig sett den dyka på två veckor, min andra groda far fram och tillbaks till ytan lite nu och då.

Den har ingen riktig ordning på benen, när den simmar far den lika mycket bakåt som framåt, sprattlar lite osynkat...

Vad att göra??

Ante.E.

En kommentar bara. Har fått veta att det nyligen uppstått massdöd av klogrodor från en sändning till IMAZOO tyvärr så hann många av dessa komma ut både till affärer och akvarister. Detta är lite oroande då det handlar om ganska tåliga djur och det skulle kunna vara någon allvarlig smitta tex cytrid.
#10 - 4 september 2008 09:08
BengtO skrev:
En kommentar bara. Har fått veta att det nyligen uppstått massdöd av klogrodor från en sändning till IMAZOO tyvärr så hann många av dessa komma ut både till affärer och akvarister. Detta är lite oroande då det handlar om ganska tåliga djur och det skulle kunna vara någon allvarlig smitta tex cytrid.

Ajdå, hoppas att det inte är nått sånt, köpte den här grodan för ca tre veckor sedan.
Vad är symtomen för cytrid??
Vilken symtom har de som dött i massdöden visat??
AnteE
#11 - 4 september 2008 09:15
Antee skrev:
Ajdå, hoppas att det inte är nått sånt, köpte den här grodan för ca tre veckor sedan.

Vad är symtomen för cytrid??

Vilken symtom har de som dött i massdöden visat??

AnteE

Jag har inte sett de som dött, vet bara att samtliga dött. Cytrid är nån slags svamp som står bakom massdöd av många olika grodarter i stora delar av världen.

Annons