sjuk delfin?

#1 - 12 september 2009 20:02
För några veckor sedan skaffade jag 6 st delfiner.
alla utom en verkar trivas fint men jag har ett problem med en.
Han har fått "kött" fläckar på pannan och har även ett rött hål bredvid ögat!
Ser nästan ut som att någon har tagit några bett på han!
Är lite orolig för att det kan vara någon sjukdom men alla andra fiskar trivs fint och har några som tuggar.
Vatten värderna är som de ska i karet?

Någon som har någon ideé om vad det kan vara med han vill inte behöva ta bort han då han är mycket fin.
#2 - 12 september 2009 21:12
Det låter som hål i huvudet sjukan men jag är inte säker, men kolla upp det om du kan googla om det.

Hittade ett inlägg om det, hoppas att det kan hjälpa dig och se om det är denna sjukdommen.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=128798&highlight=h%E5l+huvudet+sjukan
#3 - 12 september 2009 21:40
tack för det!!

har nu blivit lite klokare!

Jag vill inte medicinera!! Vad tycker ni att jag skall göra då??
ta bort fisken??
Har läst lite men kan inte se om det kan läka ut av sig själv?
blev även lite fundersam över om det smittar från fisk till fisk? (om jag har kvar dem)?

Tacksam för svar
#4 - 13 september 2009 20:57
Tyvärr vet jag inte vad du kan göra utan medicinering, jag försökte vänta ett tag när mina praktbotior fick det men hålet på huvudet blev så stort att jag var tvungen att göra något för att rädda den, kommer tyvärr inte ihåg villka mediciner jag använde men vet att jag fick medicinera flera omgångar för att få bukt på det och idag ser dom friska och fina ut förutom att det är en liten grop kvar i huvudet på den som var värst drabbad.
En dog av 4 botior.

Annons