Självbygge, akvarium.. Stort!

#1 - 16 maj 2004 20:15
Hej. Jag ska bygga ett akvarium i sommar med måtten 120x60x60=432-liter.
Hur tjockt glas behöver jag? 1cm? Kan jag ha det i botten också eller bör det vara tjockare?
Har ni tips på silicon som är starkt och gjort för akvarier? Vill ju inte att limningen ska släppa!
Är det någon som har erfarenhet av att göra eget kar med den tjocklek på glas som mitt kar kräver som kan ge råd om hur man limmar bäst??
Kram på er alla.
#2 - 16 maj 2004 20:27
Om du måste ha det 60 högt så är det nog säkrast med 10mm, men 8mm går nog bra egentligen också... det är alltså höjden det beror på mest vilken tjocklek du behöver.
Det finns speciellt akvarie-silikon att köpa i "alla" akvarieaffärer...
#3 - 16 maj 2004 20:32
Kom o tänka på en grej nu, varför har akvarium glas botten? Med tanke på att det så lätt kan spricka om det trillar ner en sten eller dylikt. Kanske är billigast o smidigast för tillverkaren eller?
#4 - 16 maj 2004 20:32
Ja, det var vad jag trodde då ungefär.
Om jag har ett 60cm högt, hur många lysrör behövs det då?
Har sett en relativt billig på pwss.nu som är 110cm lång och 45cm bred med 4 lysrör. Är det bra? Ska väl ha växter med medel till högt ljusbehov.
#5 - 16 maj 2004 20:33
Enligt glasbranchens almanacka som alla glasmästare använder sig av så rekomenderas för ett akvarium som ditt 6 mm glas. Jag har ett med liknande mått och jag har 8 mm.
MVH
Magnus
#6 - 16 maj 2004 20:34
Ja, man kanske kan ha en botten i tjock masonit eller plywood så blir det billigare. Vad tror ni??
#7 - 16 maj 2004 20:36
Tropfrog: Är ditt 60cm högt? Har du gjort det själv? I såna fall, hur har du gått tillväga? Tror du på mitt förslag ovan eller går det inte även om man lackar mycket?
#8 - 16 maj 2004 20:55
Man använder glas till bottnen för att det är lättare att limma med silikon och få glaset att sitta.

Men i princip skulle det gå att göra akvariumbotten med plywood (det tillverkas akvarium i plywood med en glasskiva åt framsidan för insyn).
#9 - 16 maj 2004 20:58
Är det svårare för siliconen att fästa i plywod?
Det kanske är säkrast med glas ändå?
Kan jag ha 8mm överallt?
#10 - 16 maj 2004 21:21
Inte för att göra dig besviken, men 120x60x60 blir 240 liter.
#11 - 16 maj 2004 21:37
Tyvärr nilsonnet, nu räknar du fel =(

12*6*6=432

Redigering: Däremot är 120+60+60=240, men det blir ingen akvariebyggare glad av =)
#12 - 16 maj 2004 21:39
nilssonnet är din miniräknare trasig?

12dm X 6dm= 72 dm2 X 6dm = 432 liter
#13 - 16 maj 2004 21:58
Jag vet att jag har rätt. ;).
Ska jag använda 8mm till sidorutorna och 10mm till bottnen eller köra på 10mm överallt? Jag ska ju ha täckglas också, behövs mittstag? Hur tjocka ska täckglasen vara?
#14 - 16 maj 2004 22:03
Du kan använda 8mm med gott samvete, kanske tom 6mm. Men glöm inte att limma en glaslist tvärs över på ovansidan som stagning. Du ska även ha lister runt om för att göra glaset styvare. http://www.konjintech.com/~andreas/akvarielister.gif
#15 - 16 maj 2004 22:08
Nja, vill vara på den säkra sidan! 8mm får det bli. Har du nån aning om vad det kan kosta? Ska glaslisten vara runtom hela? Hur tjocka ska de vara och hur breda?
#16 - 17 maj 2004 04:16
jag hade en gång för 2-3 år sen en tanke på att göra ett kar med dom måtten ..ringde till 2 olika glashandlare på ena stället ville dom ha 3700kr för materialet på det andra 1500kr (det var alltså med dom måtten(120x60x60 och 10mm glas) dessutom med slipade kanter överallt) visserligen utan mittstag,täckglas och list

så priset kan nog variera en del beroende på vem man pratar med men hör dig för på lite olika ställen så vet du mer säkert
#17 - 17 maj 2004 07:44
Som tillägg så kan jag säga att glaset till mitt akvarium på 60*60*90 kostade 850 kr. Priset beror väldigt mycket på om dom har spillbitar i rätt storlek eller om dom måste beställa hem hela skivor för att skära till.
MVH
Magnus
#18 - 17 maj 2004 08:50
Gör det vackert så får du bli min vän!!

[:-160][:-17]
PS. gjorde lite smileysar så inte Neptun blir sur!!!!

Hälsningar
En venn
#19 - 17 maj 2004 08:51
Ett tips: gör det vackert så får du bli min venn!!

[:-160][:-126][:-17][:-128]
PS. gjorde lite smileysar så att Neptun inte blir sur.

Hälsningar
ENN VENN
#20 - 17 maj 2004 09:41
Vad ska man köra med på ett som ska vara 140(B)50(d)35(h)? ska limma 6st i sommar här nu.. gillar inte att ligg apå marginalerna ;)
#21 - 17 maj 2004 11:10
Ursprungligen skickat av nilssonnet

Inte för att göra dig besviken, men 120x60x60 blir 240 liter.

Påminner om min gamle far, han påstod att man räknade ut ett rums area genom att addera längden å bredden.
- "Nej snälla Pappa, det går inte man måste multiplicera ju!", sa jag.
Han bara tittade på mig och sa "2m + 2 m är 4m2 och det stämmer ju bra!". Jag orkade inte diskutera vidare...
#22 - 17 maj 2004 11:20
Lister runt hela ja, de är också bra för att låta täckglasen vila på. Listerna är till för att göra glaset styvare. Jämför med en spånskiva som är lätt att böja, om du monterar en planka på höjden längs spånskivan blir den mycket svår att böja.
#23 - 17 maj 2004 13:36
Denna länken finns i 20 gamla trådar, den är glasmästarnas rixförbunds rekomendationer. DVS, om du följer den så är tjockleken
"fackmannamässig" vilket givetvis räcker med marginal.
http://www.arosglas.se/akvarium.htm

Dock så krävs det mer än bara rätt tjocklek för att ditt bygge skall klassas som "fackmannamässigt" gjort, om det inte är det får du inte ett nickel på försäkringen om det läcker.

Skriver man in sökordet glastjocklek på sökfunktionen så finner man mer än 50 träffar, läs dom och återkom om du har fler frågor.
MVH
Magnus
#24 - 17 maj 2004 21:58
Som du ser i länken ovan så ligger ditt akvarie på gränsen för 8mm glas.
I själva verket ligger det på fel sida gränsen därför att 8mm glas är inte 8mm.
Glasbranschen har en marginal på några tiondelar så i själva verket är 8mm glas 7,7 mm kanske.
Dessa regler kom till när det var svårt att göra tjockleken exakt.
Numera använder glastillverkarna detta till att tjäna pengar och ligger nära den undre godkända gränsen.
Kort sagt så skulle jag köra på 10mm glas.
Mera råd hittar du i tråden "behöver råd för att silikona ett akvarium" från 24dec.
#25 - 17 maj 2004 22:30
Japp jag läste av tabellen fel också. Det ska vara 10mm.
#26 - 17 maj 2004 23:00
Okej, hoppas det inte är alltför dyrt bara. Någon som känner till någon billig glasmästare i Stockholm?
När jag silikonar ihop allt senare, måste sidorutorna limmas ovanpå bottnen eller kan man göra bottnen lite mindre så den får plats att läggas i sidorutorna som nu utgör en sorts glasram?? Vilket blir stabilast? Hoppas ni förstår. Svårt att förklara!
#27 - 18 maj 2004 07:33
Det finns två sätt att limma.
1.Att ställa alla rutor ovanpå botten.
2.Att ställa kortsidorna på botten och långsidorna utanför.
Jag föredrar nr1, nr2 är svårare att limma men båda funkar.
#28 - 18 maj 2004 14:32
Ursprungligen skickat av Buckshot

Glasbranschen har en marginal på några tiondelar så i själva verket är 8mm glas 7,7 mm kanske.

Numera använder glastillverkarna detta till att tjäna pengar och ligger nära den undre godkända gränsen.

Mera råd hittar du i tråden "behöver råd för att silikona ett akvarium" från 24dec.

Hur det ligger till med det du säger kan jag inte svara på, men jag utgår ifrån att du har rätt. Men faktum kvarstår att glasmästaen själv skulle ha byggt med 8 mm glas och det skulle då vara fackmannamässigt gjort, dvs akvarium med dom måtten görs och säljs i 8 mm glas.

Vad jag förstår så säljs också 720 liters kar (200*60*60) med 10 mm glas i, det ligger ju utanför dimensionerna, om ett sådant skulle spricka så undrar jag hur det funkar med försäkringen. Jag menar som lekman så måste man väl utgå ifrån att karet man köper i butik är ordentligt gjort?

Jag dubbelkollade mitt kar, och efterssom det är kortare än frågeställarens så skall jag känna mig trygg med mina 8 mm.

MVH
Magnus
#29 - 18 maj 2004 14:47
Om man vill spara pengar på botten glaset så skulle man väll kunna använda en tunn glasskiva limmad på en plywood platta som botten (limmad med silikon eller elastiskt lim så att rörelserna i träet inte knäcker glas skivan).
Jag hade en gång i tiden ett akvarium med aluminium botten.
#30 - 18 maj 2004 21:52
Ursprungligen skickat av Tropfrog

[quote]Ursprungligen skickat av Buckshot

Hur det ligger till med det du säger kan jag inte svara på, men jag utgår ifrån att du har rätt. Men faktum kvarstår att glasmästaen själv skulle ha byggt med 8 mm glas och det skulle då vara fackmannamässigt gjort, dvs akvarium med dom måtten görs och säljs i 8 mm glas.

Vad jag förstår så säljs också 720 liters kar (200*60*60) med 10 mm glas i, det ligger ju utanför dimensionerna, om ett sådant skulle spricka så undrar jag hur det funkar med försäkringen. Jag menar som lekman så måste man väl utgå ifrån att karet man köper i butik är ordentligt gjort?

Jag dubbelkollade mitt kar, och efterssom det är kortare än frågeställarens så skall jag känna mig trygg med mina 8 mm.

MVH
Magnus
[/quote]
Man kan ju diskutera länge vad som är tillräcklig tjocklek på glaset.
Det beror ju på vad man ska ha det till.
Om man ska ha det utan inredning lr fylla det med sten.
Det går säkert att göra 200*60*60 med 8mm glas MEN;
Det kommer att behöva många förstärkningar för att inte bågna.
Det ställer MYCKET höga krav på bänken.
Du kommer inte att våga lägga i ngt tyngre än frigolit typ.
Det ställer HÖGA krav på perfekt limning.
Du vågar bara ha det i tvättstugan med cementgolv och golvbrunn[:-13]
#31 - 19 maj 2004 12:41
Muähähä..
Fick svar från ett antal glasmästerier idag och priset för det jag behöver ligger mellan 3.900 och 5.000kr. Fruktansvärt dyrt. Vet inte hur jag ska göra. Får annonsera efter begagnat glas... Nåväl, spelar ingen roll, bara det är något sånär frächt och inte repigt!
#32 - 19 maj 2004 12:50
har du kollat med Globefish? Enligt deras prislista på nätet bör det kosta cirka 3000kr...
#33 - 19 maj 2004 15:04
Ja, jag har kollat det nu och gjort en förfrågan om ifall de kan skära till glas i de mått jag vill utan att silikona ihop dem, det kan jag göra själv. Hoppas jag får ett ännu lägre pris då! Jag vill inte betala en spänn över 2.500 i och med att jag ska beställa grejer från pwss.nu för ungefär samma summa.. Det är en dyr hobby. Sen tillkommer ju priser för bakgrundsbygget, byggnation av filterkammare, fiskar växter... Hoppas man får sommarjobb;)!

Annons