Sjuk axelotl

#1 - 26 juli 2010 12:00
hey,
Jag hade precis köpt ett specialsalt till min axelotl eftersom den metoden har fungerat förut.
kortfattat om syntomer, huden ser ut å flakna lite. hon har haft det innan men då lite lidrigare och har repat sig ganska fort bara hon fick ett karantäne bad då och då med ektozon i.
Men nu när jag skulle ta upp henne och lägga in henne i hinken såg jag att halva hennes svanns var riktigt röd så jag börjar bli riktigt orolig här om hon klarar sig.

just nu under sommarn är det ju ganska varm så jag brukar ta en petflaska med fryst vatten i akvarium för att hålla tempen under 24 (mellan 18-20 brukar jag få in med den metoden). jag har dessutom två andra i samma akvarium och ingen av dom har alls några tecken på samma "sjuka".

vad kan detta va och vad bör jag göra?
#2 - 27 juli 2010 11:29
16-18 grader är optimalt för axolotlar (obs stavningen) enligt http://www.axolotl.org. Där påpekas också att bara ett par dagar med temperaturer över 24 grader kan leda till döden. Första symptomen på värmestress är ”bleka fläckar av slemliknande material på huden”.
Ektozon innehåller i princip vanligt koksalt. Saltbad kan fungera mot parasiter och svampangrepp. Då rekommenderas 2-3 teskedar vanligt salt per liter och axolotln ska vara 10-15 minuter i badet, som ges 1-2 gånger per dag. De vanligaste problemen med axolotlar, näst för hög temperatur, lär vara för kraftig vattenrörelse. Andra fel kan vara för få vattenbyten, plötsliga temperaturförändringar, obehandlat kranvatten, parasiter och andra akvarieinnevånare (fisk). De är tydligen mycket känsliga för ammonium, nitrit och metaller.

Annons