Sjuk Banjo! Bild!

#1 - 22 november 2006 13:11
hej har en banjo mal som inte ser ut att må så bra. så här ser han ut!

Har medicinerat med Furamor-p i 5 dagar nu men det har inte blivit bra.
Någon som vet vad det kan vara??
#2 - 23 november 2006 13:01
Nej jag vet inte vad det kan vara, men när jag ser din strl på gruset så undrar jag om det inte kan vara "skavsår".
Eller om ngn annan fisk varit på h*n.
#3 - 23 november 2006 14:02
kolla vattenkvaliten
om såret ska läka måste nog kvaliten vara perfekt
salt?
vad går den med för fiskar?
#4 - 23 november 2006 17:29
skulle tro att det är dårlig vatten som gör det
mvh janne
#5 - 23 november 2006 17:32
dom flesta bottenlevande fiskar är känslige för vattenkvaliteten, det beror på att avfalsstoffer samlas i botten
mvh janne
#6 - 23 november 2006 17:47
Det är inte vatten kvaliteten det är fel på 0 i Nitrit 7.0 i Ph.

Det har varit sjukdomar även på andra fiskar i akvariet och är det nu med, men de syns mest på den här Malen. har en Banjo mal till som mår jätte bra.

I akvariet finns även:
2 Scalarer
2 Black Molly
4 Corydoras Adolfoi
3 Platy
2 Svärdbärare
2 Palettciklider
3 Siamesisk Algätare
4 Praktbotia
30 Neon tetra
15 Kardinal Tetra
1 Mal, Leopard-acanthicus, L114
2 Ancistrus
1 Albinoancistrus
1 till Banjomal

Och det finns andra fiskar som är sjuka med men det är lättast att ta en bra bild på en banjo mal som sover hela dagarna..
Blir det inte bättre så ska jag iväg och göra en skrapning på den. men det kanske är nån här som kan se presis vad det är.
#7 - 23 november 2006 17:55
Såg just nu att det har blivit rött på fenan på en av scalarerna så det är garanterat en sjukdom men vad kan det vara och är Furamor-P rätt medecin?
#8 - 23 november 2006 18:32
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Går alla dessa fiskarna i ditt 180 liters akvarium? Personligen så tycker jag att det verkar vara ganska så stor fiskbelastning på filtret i så fall. Hur mycket filtervolym har du? Hur ofta byter du vatten? Hur mycket vatten byter du? Jag skulle tippa på att det är nån bakteriell sjukdom som härjar. Förr eller senare får man lätt problem när man har stor fiskbelastning.[/COLOR][/FONT]
#9 - 23 november 2006 18:53
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Går alla dessa fiskarna i ditt 180 liters akvarium? Personligen så tycker jag att det verkar vara ganska så stor fiskbelastning på filtret i så fall. Hur mycket filtervolym har du? Hur ofta byter du vatten? Hur mycket vatten byter du? Jag skulle tippa på att det är nån bakteriell sjukdom som härjar. Förr eller senare får man lätt problem när man har stor fiskbelastning.[/COLOR][/FONT]

Jag ett hydor R10 innerfilter, och jar byter ca 30% vatten i veckan. Jo jag börjar själv fundera på att det är en bakteriel sjukdom så det blir nog att åka iväg och köpa aqua furan, tar ju det mesta som är bakterielt.

Så du tycket även att jag ska skaffa ett större filter?
#10 - 23 november 2006 19:11
jag tyckar att .för det första du skall mäta nitrat , sedan med den belastning bör du byte 50% vatten i va ,OCH skaffa ett störra filter
mvh janne
#11 - 23 november 2006 19:34
jag tyckar att .för det första du skall mäta nitrat , sedan med den belastning bör du byte 50% vatten i va ,OCH skaffa ett störra filter

mvh janne

Okej då ska jag absolut byta mera vatten det är bara bra och skaffa nytt eller ett till filter.

Ska då köpa ett test för nitrat, kan nitrat ha med sjukdomar att göra??

köpte det här för det rekomenderades till ett 150-200 liter och det litar man ju på när man inte är så insatt i hur det ska vara..

Men Aqua furan borde väl vara rätt medecin?
tack för svaren..
#12 - 23 november 2006 19:42
om du bytar 50% vatten o "vispar" runt"lite lät" í botten innan du bytar vatten ., tror jag inte du behöver att tillsätta något medicin
mvh janne
#13 - 23 november 2006 19:59
om du bytar 50% vatten o "vispar" runt"lite lät" í botten innan du bytar vatten ., tror jag inte du behöver att tillsätta något medicin

mvh janne

Okej, jag har en slamsug som jag kör med när jag byter vatten. men tror jag tillsätter Aqua furan för säkerhetsskull då det nästan är hål i banjo malen. Och Skalaren har röda prickar som bara blir större på fenorna
#14 - 23 november 2006 21:39
smegga skrev:

1 Mal, Leopard-acanthicus, L114

2 Ancistrus

1 Albinoancistrus

Jag tror Ancistrus har bitit på din Banjomal, om även L114 kan vara skurk i dramat har jag ingen aning om. Att Ancistrus kan ge sig på andra malar som inte simmar undan utan gömmer sig eller gräver ned sig vet jag däremot exempel på. Välj Ancistrus eller banjo!
#15 - 23 november 2006 21:59
Jag tror Ancistrus har bitit på din Banjomal, om även L114 kan vara skurk i dramat har jag ingen aning om. Att Ancistrus kan ge sig på andra malar som inte simmar undan utan gömmer sig eller gräver ned sig vet jag däremot exempel på. Välj Ancistrus eller banjo!

Då måste jag bara säga att det där är fel fel fel.....Har presis fåt provsvar från ett avskrap på banjomalen och det rörde sig om en bakteriel sjukdom vet inte exakt namnet...Men som sagt så var även andra fiskar infekterade...För jag tror inte ancitrusen har gjort exakt likadana sår på Scalarerna och Paletterna....eller??

Och att ancistrus skulle bita på banjo tror jag inte ett dugg på dom är ju för det första inte köttätare.
Och för ett tag sen hade jag Banjomalarna och ancitrusarna i ett akvairum utan inredning i en vecka medans jag bytte akvarium och dom var aldrig i närheten av att bita på dom, borde ju inte heller bli vit av bett från andra fiskar heller!
Bilagor:
#16 - 24 november 2006 18:06
Nej scalare och paletter kan dom inte ge sig på. Däremot kan dom ge sig på fiskar som inte simmar undan. Det är väl bra att dina banjomalar kan hävda sig.

Du får gärna rapportera vilken bakterie och hur du behandlar dem.
#17 - 24 november 2006 19:17
Nej scalare och paletter kan dom inte ge sig på. Däremot kan dom ge sig på fiskar som inte simmar undan. Det är väl bra att dina banjomalar kan hävda sig.

Du får gärna rapportera vilken bakterie och hur du behandlar dem.

Japp det ska jag göra återkommer imorgon ska då iväg och få rätt medecinering..
#18 - 24 november 2006 21:38
jag hade problem med sår på ancistrusar. det visade sig vara dålig vattenkvalite pga dålig cirkulation

pröva att göra stora vattenbyten.

medicinering är det sista man ska göra.
#19 - 24 november 2006 22:19
lenis3 skrev:
jag hade problem med sår på ancistrusar. det visade sig vara dålig vattenkvalite pga dålig cirkulation

pröva att göra stora vattenbyten.

medicinering är det sista man ska göra.

Men jag måste ju medicinera när sjukdomen redan brutit ut. annars finns ju alla dumma bakterier kvar dom försvinner ju inte med nytt vatten...eller?
#20 - 25 november 2006 00:31
tror att man kanske härleda dina/fiskens problem till att det är ganska överbefolkat och många olika arter och det leder till stress och ohälsa!
ancistrus kan skada om dem vill även fast dem inte är köttätare (men det vet dem inte om så dem äter kött ändå om det serveras;) )
#21 - 25 november 2006 11:33
alltså om du köper en medicin som tar bort elaka baktierer tar de samtidigt bort de bra. alltså kan du få nitrit. så tänker jag iaf.

det bästa, enligt mig, är alltså om du gör mer vattenbyten, kanske saltar. helst tycker jag du ska flytta sjukligen till ett eget akvarie så kan du salta där. Men som sagt, det är säkert dålig vattenkvalite pga överbelastning som orsakat det. eller bett från ancistrusen..
har själv upplevt fiskar med sår på, fattade inte vad det var då, men nu i efterhand vet jag att det samlades bakterier på bottnen pga dålig cirkulation.
#22 - 25 november 2006 14:37
salt till denna mal.....tveksamt!
#23 - 25 november 2006 15:57
hmm ja det har du rätt i.. vet inte om den tål salt

men isf karantän+medicin?
#24 - 25 november 2006 17:09
lenis3 skrev:
hmm ja det har du rätt i.. vet inte om den tål salt

men isf karantän+medicin?

Jodå salt tål dom, ska nu ikväll byta ca 60 % vatten och starta om filtret då lite av dom snälla bakterierna har dött. sen mata snålt som fasen ett tag, och bara hoppas på att det blir bätttre.

Ska köpa mig ett ytterfilter snar med. ska även skaffa ett till akvarium och ha detta till mitt scalare lekpar. det är så mycket fiskar nu pga. att mitt andra akvarium gick sönder och var tvungen att ha alla i samma så länge. så lite mycket fisk är det för tillfället med det är ju itne katastrof tycker jag.

Annons