Självhäftande bakgrundsplast

#1 - 29 april 2009 16:20
Undrar vart man kan få tag på självhäftande svart plastbakgrundsplast som man kan sätta på baksidan av akvariet. Vill få djup i akvariet och även få gröntonen att bli kraftigare.
#2 - 29 april 2009 16:33
Jost skrev:
Undrar vart man kan få tag på självhäftande svart plastbakgrundsplast som man kan sätta på baksidan av akvariet.

Tänkte du på typ solfilm som man har till bilar? Om du kör dubbelt av en riktigt mörk solfilm så blir det kanske bra, har inte testat själv men.
http://catalog.meca.se/Catalog.aspx?CategoryID=856&CategoryType_ID=6

Du kan ju köpa svart bakgrund och "limma" med seaview eller olja :) Ta en olja som inte härsknar isf.
#3 - 29 april 2009 18:57
På bauhaus finns det du letar efter, har svart bakom mitt akvarium. Lite krångligt att inte få bubblor men ha tålamod! Det kostar runt 40 kr typ!
#4 - 29 april 2009 19:20
tips på hur man får ut bubblor? tack btw:P
#5 - 29 april 2009 19:48
svart soppsäck är ju ganska billigt annars :P
#6 - 29 april 2009 20:37
Jost skrev:
tips på hur man får ut bubblor? tack btw:P

Skrapa med ett kreditkort/isskrapa :)
Bilagor:
#7 - 29 april 2009 22:47
Tack för svar. Ska man bara fundera på hur man ska få detpå baksidan utan att behöva tömma akvariet och störa fiskarna för mycket:P
Bilagor:
#8 - 1 maj 2009 19:52
Biltema har svart/grått och brunt solfilmsduk. Jätte enkelt att fästa på baksidan av akvariet. Kostar 40kr
Bilagor:
#9 - 2 maj 2009 06:14
Applicering av självhäftande folie.

Jag jobbar med att göra skyltar och sånt med bl.a. självhäftande folier. Först ska du givetvis se till att du tvättar rutan ordentligt och torka med en vanlig handduk så att all eventuell smuts försvinner. Om du vill få det bubbelfritt så ska du lägga vatten och någon droppe diskmedel i en sprutkanna och spruta ordentligt på glaset och även på folien när du drar bort skydsfilmen. (Eftersom folien är statisk så hindrar det att smuts och damm dras dit) Sedan applicerar du folien på den vattninga rutan (vattnet och diskmedlet gör att du lätt kan flytta runt folien i rätt läge) Sedan tar du tex. en isskrapa tejpar fast en tygbit på kanten så att foliet inte skadas. Sen börjar du dra med skrapan från mitten och ut åt kanterna. Det är viktigt att du börjar i mitten och arbetar dig utåt annars skapas bubblor! Och skapas en bubbla så trycker du den försiktigt med skrapan ut mot kanten så föörsvinner den. När du skrapar så trycks vattnet ut och folien fastnar på glaset.

Hoppas du förstår vad jag menar och lycka till!
#10 - 2 maj 2009 13:59
eMilu skrev:
Jag jobbar med att göra skyltar och sånt med bl.a. självhäftande folier. Först ska du givetvis se till att du tvättar rutan ordentligt och torka med en vanlig handduk så att all eventuell smuts försvinner. Om du vill få det bubbelfritt så ska du lägga vatten och någon droppe diskmedel i en sprutkanna och spruta ordentligt på glaset och även på folien när du drar bort skydsfilmen. (Eftersom folien är statisk så hindrar det att smuts och damm dras dit) Sedan applicerar du folien på den vattninga rutan (vattnet och diskmedlet gör att du lätt kan flytta runt folien i rätt läge) Sedan tar du tex. en isskrapa tejpar fast en tygbit på kanten så att foliet inte skadas. Sen börjar du dra med skrapan från mitten och ut åt kanterna. Det är viktigt att du börjar i mitten och arbetar dig utåt annars skapas bubblor! Och skapas en bubbla så trycker du den försiktigt med skrapan ut mot kanten så föörsvinner den. När du skrapar så trycks vattnet ut och folien fastnar på glaset.

Hoppas du förstår vad jag menar och lycka till!

Så klistret påverkas inte av vattnet? Jag satt och gnuggade med ett kreditkort i en timme för att slippa bubblorna men ändå fanns dom kvar, ska pröva nästa gång, bra tips!
#11 - 2 maj 2009 14:36
Tack för alla svar. Ska vänta tills nästa vattenbyta så man kan vända på karet utan att det blir för tungt. Får se hur dt går då:P
#12 - 11 maj 2009 18:52
Gunrunner skrev:
Så klistret påverkas inte av vattnet? Jag satt och gnuggade med ett kreditkort i en timme för att slippa bubblorna men ändå fanns dom kvar, ska pröva nästa gång, bra tips!

Nej, klistret påverkas inte av vatten tillsammans med diskmedel.
#13 - 13 maj 2009 09:50
Jag tonade 3 rutor på mitt 620l förra veckan, köpte mörkaste toningsfilmen på mekonomen, vart finfint!

Annons