sjuk ancistrus

#1 - 27 november 2008 13:03
Jag undrar om in ancistrus mår dåligt.

Han ligger mest hela tiden inne i sin favorit rot och fläktar mycket med fenorna. När det är matdax så kommer han ut och äter, men bara korta stunder. När han har ätit lite grann simmar han in i roten och efter en liten stund kommer han ut och äter lite mera, sedan simmar han in igen....
Han ser frisk ut i övrigt.

I vanliga fall ligger han inte så mycket i sinn grotta och äter i lugn och ro.
Han andas ca 2 andetag per sec, om det hänger ihop.

Jag behandlade nyligen med medicin mot gälparasiter, då han uppvisade samma beteende. Efter dubbel behandling blev han som vanligt igen, men så igår så låg han i sin rot och viftade igen.

Akvariet har varit igång i 7 månader.
KH 7
pH 7,7
NO3 ca 15
NO2 0

Vad kan det vara för fel på honom?
Ska jag köra medicinen mot hjälparasiter igen? Kan det vara något annat?

Hoppas att någon vet vad det är för fel :(
#2 - 27 november 2008 17:20
finns det ingen som har någon aning om vad det kan vara???
#3 - 27 november 2008 17:35
Jag tycker det låter som ett helt vanligt beteende av en Ancistrus.
#4 - 27 november 2008 17:39
brukar de ligga och vifta så??
#5 - 27 november 2008 17:40
Har du mer än en Ancistrus?
#6 - 27 november 2008 17:43
japp de är 4 sammanlagt, hanen och 3 honor.
#7 - 27 november 2008 17:44
de tre andra är alla framme och putsar, är bara han som ligger i roten mest hela tiden.l
#8 - 27 november 2008 17:52
Du har inte funderat på om de har lekt;)?
Chansen finns faktiskt, och har de inte gjort det så vill han nog locka in en av honorna till sig.
#9 - 27 november 2008 18:19
hmm kan det vara så?!?

Det är dock ingen av honor som bry sig plus att roten är för trång för att de ska få plats där inne samtidigt.
Har en kokosnötgrotta och en stor lerkruka men där är det ingen av dem som brukar vara så ofta.

Han har ännu aldrig lekt, hur gamla brukar de vara när de gör det första gången? Han är ca 7 cm och honorna ca 6 och 5 cm.
Bilagor:
#10 - 27 november 2008 19:32
Då är han antagligen könsmogen och ganska trött på att honorna inte är det ännu:).
Ta det lugnt bara så kommer det att lösa sig, är fisken sjuk så kommer du att se en förändring från beteendet som den har nu då den verkar vara helt normal. Är det som jag tror en början på könsmognad och de ska leka så kommer de att lösa problemet att de inte får plats samtidigt, var så säker;).

Annons