Självlysande yngel - hur funkar det?

#1 - 10 augusti 2005 18:28
I mitt lilla 63 liters har jag fem kardinalfiskar sedan några veckor. Helt plötsligt får jag syn på några självlysande småtrådar mitt i baljan, de syntes fantastisk bra även om jag var lite trög med att begripa att det var småyngel.

Nu kan jag inte låta bli att undra över vad det är för överlevnadsstrategi med att vara så liten och ynklig men ändå lysa som ett litet neonljus? Blir man inte väldigt lätt uppäten då?

Cecilia
#2 - 10 augusti 2005 21:26
De är inte självlysande, utan reflekterar ljus bara.
I naturen lever de i svartvatten, dvs vatten med mycket hög humus-halt. Det är ungefär lika svårt att se i det vattnet som i mycket starkt te. Ynglen (och de vuxna tetrorna) har skarpa färger för att alls kunna se varandra & hålla ihop i stim - och att hålla ihop i stim är deras överlevnadsstrategi.
#3 - 2 september 2005 23:37
Man brukar säga att stimfiskar med skarpa, lysande, färger (t.ex. neontetra) ofta förekommer i mörka vatten, och att den skarpa färgen behövs för att de alls skall kunna hålla ihop stimmet. Nyttan av att kunna hålla ihop stimmet skulle då uppväga att de syns bättre för rovfiskar.

Fiskarna är f.ö. inte självlysande (dvs syns inte i ett nermörkt rum), utan lyser på samma sätt som reflexer gör.

Annons