Sjuk discus

#1 - 18 mars 2009 19:16
Har ett hörnakvarium, ca 300 liter. varit i min ägo ca 2 mån.
6 discusar, 5 malar, 1 scalar, 2 slöjstjärtar, 3 blackmolly, 2 svärdbärare, 4 baotian och 8 kardinaltetror.
Vet att jag nog har för många fiskar i detta akvarium. Fiskbeståndet utökades med mer än det dubbla, bla alla discusar, pga inköp av begagnat och bebott akvarium. Det gamla akvariet fick kasseras pga läckage.
2 ytterfilter, Astro 2212 och eheim ?!
Jag är försiktig med byten och filterrengöring, aldrig alla på samma gång. Har också ca 1 dl rent, Jodfritt salt i akvariet.

Jag gör delvatten byten ca 1 ggr/vecka. Håller koll på värden, nitriten försöker jag hålla i schack med vattenbyten. Pga det stora antalet fiskar och "senstartade" discusar finns en risk att jag har överdosserar maten lite.

Ca en vecka efter den ena filterrengöringen, Astron, och delvattenbyte 2 dar senare, började en discus att stå på huvudet på botten, såg definitivt inte frisk ut. Nästa morgon inköptes Ektozone, typ medicinsalt enligt affären. Innehåller Natriumperborat-Trihydrat och Magnesiumperoxid. Doserade enligt direktiv 6 tsk till 300 liters akvarium. Detta upprepades efter 24 timmar.

Discusen blev avsevärt piggare, men simmar fortfarande mest/alltid med nosen nedåt, dock inte lika ofta nere på botten.

Har sedan upptäckt några prickar långt in på stjärtfenan, och idag ser resterande fenor påverkade ut. Kan vara min ettriga scalar som naggar på den, men troligtvis kombination med svamp.

Nu till min fråga!
Skall jag lägga firren i ett intensivbad, enligt direktiv från paketet?
Där står att man skall använda en glasskål, 5 liter. Går det lika bra att använda en hink?
Eller finns annat som fungerar bättre?

Har någon erfarenhet av detta? Alla kunniga, snälla svara!!!
#2 - 18 mars 2009 19:34
Dessvärre befinner sig nog ditt akvarium i en nedåtgående spiral pga överlast och jag ser väldigt få möjligheter att hålla det friskt med den eventuellt undermåliga filtrering och utrymmesbrist det har idag.

En väldigt salt akvarist har skrivit spaltmeter om salt vid nitritförgiftning och mer om detta kan du läsa här.

Vad heter ditt eheim?
#3 - 18 mars 2009 20:31
Låter som om din diskus fått "head standning" vilket är en inflammation i simblåsan oftast har det en bakteriell orsak.
Det är ingen lätt sak o rädda dessa men det går ibland.
För det första behöver den ett mindre kar där den precis har simhöjd, detta avlastar simblåsan. Sedan kan kan köra lite svalare vatten vilket missgynnar bakteritillväxten och för det tredje försök hitta en akvariemedicin som innehåller nifurpirinol och behandla med.
#4 - 18 mars 2009 20:54
Filternamn 1:
Eheim 2213, 440 lit/h. Detta filter sköljde jag igenom för ca 1 månad sen.

Väntade ca 1 månad innan jag tog mej an det andra filtret, det var så dålig genomströmmning i den att jag ansåg mej tvungen.

Filternamn 2:
Astro 2212, 820 lit/h, innehåller egentligen grovfilter, finfilter, Bio ball, Zeolite, Activ carbon och Bio ring. När vi rengjorde filtret såg jag att de kursiva ingredienserna ej var med. Fortsatte därför som de tidigare ägarna hade haft. De hade aldrig rengjort filtret under de 8 månader de haft det. Vi tog det försiktigt och sköljde bara ur Bio ball och Zeolitekulorna. Bytte däremot både grov och finfiltret, de var bara en sörjig gegga.

Har precis lagt discusen i komplettbad, skall ligga där i 3 tim. Ev. skall jag upprepa igen imorgon om den ej piggnar till.
Har kollat alla värden ca 1 ggr/vecka, innan vattenbyten.
Karbonathårdhet
#5 - 18 mars 2009 21:05
låter som kanske bukvattensot tror jag det heter lr nått liknande! fick nått liknande med min discus för ett tag sen! så jag gick och köpte ett medel som heter octizin och medicinerade i ett mindre akvarium bredvid..går säkert med en hink med dopp värmare o nån syrepump i sådet håller tempen..på min discus så släppte detta över natten..testa gärna det..men risken är att beakterierna kan finna i ditt 300 så kanske tillslut medicinera hela omdet skulle uppstå! finns ett till bra medicin som heter hexamita som ska fungera med! hoppas det löser sig!:)
#6 - 18 mars 2009 21:10
Zeolit är bra men det bästa är att ha två omgångar och så byter man var tredje månad, för när du har zeolit i filtret kan du inte använda salt.
Zeolit binder ammonium och måste degenereras typ när det blir fullt.
Man lägger det då i saltbad ett dygn för att "ladda ur" zeoliten. Saltar du i karet får du effekten redan i karet dvs zeoliten fungerar inte som filtermedium.
#7 - 18 mars 2009 21:19
OK, Vi bytte aldrig Zeolitkulorna, bara sköljde.
Reagerade på att de var helt gröna. Jag har nya, skall jag byta ut dom? Och skippa saltet sen? Hur reagerar Ektozon saltet med filtret? Enligt affären skall aktivt kol och "biokultur" förta effekten av Ektozonen. Har därför ej fyllt på av den sen sista bytet, ca 1 vecka sen.
#8 - 18 mars 2009 21:24
Såg att jag ej fick med all info.
PH värde 6.8
Karbonat hårdhet KH 3
Total hårdhet GH 7
Nitrat NO3 35
Nitrit NO2 Aldrig/Än så länge iaf. :-)
#9 - 18 mars 2009 21:39
Har läst allt jag hittar överallt på nätet, Inget verkar stämma in helt, kanske flera olika sjukdommar. Fenröta och nån sorts svamp, kanske?
Men det som jag inte hittat något om, är det underliga simsättet...
Simmar runt med huvudet nedåt, emellanåt kort simtur som vanligt (när den flyr undan scalaren och matdax. Äter lite, men inte så hungrig som vanligt, ser nästan ut som den har svårare att ta maten.
#10 - 18 mars 2009 22:09
På den beskrivning du ger så är det Head standning Något som kan drabba bl.a diskusen då o då Inte speciellt vanligt och verkar heller inte speciellt smittosamt, men tyvärr är det dålig prognos. Men det är en endobakteriel åkomma. SÅ penicillin mot grampositiva stavar gäller, man behandlar i 12 dagar. Sedan kan lågt pH kan också vara till hjälp typ 5.5 men då vill det till att du har koll på vattnet.
#11 - 18 mars 2009 22:32
Finns det att köpa på Akvarieaffärer? Skall den behandlingen ske i separat akvarium/hink? Eller går det att behandla i originalakvariet med de andra firrarna?

Skall snart släppa tillbaka den från sjukbadet, 3 tim var rekommendationen. Ektozon behandlar synliga angrepp av Saprolegnia, Chilodonella, Achlya, parasiter och div.skador.
Tacksam för dina råd, har bara varit akvarist sen nov. Således ganska okunnig, men vetgirig.
#12 - 18 mars 2009 22:52
Ekotzon är till 98.9 % vanligt koksalt. Dvs vanligt salt funkar lika bra.
sedan finns det akvariemediciner med antibiotika ( än så länge iallfall)
Kolla just vad din butik har som innehåller nifurpirinol, alternativ är att få en vetrinär o skriva ut typ tetracyklin
#13 - 18 mars 2009 22:55
Tackar, skall kolla imorgon.
#14 - 19 mars 2009 17:29
Var på 2 olika akvarieaffärer idag. Hittade inte det preparat du nämnde.
Enligt råd skulle Octozin kunna fungera. Flagellated protozoa???
Är verksam mot "hål i huvudetsjuka", bukvattensot, Malawi sjukan, vitaprick, kejsarfisksjukan, clownfisksjukan.
Har nu lagt i 8 tab. i akvariet och tagit bort aquastar ljusröret. Visst är det UV ljus?
Zeoliten har jag kvar i pumpen, den är nog lix overksam eftersom den är så gammal och "saltad".Känns som jag ställer hundra dumma frågor, men jag blir osäker då jag får så olika tvärsäkra råd från affärerna. Tror ju inte det är bra att bara prova sej fram. Vattnet påverkas ju av allt man gör.
Skall jag åka på sista butiken? Har nu ringt och kollat, de har nifripinol? hemma.

Annons