Sjuk diskus???

#1 - 20 november 2008 22:15
Såg idag att en av mina diskusar såg konstig ut,misstänker att det är HIH sjukan.
Om det är HIH,vad bör göras?
Jag har beställt Flagellol ifall,men vet inte om den hinner komma till imorgon!
#2 - 20 november 2008 22:16
Det händer inte så mycket över helgen om du upptäckt sjukdomen nu, får du medicinen på måndag så är det bara att börja medicinera då.
#3 - 20 november 2008 22:20
Har haft dålig koll på mina kar den här veckan,då jag renoverar en lägenhet plus att jag har mitt ordinarie jobb.
Men så där såg den ut för en timma sedan,så det är HIH???
#4 - 20 november 2008 22:26
Lite mycket ljusa kratrar tycker jag, men å andra sidan är bilden kanske inte så bra heller;). Men visst ser det lite misstänkt ut.
Kolla en bit ner på den här sidan så får du se riktigt bra bilder på HIH: http://ndss.se/viewtopic.php?f=10&t=4859 och är du inte reggad där så är det bara att göra det, kostar gratis:)!
#5 - 20 november 2008 22:38
Tack för tipset.
Riktigt så där illa ser inte min diskus ut,men den kanske nyligen blivit sjuk.
Vilken är bästa medicinen mot HIH sjukan?såg att det fanns flera sorter typ Flagellol,Octocin,Hexa-Ex med flera!
#6 - 20 november 2008 22:45
Tar medicinen bara flagelater så spelar det nog ingen roll vilken medicin du köper. Det jag vet är att det tar lång tid innan fisken repar sig så kratrarna är borta och den ser bra ut igen, men risken finns även att sjukdomen "sänker" fisken ett par snäpp från sitt vanliga jag.
#7 - 20 november 2008 23:01
Var upp och tittade på diskusen och luddet hade ramlat bort på ett ställe,och där var det en krater :(
Om medicinen inte kommer med posten imorgon får jag åka till en zooaffär och köpa medicin.
Vad beror den här HIH sjukan på?
#8 - 21 november 2008 08:45
Oftast är det flagelater som fisken drabbats av, sedan om det är samma skit som de kan få i magen som drabbar dem utvärtes vet jag inte, men medicineringen är den samma.
Det är ingen fara om du inte börjar medicinera idag då sjukdomen har ett ganska långsamt förlopp i början, men å andra sidan är det bättre ju fortare du kommer igång:).
#9 - 21 november 2008 09:35
Läste på NDSS och Diskusforum.se att det kunde komma av för ensidig kost.
Jag matar mina med flingfoder,mygglarver svarta/vita,räkor,räkrom,fiskbullar och krill.
Brukar prova med lite grönsaker/grönfoder någon gång i vecka men diskusarna ratar den kosten.
Ansjo vad ger du dina diskusar?
#10 - 21 november 2008 09:42
Jag kör med uteslutande frysfoder, artemia, räkmix, Marine mix, oxhjärta och mygglarver.
När det är säsong brukar jag försöka fånga levandefoder minst en gång i veckan, och det är poppis vill jag lova:)!
#11 - 21 november 2008 09:45
Marine mix,vad innehåller den?
#12 - 21 november 2008 09:49
[COLOR=black]Krill, mysis, fiskkött och artemia. [/COLOR]
[COLOR=black]Logga in här och kolla: [/COLOR][COLOR=blue]http://www.brosaters.se/diskus-varberg/forum/default.asp[/COLOR]
#13 - 21 november 2008 17:41
Fick medicinen och vitaminer nu på eftermiddagen,ska jag göra delvattenbyte som jag brukar(lördagar)?
Eller skall jag medicinera direkt och strunta i delvattenbytet och byta vatten efter medicineringen?
onlyme
#14 - 21 november 2008 21:00
När pojkvännens ena diskus fick hål i huvudet så testade vi något som vi hade hört skulle vara bra för just den sjukdomen. Daggmaskar/Lövmaskar....
De köptes i en fiskaffär och så fick pojkvännen dela masken i bitar och discusarna blev glatt galna över den oväntade måltiden. Vi medicinerade samtidigt(tror det var super- el bacteriakiller) och fick discusen frisk. Kanske värt ett försök på din fisk med mask Galne-Gurra?:)
#15 - 21 november 2008 23:11
Det låter underbart om det funkar,men var hittar man lövmask nu när det är vinter,sportaffärerna brukar bara ha maggots vid den här årstiden...
#16 - 22 november 2008 06:57
Om du nu inte redan medicinerat, så skulle jag gjort vattenytet först och sedan kört på med kuren:).
#17 - 22 november 2008 10:24
Det finns faktist företag som säljer löv, dyng eller daggmask och du får leta efter små företag som håller på med eko-kompostering.

Såg ett pris på 80:- för 100 st, men håll förguds skull tyst om vad du tänker göra med dom. :D
Bilagor:
#18 - 22 november 2008 10:33
Det finns faktist företag som säljer löv, dyng eller daggmask och du får leta efter små företag som håller på med eko-kompostering.

Såg ett pris på 80:- för 100 st, men håll förguds skull tyst om vad du tänker göra med dom. :D
#19 - 22 november 2008 20:01
Medicinerade redan igår,har aldrig haft något större tålamod.
Läste på tillverkarens hemsida att efter 3 dagars behandling skulle jag göra ett 80% vattenbyte,så då kändes det onödigt att göra ett delvattenbyte före.
Gaffel,jag lovar att vara tyst :D
#20 - 22 november 2008 20:07
Flageloll o Hexa ex funkar bra. Lövmask är också ett bra foder för o få dem i skick igen. Jag brukar plocka i komposten för den fryser sällan.
#21 - 22 november 2008 20:12
Ska ut och gräva i våran trädgårdskompost i morgon,tackar för tipset.
#22 - 22 november 2008 20:32
Kaj,jag reggade mej på eran sida,och såg att ni har tillgång till en massa frysfoder som jag aldrig sett tidigare.
Här omkring säljs mest Ocean Nutrition och Fina Fisken,dom sorter som finns på Diskus Varberg,tror du att dom kan finnas i Falun,Borlänge,Köping eller därikring?

Annons