Sjuk diskus

#1 - 1 februari 2004 11:16
Jaha, då såg jag att diskusen som jag har flyttat till ett eget 50l kar bajsade vit avföring, tur att jag flyttade på den :)
Men jag har lagt i 0.5 dl jodfritt salt. Temperaturen är på 30. Och den äter inte.
Nu är det väl gylende läge o medecinera? Med vad? Hur ska jag göra?
#2 - 1 februari 2004 11:36
Kan tillägga att jag kan inte få temperaturen över 30 c, även om jag har 2 värmare a´ för 150 l och en för 40 l
#3 - 1 februari 2004 12:19
den fick väl skrämselhicka över flytten, varfor flyttade du den?
#4 - 1 februari 2004 13:04
den fick väl skrämselhicka över flytten, varfor flyttade du den?

Skrämmselhicka?? Om du läser hela tråden så kanske du fattar varför jag flyttade den. Eller jag kanske ska flytta tillbaka den så alla andra fiskar får "skrämselhicka"????
#5 - 1 februari 2004 14:25
Knepigt att du inte får upp tempen.... Jag la mig på 34-35 grader. Prova att fyll upp med lite varmare vatten(och salt i motsvarande den mängd du tillsätter) än det du redan har så kanske värmarna orkar hålla tempen. Glöm inte syresten eftersom vattnet tappar syrehalt när det är varmare.

/C
#6 - 1 februari 2004 15:08
Suck, jag vet inte vad jag ska ta mig till, jag har inte råd me en till värmare!
#7 - 1 februari 2004 15:27
vit avföring = medicinera med flagyl
#8 - 1 februari 2004 15:34
ok, men behöver man höja tempen över 30 grader?
#9 - 1 februari 2004 15:46
"Jaha, då såg jag att diskusen som jag har flyttat till ett eget 50l kar bajsade vit avföring, tur att jag flyttade på den :)"

jag tolkade ovanstående att den sket vitt efter flytten solly:)

#10 - 1 februari 2004 15:47
Nja, om du höjer tempen utan att medicinera så gör du det bara värre. Anledningen att man höjer tempen i många fall är att skynda på utvecklingen av parasiterna så man kan döda alla, medicinerar man inte då så blir ju fisken bara sämre. Har det gått så långt att de inte äter och har vit avföring så tror jag inte salt hjälper.
Kolla in denna sidan: http://hem.fyristorg.com/diskus/
Hoppas det löser sig.
#11 - 1 februari 2004 15:56
ok, tack
#12 - 1 februari 2004 16:32
Kan det inte vara så att din diskus bajsar vitt för den inte ätit något?

Tyckte mig läsa att den strulat med det tidigare...eller?

Ifs skiljer det ju lite på medicineringen.
#13 - 1 februari 2004 16:33
Ja, men den vill inte äta alls!
#14 - 1 februari 2004 16:42
Nää..jag förstod det,imed att den bajsar vitt...den är total tom i magen.

Det enda rätta nu är att behandla med flagyl,då KAN du rädda fisken...men börjar dom sluta äta brukar det vara rätt kört tyvärr!
#15 - 1 februari 2004 21:57
Detta är väldigt vanligt för diskus. Vi brukar köra upp temperaturen till 32-34 grader och lite salt, efter en vecka eller 10 dagar brukar de bli bättre och börja äta. Om detta inte hjälper så brukar vi köra flagyl. Dessa två steg brukar lösa problemen till 95%. Glöm som sagt tidigare inte syre sten eller pump som ger syre.
Om detta inte hjälper så får du rådfråga din zooaffär på starkare mediciner (finns en massa olika fabrikat).
Försök hitta en lösning att få upp temperaturen, byt ut värmare (du har väl ett annat akvarie, om jag fattat rätt).
Lycka till
#16 - 3 februari 2004 21:23
Det här kan jag,ditt problem är att din discus har flagilater,så har oxå alla dom andra i den tank du flyttat den i från!(men dom äter fortfarande)Flagilater dör i viss mån av ökad temp.men löser inte probl.Du måste ta det i 2 steg. återgå till normal temp i din sjuktank. Starta flytande medicinering mot flagiater för att få den så red.att den börjar äta,(tar ca 10 ddg) I din ordinarie tank,töm tarmarna på dom genom att inte mata(ca 2 veckor) Och därefter mata alla i 14 dagar enbart med Janssons räkmix mot flagiatproblem.Sk medicinräkmix.Varför? jo för att flagiaterna sitter i tarmarna till största del o då ingen fisk"sväljer" vattnet kommer dom inte att ta upp medicinen i tarmarna.Den som är sjukast är så sjuk att den även har yttre besvär o därmed matvägrar,därför skall du börja med ett "flytande" prep.Och en frisk fisk kan "lätt" gå utan föda i en månad så inga problem med hungern.Typiska flagiatproblem är,vit trådig avföring,avmagran,matvägran,för att sedan sakta tyna bort.På Discus är ett tydligt tecken framträdande pannben o avmagring över ögonen upp till ryggfenan.Usch va tråkigt.P.S. Du har lite bråttom nu! Lycka till.
#17 - 3 februari 2004 21:27
Här har vi något som pö verkligen kan. Tack för att du valde att stanna kvar på forumet och delar med dig av dina kunskaper. Själv har jag aldrig varit något vidare på det här med sjukdommar.
MVH
Magnus
#18 - 3 februari 2004 21:43
Här gick jag i från "ditt" område för att skaffa "lika lekkamrater" o så förföljer du mig som en ciklid hela tiden. Att du har många svar syns men måste du alltid ha sista ordet överallt?
#19 - 3 februari 2004 21:46
Nej det måste jag inte, jag ville bara tacka för att du faktiskt tillför mycket på forumet. Jag är ju här för att lära också. Nu får du skriva ett inlägg till så lovar jag att låta tråden vara.
MVH
Magnus

Annons