Siste idioten är inte född :-)

Gäst
#1 - 27 november 2012 21:00
Hej!

Orden är min sambos när det gick upp för henne att jag inhandlat över 100 stycken 190 liters odlings akvarium. Men inte detso mindre har hon hjälpt mig att lasta alla i hyrd last bil modell 19kbm med lift. Två rundor och "nästan" allt är på plats i mitt, likaledes nyligen införsaffades källar lokal.

Bakgrunden till detta, möjligen lite huvudlösa tilltag är att jag alltid sagt att jag skall återuppta min 80 och 90 tals hobby i lite större skall.

Nu är det sjösatt och det mödosamma arbetet med att få igång allt skall börja. Den som lever får se. Närmast på tur står målning av lokal och lite rördragning av rörläggaren för att få lite bättre placering på vatten och avlopp. Tar det lugnt så här i starten då jag verkligen vill att anläggningen skall bli en mönster anläggning. Både vad gäller skötsel och att titta på.

Hoppas jag kan återkomma med lite mer information fram över. Kommentera gärna och ställ frågor

Ha det gott alla
#2 - 27 november 2012 21:03
Ja, har man inte massor att göra så skaffar man sig;)....
Kan bara gratulera, en lokal står långt upp även på min önskelista:)!
Var någonstans i Sverige ligger detta då?
#3 - 27 november 2012 21:04
"Lite större skala" jo jag tackar jag. Vad ska du odla, lite av varje? Ska bli kul att följa din tråd här! Jag håller med på att etablera en odling i en lokal jag hyr.
#4 - 27 november 2012 21:24
Härligt. :D
#5 - 27 november 2012 21:28
Gött med odlingslokal! Blir ju en hel del utrymme till lek med 100st 190-kar! :)
#6 - 27 november 2012 21:30
Nu missade du min fråga... Så sant, jag måste gnugga ögonen [:o] jag läste med ett halft öga och trodde det var han som gjorde inlägget. [:o]
#7 - 27 november 2012 21:35
Henke_76 skrev:
Nu missade du min fråga... [:o]

Nä, han har inte loggat in sedan första inlägget:p.
Gäst
#8 - 28 november 2012 09:40
Lokalen jag har hittat ligger i Sjöbo. Själv bor jag i närheten. Tanken med hela projektet är att det skall vara ett komplement till vår verksamhet med våra hästar och tävlingsverksamhet. Vi får se var det landar :-) Mycket jobb blir det. Men vem vill inte ha ett dåligt betalt jobb? :-)
Gäst
#9 - 28 november 2012 09:43
Henke...Tanken är att odla i första hand det som jag höll på med för 100 år sedan. Scalare, tetror, gurami och barb. Det som den gråa massan är intresserad av. Övriga cilider har inte varit min grej men visst är Discus spännande. Har en bekant som odlar Discus med framgång och det är riktigt kul att kolla på hans odling.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 28 november 2012 09:51
Lycka till med ditt projekt:D
#11 - 28 november 2012 10:11
Blir riktigt kul att följa :) Köpte jag 100 kar hade jag blivit akut inlagd på psyket av min sambo. Omyndigförklarad och allting. :-)
#12 - 28 november 2012 10:12
seinfeld skrev:
Orden är min sambos när det gick upp för henne att jag inhandlat över 100 stycken 190 liters odlings akvarium. Men inte detso mindre har hon hjälpt mig att lasta alla i hyrd last bil modell 19kbm med lift. Två rundor och "nästan" allt är på plats i mitt, likaledes nyligen införsaffades källar lokal.

Om sambon inte sa mer än så när du köpt 100 akvarier och hon dessutom hjälpte till att bära bråten så har du nog hittat ett rätt speciellt exemplar. Kanske läge att köpa en bukett blommor eller nåt?
#13 - 28 november 2012 10:19
Bygert skrev:
Om sambon inte sa mer än så när du köpt 100 akvarier och hon dessutom hjälpte till att bära bråten så har du nog hittat ett rätt speciellt exemplar. Kanske läge att köpa en bukett blommor eller nåt?

Ja henne får du vara rädd om, inte många som hade överlevt en sån situation :)
Lycka till med ditt "lilla" projekt
#14 - 28 november 2012 12:38
seinfeld skrev:
Lokalen jag har hittat ligger i Sjöbo

såååå...inte så långt ifrån en annan.

då vet man vart man skall köpa fisk i framtiden.

ett litet tips (jag är inte alls egotrippad)......LEVANDEFÖDARE !!

och nej, jag tänker inte på vanliga platys/guppys/röda svärdbärare.

nej, ovanliga saker.

tänk att vara ganska ensam om att föda upp alla 21 varianter av LIMIA....!!

Du behöver inte mer än 12 kar, varje kar går ju att dela av på hälften. + ett karantänskar.

ergo...enbart 12% av karbeståndet......

.
Gäst
#15 - 28 november 2012 15:40
Jag tar till mig alla ips med stort nöje. Så klart jag glömde ungfödare i mitt tidigare svar.
såååå...inte så långt ifrån en annan.

då vet man vart man skall köpa fisk i framtiden.

ett litet tips (jag är inte alls egotrippad)......LEVANDEFÖDARE !!

och nej, jag tänker inte på vanliga platys/guppys/röda svärdbärare.

nej, ovanliga saker.

tänk att vara ganska ensam om att föda upp alla 21 varianter av LIMIA....!!

Du behöver inte mer än 12 kar, varje kar går ju att dela av på hälften. + ett karantänskar.

ergo...enbart 12% av karbeståndet......

.
Gäst
#16 - 28 november 2012 15:41
Ja henne får du vara rädd om, inte många som hade överlevt en sån situation :)

Lycka till med ditt "lilla" projekt

Alla sådan komentarer tar smabon emot med stor tillfredställelse.
Gäst
#17 - 28 november 2012 15:43
Bygert skrev:

Visst är hon värd en blomma eller två. Skall inte påstå att hon blev överförtjust men hon kvicknade till och satte igång och bära
#18 - 28 november 2012 16:05
Byt 20 190L mot 2 1900 och odla lite rockor.. ^^ bra vinst med rätt arter..
Gäst
#19 - 1 december 2012 18:48
Har börjat att måla i lokalen och rörnissen har varit och tagit lite mått. Lutar nog att jag börjar med mina gammla synder att odla scalare. Har varit runt lite i affärer och kan bara dra slutsatsen att dom är allt för dåliga och för dyra för inte ta tag i. Är det någon som har fina halvstora fiskar till salu så hojta till. Olika varianter är av intresse. Är också sugen på någon ovanlig tetra. Förslag emottages.
Dock lite sent att skaffa 1900 liters akvarium :). Skulle få problem att överhuvudtaget få in dom i lokalen.
#20 - 1 december 2012 23:20
Einarsson skrev:
Blir riktigt kul att följa :) Köpte jag 100 kar hade jag blivit akut inlagd på psyket av min sambo. Omyndigförklarad och allting. :-)

Haha ja samma här alternativt separation :P
Gäst
#21 - 22 december 2012 22:01
Nu är 18 kar uppe och luften är kopplad. Nyinförskaffad sidkanalpump skall väll räcka ett tag. Tycker den låter lite högt så det får bli membranpump modell större vad det lider. Nu är det bara fiskar som saknas. Har lite scalare på gång och sneglar lite på malar. Ingen fisk jag skänkt en tanke förut men nu skall det bli av. Börjar med någon enklare sort. Har anmält mitt intresse för guldmedelm så att jag kan lägga upp någon bild.

Ha en God Jul alla om vi inte hörs
#22 - 22 december 2012 22:08
Nyfiken får följa vad som händer:)

Men eftersom du tar upp din hobby från 80 talet så är du uppenbarligen inte helt grön och har förmodligen erfarenhet av både fiskar och ekonomi som du nu ska omvandla till något som fungerar:confused:
#23 - 22 december 2012 22:47
Einarsson skrev:

Behövs knappt ett nytt för att det skall övervägas ;)
Gäst
#24 - 23 december 2012 12:21
Någon som har skiss eller förslag på ljuddämpare till insuget på sidkanalfläkt. Skall bygga in den i en "öppning" i väggen. Men skulle vilja dämpa insugningsluften. Låter som f.n nu.
#25 - 23 december 2012 15:58
Menar du en vanlig kanalfläkt med cirkulär anslutning?
Enklast då är ju att köpa en färdig.
Om du vill bygga själv föreslår jag en låda invändigt klädd med cleantec (isolerskiva med typ nylontyg på som gör att isoleringen inte dammar). Eventuellt kan du dämpa ytterligare genom att sätta en "platta" framför insuget med en glipa som motsvarar dubbla fläkens insugsarea (för att hålla luft hastigheten och ljudet nere).
Gäst
#26 - 23 december 2012 16:37
Köpa färdig låter ju utmärkt....har sett en ljuddämpare på en liknande fläkt som verkade fabrikstillverkad. Möjligen räcker det med, att som du skriver, isolera med isolerskiva. Jag har markisolering liggande så klär jag det med något tyg så blir det nog bra. Tänkte mig en form av låda av isolering runt hela pumpen med ett insläpp för tilluft. Ahaa nu fattar jag nog vad du menar med dubbla insugsarean. Hastigheten på luften ökar med minskad area så ökar man hålet framför insuget så minskar (kanske) ljudet.
Gäst
#27 - 29 december 2012 13:00
3 sorters scalare på plats i sina kar. Det blev Guld, marmorerade och den vanliga grundformen. Var runt till 3 olika affärer och plockade som jag tyckte de bästa på varje ställe. Några av dom är i bra nästintill vuxen storlek så vi får se vad som händer framöver. Nu börjar så klart arbetet med ständiga vattenbyte och varierande kost. Har alltid bytat 10-20% varje dag och endast slått i kallt vatten direkt. Blir ett dipp på 2-3 grader men det har funkat tidigare. Min införskaffade sidkanalfläkt har fått en låda med ljudisolering av markisolering. Den är öppen i ovankant just nu men skall dra en ventilation från en tilluftslucka jag har i rummet.
Skall också lägga ner lite enrgi på att läsa in mig på corydoras malar. Har förstått att dom kräver lite mer lekbetingelser än scalare som nöjer sig med en kruka eller nått glas :-)
Tips emottages tacksamt
Gäst
#28 - 6 januari 2013 07:44
Nu börjar hyllorna komma upp. Har fått igång första raden och håller på med nästa rad. Den kommer att bli en dubbelställning med 30 kar. Baksidan mot varandra. Totalt blir det två dubbelställningar liknande denna. Avslutar med en rad med 6 stycken ca 350 liters kar i våningar.
Sladdar och annat "skit" på framsidan kommer att försvinna och samlas på baksidan. Luft och vattentömning samlar jag så klart mellan karen i dubbelställningen.

[ATTACH=CONFIG]58973[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]58974[/ATTACH]
Gäst
#29 - 17 januari 2013 19:56
Mitt första försök att odla Corydoras. Man tager vad man haver. Ett par avloppsrör får duga till grottor. Finkorning blästersand från Jula och ett par anubas plantor. Allt enligt lite letande i forum på nätet.
[ATTACH=CONFIG]59386[/ATTACH]
Gäst
#30 - 17 januari 2013 19:59
Ett par av mina, förhoppningsvis avelspar. Lekte av i ett kar tillsammans med flera andra redan efter några dagar efter jag fick hem dom. Nu har dom fått en egen lya.
[ATTACH=CONFIG]59387[/ATTACH]
#31 - 17 januari 2013 23:32
Ska corydoras ha rör/grottor? Trodde de lekte öppet lr i vegetationen typ?
Gäst
#32 - 18 januari 2013 05:06
Tack för kommentaren. Måste jag kolla upp. Gjorde det väll mer för att de skall kunna komma undan lite då jag inte har så mycket vegetation ännu. Alla tips är välkomna. Som sgat första försöket med malar ever.
#33 - 18 januari 2013 13:51
Nä asså jag är ingen expert :) Men aldrig hört att man har någon form av gömställen till corydoras för att de ska leka. Min grupp på 20 aeneus simmade iaf alltid längst fram i mitten av karet på den öppna ytan. SÅ jätte kul fisk som vill visa upp sig :)
#34 - 18 januari 2013 14:18
fan vad coolt med rockor
#35 - 18 januari 2013 14:22
Byt 20 190L mot 2 1900 och odla lite rockor.. ^^ bra vinst med rätt arter..

är det sånnadära platta rockor???
#36 - 18 januari 2013 20:46
Där ser man .En sån stor odlingslokal inom några kilometer
#37 - 18 januari 2013 21:08
Corydoras behöver inga rör för att leka dom sätter gärna äggen på rutorna eller undersidan av växter men det är en bra ide att du har något i karet där dom kan gömma sig för det har dom behov av annars kan många av dom bli lätt stressade:)
Gäst
#38 - 19 januari 2013 11:42
solis skrev:
Corydoras behöver inga rör för att leka dom sätter gärna äggen på rutorna eller undersidan av växter men det är en bra ide att du har något i karet där dom kan gömma sig för det har dom behov av annars kan många av dom bli lätt stressade:)

Dom verkar glada för sina grottor. Sitter mer uppe i taket än i sanden.
Gäst
#39 - 19 januari 2013 11:43
Berserken skrev:
Där ser man .En sån stor odlingslokal inom några kilometer

Inte så stor men kommer att bli knökad med kar :).
#40 - 19 januari 2013 19:55
seinfeld skrev:
Nu börjar hyllorna komma upp. Har fått igång första raden och håller på med nästa rad. Den kommer att bli en dubbelställning med 30 kar. Baksidan mot varandra. Totalt blir det två dubbelställningar liknande denna. Avslutar med en rad med 6 stycken ca 350 liters kar i våningar.

Sladdar och annat "skit" på framsidan kommer att försvinna och samlas på baksidan. Luft och vattentömning samlar jag så klart mellan karen i dubbelställningen.

[ATTACH=CONFIG]58973[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]58974[/ATTACH]

Ett tips kan väl vara att sätta uttagen i taket och dra sladdarna uppåt, vatten kommer inte rinna längs med sladden och ner i uttaget och där bilda oxid...
Gäst
#41 - 20 januari 2013 10:07
simpson skrev:
Ett tips kan väl vara att sätta uttagen i taket och dra sladdarna uppåt, vatten kommer inte rinna längs med sladden och ner i uttaget och där bilda oxid...

Det var ett önskemål från min elektriker :)

Skall säga att jag är inte helt klar på hur jag skall dra ledningar eller om jag skall ha karen som jag har dom nu. Lokalen är svår att planera då det inte finns bra avlopp blandannat. Därför är det lite learning by doing.
Tack för alla tips
#42 - 20 januari 2013 12:48
seinfeld skrev:

Skall säga att jag är inte helt klar på hur jag skall dra ledningar eller om jag skall ha karen som jag har dom nu. Lokalen är svår att planera då det inte finns bra avlopp blandannat. Därför är det lite learning by doing.

Tack för alla tips

seinfeld skrev:

Tack för alla tips

Ytterligare ett litet tips som pappa gjorde när han byggde hus för många år sedan...

Både i och utanför garaget (till betongplatta) satte han upp dubbla dubbeluttag 230 (4st kontakter kan pluggas i) med täta mellanrum så man inte måste dra massa skarvsladdar om man ska jobba med någon bil tex. Den lilla extragrejen är att dubbeluttagen är kopplade på olika faser och säkringar, så behöver man både en svets och lite belysning etc så går inte proppen :-)

Gör ett 'rutnät' i taket med minst dubbla uttag hyfsat tätt så har du inte stängt in dig i ett hörn.

OM du själv skruvar upp själva uttagen, spikar fast rätt sladdar i taket så kostar några extra uttag inte så mycket för elektrikern att koppla in sedan.
#43 - 4 april 2013 21:58
Hur går det seinfeld?

Annons