Simulerat månljus

#1 - 14 maj 2006 21:01
[quote=Lefty]Funderar på att fixa månljus till mitt akvarium...någon som har det så man kan få se bilder ? Går det att fixa så man fadar månljuset sakta från "dagsljuset" tills bara det lyser. Sen så fadas det ner helt efter kanske 1h? Hur ska man göra då isåfall, vad ska man köpa ?[/quote]
Kjell & Company har en lysdiodlist för en billig penning. Jag använde bara den ena av de två listerna för mitt 80-centimeterskar. Nätadaptern som jag köpte vid samma tillfälle har inställbar spänning i stegen 4,5, 6, 9 och 12 volt. Har den just nu ställd på nio volt då jag är osäker på om tolv volt blir för ljust. De lägre spänningarna under nio volt lyser alldeles för svagt.

Någon som har någon uppfattning ifall det är risk för att fiskarna inte tolkar detta ljus som natt så de aldrig vilar? Men kör jag inte med tolv volt så är jag osäker på vitsen med det hela då nio volt är på gränsen till för mörkt för att man ska se något...
#2 - 14 maj 2006 21:03
varför svarar du lefty i en helt ny tråd :confused:
#3 - 14 maj 2006 21:07
[quote=andreassofus]varför svarar du lefty i en helt ny tråd :confused:[/quote]
För att han bytte ämne från UV-ljus till månljus. Bättre med ny tråd för tydlighetens skull om ämnet skiftar. Men låt oss inte nu diskutera detta, utan istället månljusets vara eller icke vara.
#4 - 14 maj 2006 22:59
vissa fiskar typ kardinaltetror tappar färg och lägger sej på botten när dom tycker det är mörkt nog.
#5 - 15 maj 2006 09:23
jaja, förlåt :D folk börja ju redan komma in på månljus :) men ok.Jag har bara ciklider iofs, tycker dom simmar omkring fast det är bäcksvart :D men jag tänkte alltså släcka "månljuset" efter 1h eller 2. Någon som har det ? Bilder ?
#6 - 15 maj 2006 10:18

Annons