Sjösten 8-16mm i karet ?

#1 - 20 november 2007 08:20
Hej !

Jag skall nu dra igång mitt 222 liters som står i förrådet.

Diverse inköp väntar.

Bland annat botteninredningen.

Står i valet och kvalet om jag skall ha:

1) Rådasand
2) Biltema bläster
3) Diabaskross
4) Sjösten, stora bumlingar på 8-16mm....

Har bra koll på 1+2+3, men liiiite dålig koll på 4:an.

Frågor:

1) Behöver man mer sten/grus om man kör på grova bumlingar, typ 8-16mm ?
Kan tänka mig att täkningen av botten blir sämre med stora mellanrum mellan "stenarna". Eller ?

2) Funkar det bra eller sämre för växterna om man kör lite större sten ?

Planerade invånare är levandefödare + dvärgciklider (ej grävande).
#2 - 20 november 2007 08:26
Du får nog väldigt svårt att få växterna att sitta kvar med 8-16mm grus. Annars har det iofs också en viss betydelse, men inte avgörande.

Jag har ju en viss förkärlek för Rådasand. 0.8-1.2mm med lite 1.2-3.0mm strött på ytan för att ge lite variation. Gärna en liten mängd ännu större >3.0mm för att ge ett riktigt naturligt intryck.
#3 - 20 november 2007 08:30
Kensa skrev:
Hej !

Jag skall nu dra igång mitt 222 liters som står i förrådet.

Diverse inköp väntar.

Bland annat botteninredningen.

Står i valet och kvalet om jag skall ha:

1) Rådasand

2) Biltema bläster

3) Diabaskross

4) Sjösten, stora bumlingar på 8-16mm....

Har bra koll på 1+2+3, men liiiite dålig koll på 4:an.

Frågor:

1) Behöver man mer sten/grus om man kör på grova bumlingar, typ 8-16mm ?

Kan tänka mig att täkningen av botten blir sämre med stora mellanrum mellan "stenarna". Eller ?

2) Funkar det bra eller sämre för växterna om man kör lite större sten ?

Planerade invånare är levandefödare + dvärgciklider (ej grävande).

Jag har den mindre sjöstenen... 0,6-0,8 är väl den tror jag... Den är jättebra för växterna... Det gör ju att vattnet cirkulerar bättre i botten än i sand.. Men å andra sidan trillar mer smuts ner i gruset om det är grovt så jag får dammsuga botten... ;)

Täckningen kan absolut bli sämre... Ljuset går igenom mitt grus de 3 cm som syns på sidorna.. Möjligen att det blir lite skugger efter de 3 cm.. Men jag tycker att det är fint när botten är ljus, speciellt efter kanterna.. En tjock, mörk botten i framkant på kar tycker jag är direkt fult.. ;)
#4 - 20 november 2007 08:32
finns det så liten sjösten som 0,6-0,8 mm ??

man kanske skulle sikta på diabaskross i botten....och "strö" en del 8-16mm bumlingar ovanpå....
#5 - 20 november 2007 08:35
Kensa skrev:
finns det så liten sjösten som 0,6-0,8 mm ??

man kanske skulle sikta på diabaskross i botten....och "strö" en del 8-16mm bumlingar ovanpå....

nej nej.. cm givetvis.. :D Lr 6-8 mm :D

Det finns ju även en mindre sjösten än vad jag har.. är den 3-5 mm då kanske... Vore kanske bättre att ta den i botten i såfall... Det grövre lägger sig väl överst...
#6 - 20 november 2007 08:58
Och har du grov sand/grus/berg i storleken 8-16 mm så vet jag var den mesta skiten hamnar, och det är inte i pumpen;).
#7 - 20 november 2007 09:33
Tycker att det fungerar ganska bra att plantera i grövre sjösten. Har blandad 0,6-0,8 och 1,2-1,6 och växterna sitter där de sitter.
Nackdelen, tycker jag, är att all skit glider ner mellan stenarna och syns väldigt väl i framkant..
#8 - 20 november 2007 09:57
hmmm....tål att funderas på.

Annons