sjöhästar

#1 - 11 mars 2007 21:27
har sen jag var pytte liten velat ha sjöhästar (ni vet på dinosauriernas tid).
ngn som har info m.m om det ultimata karet?
vad dom äter osv osv och får man ens ha sjöhästar?
länkar och tips m.m.....allt är välkommet.
#2 - 11 mars 2007 21:31
akvarielagret hade såna...supersöta
verkade inte vara speciellt krävande?
#3 - 11 mars 2007 23:17
Jo, det är dom ju såklart. Det är tillåtet att ha dom, men affärer som vill sälja dem måste ha tillstånd för att sälja cites-B/II listade djur. Som köpare finns inga sådana krav.
Förutom att de har stora krav på vattnet som de flesta saltvattenslevande djur, så klarar de inte för strömt vatten, och kan vara trixiga med maten.
#4 - 12 mars 2007 00:50
Jag har hört att man ska ha dem i artakvarium för att annars äter andra fiskar upp deras mat, eftersom de är så sega, och ibland måste man tvångsmata dem..
#5 - 12 mars 2007 06:51
De två senaste inläggen stämmer bra.

Att sjöhästar inte skulle vara svåra att hålla är väl en definitionsfråga. De kräver ett väl inkört saltvattensakvarium. Det får, som tidigare nämnts, inte vara för stort vattenflöde, till skillnad från vad som är gängse norm inom saltvattensakvaristik. Sjöhästar behöver också något att hålla i sig i med "svansen", t.ex. makroalger eller diton i plast. Slutligen bör man inte hålla sjöhästar med fiskar som är snabba (läs: de flesta i saltvatten). Sjöhästar är inte så snabba på att äta.
#6 - 12 mars 2007 06:52
titta längst ner på denna sidan, där är det massa länkar om dessa små liv!
#7 - 12 mars 2007 07:06
:D ja se där var massa sjöhäst länkar:) har aldrig scroolat så långt ner *rodnar*
#8 - 12 mars 2007 07:23
urk bara dassgammla länkar där.....
enda matnyttiga var ju: http://www.seahorse.org/
och en catfight ang lagen och en mindre catfight om hur stort kar dom skulle ha.

så då kör vi en aktuell tråd här i stället som inte är dasgammal (världen förändras på några år:))

hur ser det ultimata karet ut? stl,inredning m.m
vad ska man helt undvika att stoppa i ett kar med sjöhästar?
bästa maten?
osv osv......
#9 - 12 mars 2007 07:43
Det finns ett par på saltvattensguiden.se som har ett jättefint sjöhästkar. Jag tror de har sju hästar som de håller med framgång. Det finns en tråd om akvariet, där den intresserade antagligen kan hitta lite matnyttig information.
#10 - 12 mars 2007 08:20
letar på saltvattens guiden.
vore great om den här tråden vart en lathund/ en dummie för oss rockies:D
#12 - 12 mars 2007 08:45
hmmm nanokar är inte det typ 25-50liter stort bara?
(min plan var ett mollyhotell omgjort till saltvatten men dom är ju bara 80L)
ngn som hittar några vettiga kar mått?
är så spridda skurar....
#13 - 12 mars 2007 08:51
giz skrev:
hmmm nanokar är inte det typ 25-50liter stort bara?

(min plan var ett mollyhotell omgjort till saltvatten men dom är ju bara 80L)

ngn som hittar några vettiga kar mått?

är så spridda skurar....

Inom saltvatten så brukar man, lite svävande, definiera nanokar som <100L. Det är relativt många som använder 80L mollyhotell inom saltvatten. Det kanske skulle passa med ett par sjöhästar i ett sådant?
#14 - 12 mars 2007 12:17
känns lite väl litet... finns ju små sjöhästar men då gäller det att handlaren kan sjöhästar så man inte får en på 15cm.
tack å lov så ligger det på framtids listan så jag hinner ju "plugga på".
dessutom får jag känslan av att man nog ska "känna sitt saltvattenkar" välldigt väl innan man ger sej på hästarna.

vad jag iaf kan utläsa så rekomenderas mini djup 3x hästens höjd.
men hittar inte så mycket fakta om längden..... den häst som tydligen var insatt i ett nanokar (guppy hotell) levde bara några månader tydligen, men framkom inte om det var storleken på karet som gjorde det eller andra faktorer.

intresant iaf:)
#15 - 12 mars 2007 12:26
Jag vill bara förtydliga att jag inte har någon aning vad som anses vara en godtagbar minsta storlek för ett sjöhästakvarium. Som du skriver så kanske det går att använda ett mollyhotell för någon enstaka, liten sjöhäst. De är ju trots allt inte så rörliga.

Sedan tillkommer ju alltid det generella standardtipset att ett större kar är stabilare, detta gäller inte minst för saltvatten. De flesta erfarna saltvattensakvarister rekommenderar att man, som nybörjare, startar med ett akvarium på 200L eller mer.
#16 - 12 mars 2007 12:29
ja man har ju det oxå att nybörjare kör mini 200L samtidigt som det är billigare som nybörjare med ett molly hotell.....
är en djungel:) men innan jag blir gråhårig ska jag nog ha rett ut det oxå:)
#17 - 12 mars 2007 22:32
http://www.seahorses.de/index.htm

Här står det lite :) Och de har snygga bilder.. Fast sidan är nog lite gammal..
#18 - 1 april 2007 12:16
polysperma skrev:
ja man har ju det oxå att nybörjare kör mini 200L samtidigt som det är billigare som nybörjare med ett molly hotell.....

är en djungel:) men innan jag blir gråhårig ska jag nog ha rett ut det oxå:)

har oxå hört att det är som raketforskaren säger... att ett större kar är mycket lättare att få balans i + att när nått värde håller på att balla ur så kan det gå så snabbt att endast en erfaren saltakvarist klarar av att rädda karet medans ett större kar tar det mycket längre tid innan det går åt skogen med nått värde...
så med andra ord så kan det bli dyrare med ett litet kar än ett stort om man blir tvungen att börja om från början hela tiden... och i värsta fall så kanske ls'en blir förstörd av krashen och det vill man INTE köpa ny flera gånger... det är alldeles för dyrt...
//jonatan
#19 - 19 april 2007 20:15
om du köper sjöhästars skall de helst vara odlade ex eftersom du slipper trassla med att få igång dem med att äta. Sen är de lämpligast med ett artakvarium som redan nämts, de klarar inte att konkurera med andra djur om maten. Du skall inte frestas att ha någon anemon tillsamans med hästarna eftersom de har som vana att hålla sig fast med "svansen" i alltmöjligt och kommer pga av detta sannorlikt att råka illa ut. Du bör räkna med att mata dem åtminstone 2 gånger per dag om de skall må bra, du måste även vara noga med att ta bort överbliven mat eftersom det sägs att de mår dåligt av skämd mat (dvs om du mata med tex artemia och rester ligger kvar i akvariet blir denna dålig ganska snabbt).
#20 - 19 april 2007 20:25
Inom saltvatten så brukar man, lite svävande, definiera nanokar som <100L. Det är relativt många som använder 80L mollyhotell inom saltvatten. Det kanske skulle passa med ett par sjöhästar i ett sådant?

Följande uppdelning av nanokar (och mindre akvarium) brukar man göra inom saltvattensakvaristiken.

Fakta från: Advanced Marine Aquarium Techniques skriven av Hemdal (2006)

Nano akvarium under 60 liter

micro akvarium under 30 liter

Pico akvarium under 4 liter
#21 - 21 april 2007 15:20
Kan man få tag på "pipefish"(svenskt namn?) i Sverige?
#22 - 21 april 2007 16:39
taxidermy skrev:

Om du tar kontakt med en saltvattensbutik så kan de ta hem åt dig.

Men du bör tänka på att även dessa fiskar passar bäst i ett specialakvarium och kräver levande foder varje dag, de flesta individer äter inget annat än levande foder tex artemia men det går bra att dryga ut med med guppy/platy yngel. Om du har tur kan de börja äta fryst artemia och liknande men då måste du ha en hyfsad cirkulation (vid matningstillfället inte annars) så att maten far runt i akvariet, så att de ser ut som om de lever.
De är dessutom absolut ingen lämplig nybörjarfisk (Obs min personliga åsikt).
#23 - 23 april 2007 18:23
taxidermy skrev:

Om jag inte misstar mig så har Korallrevet såna inne just nu, dom brukar finnas i standard sortimentet...
#24 - 30 april 2007 19:56
Alltså, jag har inga planer på att skaffa såna direkt(kan inte så mycket än, så) :p Men det är lite kul att veta :) heter det pipefish på svenska förresten..?
#25 - 2 maj 2007 10:07
Doryrhamphus pessuliferus, så kommer du nog närmare de du vill ha...
Svenska"namn" är inte värda så mycket i sammanhanget.

Annons