Självrisk vid akvarieläkage...

#1 - 19 mars 2010 16:52
Kom hem från jobbet på onsdag morgon och kände en konstig lukt,det luktade som fuktiga tapeter.
Gick in i vardagsrummet där fruns 2 akvarier är placerade,blev ordentligt blöt om fötterna.
Såg att det endast var ca:15 liter vatten av 63 liter var kvar i ett av karen,resten var på golvet eller på väg ner till källaren.
Ringde försäkringsbolaget och fick tala med en kvinna som hade hand om sakskador och hon sa att självrisken var 1500kr.
Blev sedan slussad till byggskador med ny förklaring om vad som hade inträffat.
Där sa handläggaren att självrisken var 3000kr,har nu haft både skadereglerare och byggfirma här som tittat på eländet och ingen av dom kunde svara om 1500 eller 3000 är rätt summa.
Någon som vet vad rätt självrisk är???
#2 - 19 mars 2010 17:11
Någon som vet vad rätt självrisk är???

Fy vad trist! Överlevde fiskarna?
Självrisken beror ju på försäkringsbolag och avtal, kolla i försäkringsbrevet! Annars skulle jag nog hävda att xxx (vad personen nu heter) sa 1500 och att det är det som ska gälla!

Lycka till!

Hälsningar
Jennifer
#3 - 19 mars 2010 17:16
Fiskarna och sniglarna överlevde,men värmaren och innerfiltret dog,men värst är nog att huset kommer att bli en byggarbetsplats.
Har Folksam som försäkringsbolag...
#4 - 19 mars 2010 17:58
Fiskarna och sniglarna överlevde,men värmaren och innerfiltret dog,men värst är nog att huset kommer att bli en byggarbetsplats.

Har Folksam som försäkringsbolag...

Det blir säkert jobbigt... Ni får trösta er med att ni får renoverat ;)

Själv har jag IF och i försäkringsbrevet står klart och tydligt att självrisken för hemförsäkringen är 1500. Vad står i ditt försäkringsbrev?

Hälsningar
Jennifer
#5 - 19 mars 2010 18:08
Hmm en klen tröst,renoverade källaren för 5 år sedan,efter en översvämning,tråkigast blir nog när dom bryter upp våra fina brädgolv i vardags och matrummet.
Ska leta rätt på pappren till husförsäkringen...
#6 - 20 mars 2010 10:04
Om hon säger 1500 borde man kunna räkna det som muntligt avtal och då får det max avvika 15% från det, vilket skulle betyda att de inte borde få ta mer än 1725 för det även om den egentligen ska vara 3000. Annars vet jag att självrisken kan vara beroende på olyckans typ.
#7 - 20 mars 2010 14:28
Tråkig olycka..
jag ställde nyligen in ett 980l och ringde folksam och tog ett par extra försäkringar.
min självrisk är 1500 så borde ju vara lika för dig..

mvh//Martin
#8 - 20 mars 2010 14:32
Vår självrisk med folksams tilläggsförsäkring (drulle) är 1500:- så har du en tilläggsförsäkring i hemförsäkringen så borde det vara så.
#9 - 20 mars 2010 15:27
drd skrev:
Vår självrisk med folksams tilläggsförsäkring (drulle) är 1500:- så har du en tilläggsförsäkring i hemförsäkringen så borde det vara så.

Har allriskförsäkring dvs gamla drulle tillägget...
#10 - 20 mars 2010 15:33
I vilket fall som helst var det tråkigt att höra och inget som man vill råka ut för:(!
Vet inte vad man ska säga, lycka till kanske;)?
#11 - 20 mars 2010 16:00
Värst blir nog om dom måste riva upp golven i både matrummet och vardagsrummet.
Då är jag tvungen att tömma och flytta 3st baljor(1st 540 1st 325 och 1st 250 liters)får hoppas att dom kan torka ur golven underifrån:confused:
#12 - 20 mars 2010 16:48
Det som gäller är det som står i villkoren, eller, om man får ett klart och skriftligt besked om hur bolaget ställer sig till saken. I princip skulle det kunna duga med ett muntligt besked också men i praktiken så är det inte värt nåt.

Självrisken är en sak, det som blir än värre är åldersavdrag. Försäkringsbolagen räknar så här, ok, den där golvmattan har legat i tio år och vi räknar med att de håller i femton år. så varsågod att betala två tredjedelar själv. Är det längesen man renoverade kan det bli riktigt tråkigt. Det blir ju ändå i vilket fall som helst bättre än att betala allt själv och arbetet står de för utan avdrag.

Annons