Sjuk Discus ?!!

#1 - 1 maj 2014 21:42
Hej på er.
Någon som kan svara mig på detta ?!!
En av mina diskusar har uppvisat ett egendomligt beteende.
För ca 3-4 dgr sen vid matdags, så fick jag syn på att en av mina "Blue Snakeskin" for fram o tillbaks i karet med relativt hög fart, stannade och darrade till i hela kroppen, fenorna riste o skakade så jag trodde dom skulle ramla av.
Sen dess så står den i skymundan nere bland rotsystemet.
Vägrar att äta. Lättskrämd för det minsta. Ljusskygg och till synes helt apatisk.
När jag tittar närmare med belysning och förstoringsglas, kan jag se uppe vid ryggfenans bas mot kroppen, något vitt och luddigt, ca 2-3 mm i diam.
F.ö ser den frisk ut. Fina färger, inga hängande fenor....men ibland så får den dom där "rycken" och darrningarna.
Får för mig att det kliar lr nåt sånt, men den skrubbar sig inte mot något.

Skall tillägga att för ca 2-3 mån. sedan så behandlade jag hela karet med Octacin mot Flagellater, ( via 2 nyinköpta diskusar ) och det var lite panikkänsla ett tag, men det slutade lyckligt iaf. "Bara" 1 diskus som gick bort, den som först uppvisade symptomet.

Vattenkvalitén är god, alla värden normala, inget "nytt" foder, fiskar lr växter har tillkommit sen dess.

Och nu detta......fasiken också....man går ju o oroar sig hela tiden, både på jobbet o hemma.

Har försökt att googla på det här, men hittar inget som kan stilla min oro, lr ge tips på ev. medicinering.

Kanske någon här på Zoopet vet vad jag ska ta mig till med mina små älsklingar. Vill ju inte förlora någon i förtid s.a.s.

Jag väntar med spänning på många fina svar.....[:-96]
Med vänlig hälsning Robban HAJEN1234
#2 - 2 maj 2014 07:26
Får vibbar om att diskusen har en hudinfektion pga Ciliater. Glossatella är en encellig parasit som ofta sätter sig på skadad hud och sår på fisken. Dessa förökar sig fort och de angripna ställen ser ut som ett vitt pälsaktigt skikt. Om det vore svamp blir det mer "trådigt".

En annan är Trichodina. Svår att upptäck men symptomen är att fisken kliar sig och rycker med fenorna. Denna parasit äter bakterier och lossnade cellbitar. Denna ciliat är oftast sekundär vid hudinfektioner. Hudförtjockningar och slemavsöndring bildas av parasitens hakkrans när den sätter sig fast.

Tetrahymena lever också på slemhuden och denna angriper först när slemhuden redan är infekterad av svamp och bakterier precis som Trichodina.

Chiodonella orsaker 1-3cm stora vita transperanta fläckar av tjock slemhud (troligen en början på det du såg vid din diskus fena). Fisken mår inte bra och skrubbar sig. Fläcken/fläckarna blir större om man inte behandlar snabbt och fisken blir mer och mer apatisk. Alla dessa parasiter kan sprida sig och förökar sig snabbt vid skitigt vatten. Behandlar man inte så dör fisken.

Behandla: 30-50% vattenbyte sedan i med eSHa Exit. Du kan med denna medicin även kombinera eSHa 2000 för att förhindra sekundära svamp och bakterie infektioner samt hjälper huden att läka. Jag skulle även efter avslutad kur köra några extra dagar med 2000 i förebyggande dosering. Att tillsätta lite extra vitaminer i form av tex. Aquatic Nature - Aqua Vita som du droppar på fodret är toppen för medicinerade fiskar.

Tänk på att UV-ljus och kolfilter samt vissa vattenberedningsmedel tar död på medicinen! Ha dunkel belysning om det är möjligt under medicineringen. Det minskar stress. Hoppas det löser sig! :)
#3 - 4 maj 2014 11:09
[QUOTE=C.Ciklid;bt35667]Får vibbar om att diskusen har en hudinfektion pga Ciliater. Glossatella är en encellig parasit som ofta sätter sig på skadad hud och sår på fisken. Dessa förökar sig fort och de angripna ställen ser ut som ett vitt pälsaktigt skikt. Om det vore svamp blir det mer "trådigt".

En annan är Trichodina. Svår att upptäck men symptomen är att fisken kliar sig och rycker med fenorna. Denna parasit äter bakterier och lossnade cellbitar. Denna ciliat är oftast sekundär vid hudinfektioner. Hudförtjockningar och slemavsöndring bildas av parasitens hakkrans när den sätter sig fast.

Tetrahymena lever också på slemhuden och denna angriper först när slemhuden redan är infekterad av svamp och bakterier precis som Trichodina.

Chiodonella orsaker 1-3cm stora vita transperanta fläckar av tjock slemhud (troligen en början på det du såg vid din diskus fena). Fisken mår inte bra och skrubbar sig. Fläcken/fläckarna blir större om man inte behandlar snabbt och fisken blir mer och mer apatisk. Alla dessa parasiter kan sprida sig och förökar sig snabbt vid skitigt vatten. Behandlar man inte så dör fisken.

Behandla: 30-50% vattenbyte sedan i med eSHa Exit. Du kan med denna medicin även kombinera eSHa 2000 för att förhindra sekundära svamp och bakterie infektioner samt hjälper huden att läka. Jag skulle även efter avslutad kur köra några extra dagar med 2000 i förebyggande dosering. Att tillsätta lite extra vitaminer i form av tex. Aquatic Nature - Aqua Vita som du droppar på fodret är toppen för medicinerade fiskar.

Tänk på att UV-ljus och kolfilter samt vissa vattenberedningsmedel tar död på medicinen! Ha dunkel belysning om det är möjligt under medicineringen. Det minskar stress. Hoppas det löser sig! :)[/QUOTE]

Hej o tack för ditt svar.
Skall genast införskaffa de medel som du föreskriver, och starta kuren å det snaraste.
Men jag är fortfarande förbryllad hur det kan komma sig att discusen har blivit sjuk !!
Självklart måste man ju behandla symptomen, men också ta reda på orsaken till varför "han" blivit sjuk !!

Med vänlig hälsning Robban
#4 - 5 maj 2014 06:54
Efter ett flagelat angrepp och medicinering så kan de mest angripna vara i rent dåligt skick och är därför mer känsliga för sekundära angrepp. Se till att vattnet håller god kvalité. Det är viktigt att fiskarna får en näringsrik kost, framförallt efter en medicinering. När jag hade diskus tillsatte jag alltid lite salt i vattnet och droppade på vitaminer på fodret. Just för att de ska få i sig ordentligt med mineraler och vitaminer. Mina diskus fick räkmix, oxhjärta från stendker, ärtor, broccoli (var ju mest tänkt för malarna), artemia och ibland röda mygg. Just röda mygg är oftast en bra mat triggare för diskus som matvägrar. Jag undvek pellets eftersom de sväller i buken om man inte blötlägger dem först. Brukade göra egna "köttbullar" i form av havregrynsgröt som jag kokade ihop (vatten + havregryn), sedan blandade jag i granulat, broccoli, vitaminer m.m. och gjorde "köttbullar" i lagom storlek och slängde ner i mina akvarium. Alla fiskar, räkor och malar var galna i det.
#5 - 12 maj 2014 03:45
Låter faktiskt jätteintressant. Skall ta o prova mig fram....(:
Tack för att du tog dig tid.

Annons