Sjuk dvärggurami? Nybörjare behöver hjälp...

#1 - 22 februari 2007 21:23
Hej!
Jag har ett 60 liters akvarium som jag haft sedan november, allstså 3-4 månader. Har 9 fiskar, två dvärggurami, tre platys och fyra tetror. Ja, visst ja, en pleco sedan idag :) ...
Min guramihane är klen, han har varit pigg och glad tills för ett par veckor sedan. Då började han dra sig undan och nu äter han inte, har magrat och ligger mest uppe vid värmeröret eller filtret.
Han har tappat färg och verkar sjuk men inga symtom stämmer riktigt in på sjukdomarna jag läser om...
Jag gör delvattenbyten ca en gång i veckan, har bra med växter och även flytväxter, ca 24 - 25 grader. Matar med flingor och mygglarver om vartannat ca en - två ggr per dag.
Jag trodde inte jag skulle bli så engagerad i dessa små varelser men ack vad jag bedrog mig.
Jag vill verkligen få lille Kevin ( hrm, sonen har döpt fiskarna ) att bli frisk.

Tips????? Snälla!

Kicki
#2 - 23 februari 2007 11:58
Hmm... svårt...

Matvägran är inget bra tecken på en fisk...
Om de övriga fiskarna mår bra så kan man utesluta många sjukdomar, vilket är skönt.
Och du har ju haft akvariet igång i 4:a månader. Så vattenvärdena borde vara bra...

jag skulle rekomendera att du testar att ge honom lite olika matsorter... Se om du kan locka den till att äta... Röda mygglarver är mums för många fiskar (även om jag egentligen inte rekomenderar någon att mata med dem, alergiframkallande och dåliga näringsvärden). Testa lite olika torrfoder.

Kan det vara någon annan fisk som har mobbat honom? Stött ut honom? De kan bli rejält tillbakadragna då...

Hoppas det löser sig..

Mvh

Stefan
#3 - 23 februari 2007 12:48
*glömde*

Plecon. Den hör inte hemma i ett 60 liters kar... 600 liter är på gränsen på för litet.

Rekomenderar att du lämnar tillbaka den direkt...! Om du har sagt att du har ett 60 liters kar så borde de inte ha sålt den till dig. Men har de sålt den till dig även om de visste detta så skall du ha pengarna tillbaka.
#4 - 23 februari 2007 20:36
kicki_a skrev:
Hej!

Min guramihane är klen, han har varit pigg och glad tills för ett par veckor sedan. Då började han dra sig undan och nu äter han inte, har magrat och ligger mest uppe vid värmeröret eller filtret.

Han har tappat färg och verkar sjuk men inga symtom stämmer riktigt in på sjukdomarna jag läser om...

Tips????? Snälla!

Kicki

Det låter som att han sjunger på sista versen. Nästa steg är förmodligen att han lägger sig på botten eller i någon växt och börjar hyperventilera. Om han får anstränga sig för att sen orka simma upp till ytan för att snappa luft så är det egentligen bättre att avliva honom. Det är min erfarenhet.

Jag har haft några (odlade rubinröda) Dvärguramihanar som plötsligt "insjuknat" eller så att säga "lagt sig ner och dött" på några dagar. Från då att varit livliga färgstarka, ätande med god aptit, byggt skumbo och lekt. Dessa fiskar har inte heller visat upp några typiska sjukdomsymptom, utan det har börjat med mindre aptit, större slöhet, tappat färgerna gradvis och sen slutar dom helt enkelt att simma.

Förhållandena i akvariet har varit Guramioptimala och övriga Dvärguramis har inte visat något av dessa symptom. Min slutsats är att vissa exemplar av Dvärguramin är känsligare eller till och med lite "defekta" från födseln, och speciellt då de hårt framodlade varianterna.

På senare tid så har jag valt att endast skaffa vildfångade exemplar som verkar vara tåligare än de odlade. Vildfångade Dvärgguramis tycker jag dessutom är vackrare både i sin orginalfärg och orginalform. :)

Mvh
Mattias
#5 - 24 februari 2007 17:26
Hej!
Tack för svar... Joo, jag sa att jag har ett 60 literskar men hon sålde ändå plecon till mig... Hmmm, vad sur man blir..
Jag har provat med mygglarverna men han bryr sig inte om dem och faktiskt har honan uppträtt " styggt " mot honom senaste veckan.

Jag ska ringa zoo´t på måndag ang. plecon.
Tack för ditt svar!
Kicki
#6 - 24 februari 2007 17:29
Jaa, det verkar vara en känslig art men de är ju så vackra.
Jag tror också att han sjunger på sista versen, ska avvakta tills imorgon och har han blivit sämre plockar jag ur honom.

Tack så jättemycket för ditt svar!
Jag får ta nya tag... :-)
#7 - 15 mars 2007 18:48
Dvärgguramihona!

[:-118] Hakar på denna guramitråd då jag inte hittade någon annan.....;)
En guramihona har fått ett hål i bröstet. Började som blodig fläck. Hon har överlevt 2 makar som båda har tvärdött....så hon har inte åkt på däng av dem! Hon går med molly och svärdbärare! Artsjukdom?:confused:

Annons