sjövatten?

#1 - 21 augusti 2008 22:41
Har funderat lite på att ta in vatten från våran vattenslang ute, än att ta vatten i hinkar och ösa på?
Frågan är bara den att klarar fiskarna av det om jag använder mig av vattnet som kommer från sjön?
eller ska jag fortsätta ösa från hinkar?
#2 - 21 augusti 2008 22:44
Jag skulle aldrig våga ta in vatten från någon sjö men varför inte göra kopplingsanordningar och egen slang till akvariet? Bara att klicka i slangen i kranen då ju ;)
Inte ska du behöva springa med spannar iaf :)

Vågar dock inte svara på om det är farligt med sjövatten.
#3 - 22 augusti 2008 09:30
Nina82 skrev:
Jag skulle aldrig våga ta in vatten från någon sjö men varför inte göra kopplingsanordningar och egen slang till akvariet? Bara att klicka i slangen i kranen då ju ;)

Inte ska du behöva springa med spannar iaf :)

Vågar dock inte svara på om det är farligt med sjövatten.

0kay ska kolla upp det :) ska man fästa slangen på något speciellt sätt i kranen eller? :)
#4 - 22 augusti 2008 11:04
Antingen genom att du skaffar en koppling som passar till badkarsmunstycket eller som jag en som sitter på duschsidan, gör det hela väldigt smidigt när man sätter på vattnet och sköljer ur rören samtidigt som man ställer in temperaturen.

Min första snabb variant av detta var att kassera den gamla duschslangen, klippa den spetsig som ett sugrör på en MER-tetra och trä den in i ena änden på en vattenslang.
#5 - 22 augusti 2008 11:46
Gaffel skrev:
Antingen genom att du skaffar en koppling som passar till badkarsmunstycket eller som jag en som sitter på duschsidan, gör det hela väldigt smidigt när man sätter på vattnet och sköljer ur rören samtidigt som man ställer in temperaturen.

Min första snabb variant av detta var att kassera den gamla duschslangen, klippa den spetsig som ett sugrör på en MER-tetra och trä den in i ena änden på en vattenslang.

Men det här med temeperaturen, är det inte bättre om man har i kallvatten, istället för rätt antal grader på en gång, följer det inte med massa bakterier i varmare vatten?
#6 - 22 augusti 2008 11:54
Finns en mycket bra artikel här på Zoopet som beskriver hu man gör en vattenbytesslang
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=297&Itemid=206 funkar kanon.
#7 - 22 augusti 2008 12:44
streezz88 skrev:
Men det här med temeperaturen, är det inte bättre om man har i kallvatten, istället för rätt antal grader på en gång, följer det inte med massa bakterier i varmare vatten?

Vi brukar ha något kallare än det är i akvariet när vi byter vatten ;)
Bilagor:
#8 - 22 augusti 2008 12:54
streezz88 skrev:

det tvistas mycket om det skall vara samma temp, någon grad under, eller riktigt kallt.

det där med bakterier tror jag är mest nonses, skulle det vara massa
bakterrier i tempererat vatten så skulle en bra hög med folk bli dåliga,
särskilt äldre och barn.

om det har någon skillnad med tempen, så är det nog mer så att
tempererat vatten står ibland stilla i varmvattenberedare/ledningar och då
kan det fällas ut en massa gojs som inte är så bra för fiskar,
exempelvis koppar.

själv kör jag med så kallt det bara går. har visat sig att mina fiskar
gillar det. gradantalet i karen sjunker från 27-28 grader till cirka 24-25.
mina fiskar tror att det har regnat, och sätter igång och leker.
#9 - 23 augusti 2008 12:03
Legionella är en bakterie som trivs i varmvatten ledningar om det inte är tillräckligt varm så att där av skall varmvattenberedare hålla en temp närmare 80gr C. Men i kommunalt vatten finns det sällan något levande då det behandlas med kemikalier före det släpps på i lednings nätet. Vi som har egen brunn kan få in bakterier om det läcker in ytvatten i brunnen. Men sjövatten skulle jag inte våga fylla i mitt kar , kanske efter och kokat det i en 5-10 min.

Annons