Jag har lite svårt att se det så svart.
Om akvarier och tillbehör blir billigare och fiskar dyrare så kanske folk skaffar sig större akvarier, bättre filter för att ta väl hand om dyrgriparna
Vet inte ens om det är så svart - mer ett krasst konsterande - som utvecklingen i Tyskland också klart visar.
Ett litet exempel till. Jag planerar att om två år ge ut en ny upplaga av BTN akvarieguide och pratade med min tyska distributör av boken om detta. Till saken hör att de har varit mycket nöjda med försäljningen av den gamla och faktikst har legat på om en ny upplaga.
Jag sa då att jag planerade att göra boken 100% större men bara att öka priset med 25%. Detta var han kategoriskt emot eftersom det idag är omöjligt att sälja "dyra" böcker i Tyskland - bara det allra billigaste går att sälja.
Nej Zoo ställs inför en lika stor omvälvning som fotohandlarna har tvingats till de senaste åren - för 10 år sen var väl större delen av deras omsättning framkallning av foton, idag återstår bara några få procent av detta. Detta har lett till att många fotoaffärer har slagit igen och de som har klarat sig har hittat nya inkomstkällor. DEtta har dock mest varit till kosnumneternas bästa.
Samma utslagning blir det säkert inom Zoo också men här med den "avigsidan" att här är försäljningen av levande djur en förutsättning för hela verksamheten och denna kommer aldrig att kunna ske över Internet.
Av tradition i Sverige så har alltid affärerna sålt det levande med förlust men kompenserat detta med överpriser på tillbehör.
Att över en natt vända på detta är tyvärr omöjligt och en stor orsak till det är faktiskt vi konsumenter. Skulle en affär helt plötsligt dubbla priset på fisk så skulle det bli ett himla tjat på hur dyra de är jämfört med konkurrenterna. Det skulle skrivas om det här på Zoopet etc. etc. Det skulle inte hjälpa att de sänkte priset rejält på tillbehör eftersom de ändå har högre kostnmader än internetaffärerna och därför inte har en chans att bli billiga där.
Se bara Kramfors inlägg ovan där han tycker att ett pålägg på 200-300% på fisk är alldeles för högt (jag håller dock med om att det är åt helskotta för högt på tillbehör). 200-300% i pålägg är långtifrån tillräckligt för fisk om affären
1/ handlar från en seriös grossist med rejäl karantän
2/ har själv karantän på all nyinkommen fisk
3/ betalar avtalsenliga löner till sina anställda som skall sköta fisken
4/ räknar in i kalkylen fiskarnas andel av hyran (intäkt per kvadratmeter), foder, vatten och värmekostnader, svinn (dödsfall, men framförallt fiskar man inte blir av med)
Räknar man in detta så hamnar man snarare på ett pålägg på 600-700%. På den tiden jag hade zooaffär gav de 5 kvadratmeter jag hade med kattmat ett lika stort överskott som de 400 kvadratmeter jag hade med fisk och då var pålägget på kattmaten ca. 15-20% medan pålägget på fisk var 400-500%.
Men som sagt - den som lever får se - och oavsett vad vi tycker om utvecklingen med internethandel så är den här för att stanna.
För att inte tala om alla "hobbyodlare" som skulle kunna tjäna några kronor genom att sälja udda fiskar till affärer och privatpersoner
Vad gäller hobbyodlingen så kommer det med all säkerhet restriktioner där också och sker det sedan inte heller ett tillskott av nya "fanatiker" så försvinner ju också deras marknad.
Det var vad som hände med burfågelmarknaden för ca 10 år sen. Då infördes myndigheterna en del regler (utrymmeskrav, separat ventilation etc) som gjorde att det blev helt olönsamt för de flesta affärer att fortsätta sälja fåglar. I stort kan man säga att hälften av Sveriges zooaffärer slutade sälja fåglar.
Några som var drivande i dessa krav riktade mot affärerna var vissa stora fågelodlare som var medlemmar i burfågelföreningar. De betraktade väl antagligen affärerna som konkurrenter om marknaden och tyckte det var skönt att bli av med dem.
Resultatet blev dock att försäljningen ganska snabbt minskade rejält också för dessa och många odlare fick slå igen. Anledningen till detta var självklart att tillskottet av nya presumtiva kunder var för litet eftersom alla är barn i början och man faktiskt de flesta ofta börjar med en undulat i en bur eller för vår del guldfiskar i ett 100-liters akvarium.
Så vad man definitivt inte skall göra idag är att starta en zoo- eller akvarieaffär det måste nog vara det mest olönsamma man kan ge sig in på idag.
Att starta en internetaffär är lite smartare förutsatt att man har tillräckligt med kontakter i utlandet så man kan hitta billiga inköpskanaler - detta gör att man kan sälja relativt billigt men ändå med bra förtjänst. Sedan gäller det att plocka ut pengar fram tills dess att marknaden börjar minska rejält pga utslagningen av affärer som säljer det levande.