Har ett hörnakvarium, ca 300 liter. varit i min ägo ca 2 mån.
6 discusar, 5 malar, 1 scalar, 2 slöjstjärtar, 3 blackmolly, 2 svärdbärare, 4 baotian och 8 kardinaltetror.
Vet att jag nog har för många fiskar i detta akvarium. Fiskbeståndet utökades med mer än det dubbla, bla alla discusar, pga inköp av begagnat och bebott akvarium. Det gamla akvariet fick kasseras pga läckage.
2 ytterfilter, Astro 2212 och eheim ?!
Jag är försiktig med byten och filterrengöring, aldrig alla på samma gång. Har också ca 1 dl rent, Jodfritt salt i akvariet.
Jag gör delvatten byten ca 1 ggr/vecka. Håller koll på värden, nitriten försöker jag hålla i schack med vattenbyten. Pga det stora antalet fiskar och "senstartade" discusar finns en risk att jag har överdosserar maten lite.
Ca en vecka efter den ena filterrengöringen, Astron, och delvattenbyte 2 dar senare, började en discus att stå på huvudet på botten, såg definitivt inte frisk ut. Nästa morgon inköptes Ektozone, typ medicinsalt enligt affären. Innehåller Natriumperborat-Trihydrat och Magnesiumperoxid. Doserade enligt direktiv 6 tsk till 300 liters akvarium. Detta upprepades efter 24 timmar.
Discusen blev avsevärt piggare, men simmar fortfarande mest/alltid med nosen nedåt, dock inte lika ofta nere på botten.
Har sedan upptäckt några prickar långt in på stjärtfenan, och idag ser resterande fenor påverkade ut. Kan vara min ettriga scalar som naggar på den, men troligtvis kombination med svamp.
Nu till min fråga!
Skall jag lägga firren i ett intensivbad, enligt direktiv från paketet?
Där står att man skall använda en glasskål, 5 liter. Går det lika bra att använda en hink?
Eller finns annat som fungerar bättre?
Har någon erfarenhet av detta? Alla kunniga, snälla svara!!!