Sjuk diskus: Råd mottages.

#1 - 9 januari 2004 15:58
Har en hängig diskus bland 4 st, alltså en är hängig och de andra är det inte. Åtminstone inte lika som den.

Har gjort en behandling som det står i diskus boken, 40 ml jodfritt salt per 100 l.

Detta av anledning att jag inte ser några symptom på den. Någon som har något annat förslag.

Den är en solid blue som är 10cm ungefär, Fenorna är utspärrade, ej mörk men han gömmer sig och äter inte. Andningen är inte speciellt snabb så jag har ingen aning.

Max
#2 - 9 januari 2004 18:29
Har också 4 discusar där en utmärker sig med att alltid ta emot stryk och försöka gömma sig för att inte åka på däng. Mitt mobboffer äter dock, men endast små små bitar av räkor eller räkrom all annan mat ratar den. Min är oftast ganska mörk, vilket din tydligen inte är. Positivt är ju att fenorna är utspända. Har tyvärr inget svar på vad som kan vara fel. Mobbas den av de andra? Hur länge har den varit hängig?
#3 - 9 januari 2004 22:17
4 st är nog det sämsta antalet för diskus. Helt omöjligt utanm att en blir utmobbad. Den utmobbade får mindre mat, börjar plocka på bottnen, får i sig avföring från bottnen, blir sjuk och eventuellt smittar övriga fiskar. Ett bra socialt klimat är det vinnande konceptet för diskus och det kan man aldrig få med 4 st
MVH
magnus
#4 - 9 januari 2004 22:30
Håller med......köp fler. 7-8 st är en grupp.
#5 - 10 januari 2004 10:50
Jag har nu hittat problemet eller symptomen. Satt och läste och studerade dem under en längre tid och såg sumptom efter gälparasiter.

Någon som vet om det hjälper med salt eller måste man behandla för att bli av med dem???

Som ni skriver om antalet så vet jag att det inte är så bra. Har redan fått flytta undan 2 stycken en som är lite större och har gått själv en längre tid. Den kan inte vara tillsammans med så få för den stressar livet ur dem.

Den andra är mobboffret och den mista av dem.

Är dock på gång och ska köpa minst 5 st till så att jag har 10-12 stycken för det tror jag är lagom.

Max
#6 - 10 januari 2004 10:52
Salt och en temeratur höjning till 35c kan hjälpa mot parastierna i ett tidigt skede, kör på 1dl salt per 100liter vatten. Annars rekomenderar jag en kur med antingen Flubenol eller Sterazin.
#7 - 10 januari 2004 11:00
Jag brukar rekomendera bra vattenkvalité och god social miljö mot de flesta sjukdomar inklusive gälparasiter. Jag har haft diskusar som varit döende i gälparasiter men som snabbt repat sig när jag fått ordning på vattnet. Dock så ger jag alltid upp fiskar som slutar äta, har dom matvägrat i en vecka så åker dom ut. Diskusar har alltid gäl och tarmparasiter och dom går inte att medicinera bort. Visst kan dom minska i antal av medicinering, men dom kommer tillbaka om du inte ändrar något i dess förutsättningar. En i övrigt frisk diskus som lever under goda förutsättningar kan hålla parasiterna på en låg och bra nivå. Tänk på att du har massor av fisk i ditt kar som inte tål saltbehandling och temperaturhöjning.
MVH
Magnus
#8 - 10 januari 2004 11:18
@ Tropfrog

Det är ju just det jag vet att alla inte tycker om saltet och speciellt tempen. Så vad ska jag göra?

Har bra vatten kan dock vara stress som är orsaken eftersom jag gjort om i akveriet för en tid sedan.

Tempen ligger kvar som den brukar mellan 28 - 29 grader.

Är det värt att slänga i lite medecin?
#9 - 10 januari 2004 11:50
Jag använder mig aldrig av medicin. Berätta lite om ditt kar så skall jag se om jag kan hitta felorsaken. Det är orsaken man skall angripa inte symptomen.
MVH
magnus
#10 - 10 januari 2004 12:05
540L Har rätt placering i rummet inget solljus. Nybytta lysrör, tänt i mellan 10-11 timmar.

Fiskarna som finns i ser du längst ner i. Har ett fåtal växter i vanligt sjögräs som varit i akvariet i ett par år. En sorts anubias hög och en sort cabomba.

Engelskt grus, en hög kolsten stora magroverötter total 4 st. Ett ytterfilter eheim 2217 en powerhead 802, en styresten. Har satt i kolfilter i eheimen vid senaste rengörning.

Vatten värden: Inget nitrit små värden av nitrat, 3-5 i hårdhet 6.8 pH.

Tror inte att det är så mycket mer.
#11 - 11 januari 2004 09:53
Jag känner inte till just ditt filter, men jag anar att det är på tok för litet för ditt kar. Du har ett stort kar med mycket fisk i. Jag brukar räkna på dubbla rekomenderade filterkapaciteten för diskus. Så om du använder dig av ett filter som är rekomenderat för 250 liter så behöver du minst 4 st sådana. Dessutom så har du en powerhead i karet, varför?? Med jämna vattenvärden, regelbundna vattenbyten, god social miljö och överdriven filtrering får man aldrig/sällan bekymmer med diskus. Dessutom så har jag redan sagt att 4 diskusar inte är en bra idé.
MVH
Magnus
#12 - 11 januari 2004 13:19
Det filtret ska vara för upp till 600L så det borde räcka eller?

Har slängt i lite Sterazin nu och de verkar lite piggare så att jag tror att jag får göra en hel behandling och sedan införskaffa ett antal till.

Powerheaden använder jag för att få mer fart på vattnet och för att avlasta ytterfiltret eftersom det suger i sig all skit så effektivt och då minskar ju trycket ganska drastiskt.

Max
#13 - 11 januari 2004 13:32
jag läste i en bok att man kan behandla fiskar med kopparsulfat när de har gälmask, men jag vet inte vad kopparsulfat är för något. du kanske vet.[:-160]

Annons