Simontorp suger !!!

#1 - 23 december 2005 19:02
Jag ber Simontorp AB så mycket om ursäkt för denna tråd.

Och tackar för alla positiva och negativa kommentarer och mejl ifrån zoopet'are och handlare. De har varit intressant läsning !

Kjell: Du får göra vad du vill med tåten.

[color=black] [/color]
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 23 december 2005 20:07
Tycker väl i och för sig att det är bra att det finns grossister som gynnar de som fortfarande säljer det levande annars går vi väl mot en utveckling där fisk knappt finns till salu nånstans utom i några få specialaffärer med man däremot kan köpa fiskmat i bensinmackar, supermarkets och internetaffärer.
Om det nu stämmer som de säger så får väl internetaffärerna börja med det levande också (en del gör redan det).
Sedan har väl detta inget med kartell att göra - en kartell är ju när ett antal grossister gemensamt bestämmer sig för att genomföra en bojkott och det handlar det ju inte om här.

Internet-affärerna i Sverige får väl annars börja göra så som dom gör i många andra länder - dvs importera själva. Om nu deras marginaler är så höga som du skriver så förstår jag överhuvudtaget inte varför de sörjer - då borde de ju ändå handla någon annanstans.
Om jag hade hade satsat på internethandel så hade i alla fall jag importerat själv.
#3 - 23 december 2005 20:34
El så säljer alla affärer levande fisk!! Hur svårt äre det att ha några Discus för 7995kr till salu på en hemsida!?
#4 - 23 december 2005 20:35
[QUOTE=Kjell Fohrman]
Sedan har väl detta inget med kartell att göra - en kartell är ju när ett antal grossister gemensamt bestämmer sig för att genomföra en bojkott och det handlar det ju inte om här.
[/QUOTE]

Eller när en "generalagent" bestämmer sig för att inte leverera till vissa av sina kunder ! ** klart olagligt **

[QUOTE=Kjell Fohrman]
Internet-affärerna i Sverige får väl annars börja göra så som dom gör i många andra länder - dvs importera själva.
[/QUOTE]

Problemet är att tillverkarna inser exakt det och ger Internet-butikerna usla villkor ! ** Kartellfasoner igen **

Vad jag tror blir följden är att Internetbutikerna anställer någon med rätt behörighet och säljer nån platy emellanåt och sen har inget hänt.

Eller att nästa steg blir är att kunderna vänder sig till exempelvis tyska internetbutiker istället vilket gör att de (Simontorp) inte tjänar ett jota.

För inbilla dig inte att tillverkarna vågar säga nej till en stor tysk Internet-butik !
#5 - 23 december 2005 20:38
Vi hade en liknande grej för oss när en förening hade sökt ett tillfälligt alkoholtillstånd..då va man tvungen att ha någon form av lagad mat.. Korv räckte inte.. Men pyttipanna med ägg å rödbetor va ok... Priset för en portion va däremot nånstans runt 500kr.. Detta är rätt länge sen har säkert ändrats att pris måste va realistiska el nått sånt
Men de finns alltid kryphål..
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 23 december 2005 21:01
[QUOTE=sacha]El så säljer alla affärer levande fisk!! Hur svårt äre det att ha några Discus för 7995kr till salu på en hemsida!?[/QUOTE]
Ett dilemma dock - för att få sälja levande krävs det ett antal tillstånd, krav på lokalens utseende samt utbildning och allt detta kostar en hel del. Detta är den främsta anledningen till att alltfler sluta sälja levande eftersom det inte är lönsamt.
Pratade t.ex. med en affär på en ort (inte internetaffär) som helt slutade sälja levande i affären. Hans sänkte sedan priserna rejält och visserligen minskade omsättningen då också rejält men i slutändan blev det mer pengar över. Anleningen till detta var att han kunde avskeda de flesta av sina anställda (var inte så arbetskrävande längre) och att det ställdes mindre med myndighetskrav. Han var väldigt nöjd med sitt beslut som gav mer pengar och mindre arbete och mindre ansvar. Jag påpekade dock för honom att hans sötebrödsdagar nog skulel vara slut om hans bägge konkurrenter på orten också kom på samma idé - då skulle det ju inte säljas några djur längre och vem vill då köpa tillbehören.
#7 - 23 december 2005 21:14
Hmm..jo de e ju sant.. Jo levande djur behöver vi ju i affärerna :p
#8 - 23 december 2005 21:16
[QUOTE=Kjell Fohrman]
Ett dilemma dock - för att få sälja levande krävs det ett antal tillstånd, krav på lokalens utseende samt utbildning och allt detta kostar en hel del. Detta är den främsta anledningen till att alltfler sluta sälja levande eftersom det inte är lönsamt.
Pratade t.ex. med en affär på en ort (inte internetaffär) som helt slutade sälja levande i affären. Hans sänkte sedan priserna rejält och visserligen minskade omsättningen då också rejält men i slutändan blev det mer pengar över. Anleningen till detta var att han kunde avskeda de flesta av sina anställda (var inte så arbetskrävande längre) och att det ställdes mindre med myndighetskrav. Han var väldigt nöjd med sitt beslut som gav mer pengar och mindre arbete och mindre ansvar. Jag påpekade dock för honom att hans sötebrödsdagar nog skulel vara slut om hans bägge konkurrenter på orten också kom på samma idé - då skulle det ju inte säljas några djur längre och vem vill då köpa tillbehören.[/QUOTE]

Tsss, nu överdriver du allt kraven eller så är mer än hälften av butikerna i Stockholm otillåtna. En skrubb och en utbildad verkar vara allt som krävs !!!
#9 - 23 december 2005 21:35
utan att lägga mig i sakfrågan så är det inte så att Simontorp kommer att sluta sälja till någon utan de är så att för att få ta del av rabatt systemet så måste vissa krav uppfyllas, bland annat att sälja levande samt att ha "normala" öppetider...
/kenneth
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 23 december 2005 21:38
Tsss, nu överdriver du allt kraven eller så är mer än hälften av butikerna i Stockholm otillåtna. En skrubb och en utbildad verkar vara allt som krävs !!!

Tolkningen av lagen och kostnaderna kan i och för sig variera mellan kommunerna men visst lär det minimum gå åt ett antal tusenlappar per år för att uppfylla kraven.

Skall väl definitivt sägas att jag definitivt inte har något emot internetaffärer (vi tar t.ex. tacksamt emot bannerannonser från internetaffärer här på Zoopet - ingen bojkott här inte). En av mina allra närmaste vänner har en också stor internetaffär (inte i Sverige).
#11 - 23 december 2005 22:10
[QUOTE=kenneth.n]utan att lägga mig i sakfrågan så är det inte så att Simontorp kommer att sluta sälja till någon utan de är så att för att få ta del av rabatt systemet så måste vissa krav uppfyllas, bland annat att sälja levande samt att ha "normala" öppetider...
/kenneth[/QUOTE]

Rabatter styr naturligvis vad som säljs och det kommer m.a.o inte bli Simontorps produkter som säljs till folk som är ekonomiskt lagda eller råkar bo på landsbygden !

Aktieägarna lär naturligtvis jubla över det beslutet :)
#12 - 23 december 2005 22:16
Jag berörs också då jag inte har "fast öppet tider" Men inget att hänga upp sig på. Det finns alltid de som vill sälja o tror snarare att direktimporten kommer att öka.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 23 december 2005 22:31
Det finns för övrigt flera grossister på marknaden som har som krav på sina kunder att de skall ha en inregistrerad affär med öppettider och ingen har tidigare klagat på dessa.

Problemet är nog att vissa internetaffärer (definitivt inte alla) har haft som policy att låta grossisten stå för deras lagerhållning för att kunna hålla låga priser. Dvs när de får in en beställning så ringer de till grossisten och vill omedelbums ha varan.
I regel är det som så att grossisten har ett betydligt lägre pålägg än affären men att det också innebär att de enbart säljer en gros dvs i större partier.
Om grossisterna skall börja sälja produkterna styckvis eller i små kvantiteter så innebär det ju också att de blir tvungna att höja priset.

På den tiden jag var grossist så fanns det inga internetaffärer men ändå vissa vanliga affärer som hade samma filosofi som den jag nämnt ovan och dessa kunder gick man rejält ekonomiskt back på. Man satte därför uppe en massa regler om t.ex. faktureringsavgift vid ordrar under en viss summa samt att man minimum fick beställa ett visst antal av varje produkt - allt för att man inte hade råd med sådana kunder.
Inte nog med det - den typen av affärer hade också ofta ett minimum av kunskap och så snart det kom in en kund och frågade om något så gav de kunden telefonnumret till mig för att jag skulle beskriva hur produkten funkade. Dvs affären lät mig (dvs grossisten) göra en del av hans jobb samtidigt som han håvade in pengarna för det. Efter att ha pratat med flera grossister så vet jag att samma problem gäller med flera av internetföretagen idag.

Men som sagt jag är övertygad om att internethandeln har en framtid och det finns också några stycken bra och seriösa (t.ex. med kunskap och egen lagerhållning) internetaffärer i Sverige idag. De har säkert redan idag egna inköpskanaler och handlar dessutom från flera ställen för att inte bli beroende av någon av sina inköpskanaler.
Lucas_no1
#14 - 23 december 2005 22:43
Men internetbutiker har ju öppet dygnet runt och det går väl utmärkt att beställa discus av dig kaj via mail så det kan ju inte va något problem eller räknas inte internet försäljning som öppetider?

Varför Simonstorp gör så här är väl helt enkelt för att butiker i stan inte klarar av att sälja för de priser som internetbutikerna har och då pressar de på Simonstorp för att inte gå under.
I nuläget är det ju majoritet "vanliga" butiker som beställer från Simonstorp.
Skulle deras största kund underlag komma från internetbutiker så skulle dom vända kappan mot dom och gynna dessa i stället.
Så jag tror att dom gör en stor tabbe då internetförsäljning ökar dag från dag.
Simonstorp kommer inte ha några kunder till slut!

Om nu vanliga butiker tycker sig bli utkonkurerade av internet butiker så är det väl upp till dom att också tillhanda hålla en internet butik med försäljning på, svårare kan det ju ej bli!

Personligen köper jag där dom är trevliga och har bra priser och anväder mig gärna av en butik som utställningslokal för att se på varorna jag tänker köpa.
Vill dom sälja varan för samma pris som jag kan köpa den för på det billigaste stället så gärna för mig.
Händer ju dock sällan.

Sen måste jag säga att en mycket trevlig internet tomte levererade ett mycket fint Juwel akvarium idag, dan före doppare dan och det var betydligt billigare än vad det skulle kosta i butik i Stockholm!

GOD JUL! :-)
Lucas_no1
#15 - 23 december 2005 22:53
Skrev mitt inlägg så jag läste inte ditt senaste inlägg Kjell men fungerar det inte nästan på samma sätt för en vanlig butik och en internet butik.
Vill jag ha ett akvarium så har ju ingen av dom det hemma båda beställer och får varje vecka leverans från simonstorp.
Det finns ju nästan ingen butik som har mer än kanske max fyra fem stora akvarium hemma i lager.
Det som finns i butiken tex när det gäller pumpar är det som står bakom disken typ ett stort ytterfilter och några mindre.

Så det är ju ingen större skillnad på beställningarna från butik till butik.
Vare sig på internet eller i köpcentrumet.
Akvarielagret är väl den butik som sticker ut i mängden i Stockholm och har allt hemma vilket då ofta gör att man köper där för då vet man att man har det i handen när man väl varit där.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 23 december 2005 23:04
Varför Simonstorp gör så här är väl helt enkelt för att butiker i stan inte klarar av att sälja för de priser som internetbutikerna har och då pressar de på Simonstorp för att inte gå under.

I nuläget är det ju majoritet "vanliga" butiker som beställer från Simonstorp.

Skulle deras största kund underlag komma från internetbutiker så skulle dom vända kappan mot dom och gynna dessa i stället.

Så jag tror att dom gör en stor tabbe då internetförsäljning ökar dag från dag.

Simonstorp kommer inte ha några kunder till slut!

Nu VET vi ju inte om det är så att Simontorp vägrar sälja till just internetföretag eller om det är ett internetföretag som de inte vill sälja till.
Hade gärna ringt och kollat med Simontorp men denna tråd dök upp några timmar efter att de bommat igen för julhelgen så det finns faktiskt inte möjlighet att kolla med dem.

Däremot så har du totalt fel om du menar att om ett en grossist tvingas välja sida (vilket inte alls behöver vara fallet i detta fall) så skall han välja internetaffärer före vanliga affärer.
Om det skulle bli så att internetförsäljningen blir större än försäljningen i affärer i framtiden då är det inte mycket kvar av vår hobby eftersom då levandeförsäljningen kommer att sjunka drastiskt. Faktum är att att bra och många akvarieaffärer med levande är en förutsättning för att även internetförsäljningen skall öka i framtiden.
Dessutom är det ju som så att de större och bra internetaffärerna ändå i framtiden kommer att satsa på direktimport. Detta är en förutsättning för att också de skall klara konkurrensen - så där har ändå inte de svenska grossiterna något att hämta om man ser det långsiktigt.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 23 december 2005 23:09
Skrev mitt inlägg så jag läste inte ditt senaste inlägg Kjell men fungerar det inte nästan på samma sätt för en vanlig butik och en internet butik.

Både och - jag nämnde ju just i mitt exempel att det på min tid (självklart även nu) fanns vanliga affärer som agerade på samma sätt som vissa internetaffärer gör idag.
När jag tänkte på dålig lagerhållning så avsåg jag självklart inte att de måste ha en massa stora akvarier, BTN-bakgrunder etc i lager utan betydligt mindre produkter.
På min tid kunde det t.ex. vara en affär som ringde och ville ha en pump, en doppvärmare och en liters flingfoderburk etc. och det omedelbums.
#18 - 24 december 2005 00:02
[QUOTE=Kjell Fohrman]
Problemet är nog att vissa internetaffärer (definitivt inte alla) har haft som policy att låta grossisten stå för deras lagerhållning för att kunna hålla låga priser. Dvs när de får in en beställning så ringer de till grossisten och vill omedelbums ha varan. [/QUOTE]

Vänta nu, exakt samma sak gäller ju den så kallade generalagenten. Jag stod själv och lyssnade när en butik i Stockholm förhandlade priset med Simontorp och det stod klart att priset gällde enbart vid beställande av "hela pallar" !

Tror du att dom passerade världsmetropolen Simontorp ?? Och om de trots allt gjorde det så VAD exakt tillförde dom själva leveransen...

Inte ett skvatt utom möjligtvis påslaget för "förmedlingen" !
#19 - 24 december 2005 00:06
[QUOTE=Kjell Fohrman]
Hade gärna ringt och kollat med Simontorp men denna tråd dök upp några timmar efter att de bommat igen för julhelgen så det finns faktiskt inte möjlighet att kolla med dem.
[/QUOTE]

Handen på hjärtat, hade du ens tänkt ringa och kolla om det omvända gällt och det varit ett namngivet "Internet-företag" som diskussionen gällt ???
#20 - 24 december 2005 00:12
[QUOTE=Kjell Fohrman]

Både och - jag nämnde ju just i mitt exempel att det på min tid (självklart även nu) fanns vanliga affärer som agerade på samma sätt som vissa internetaffärer gör idag.
När jag tänkte på dålig lagerhållning så avsåg jag självklart inte att de måste ha en massa stora akvarier, BTN-bakgrunder etc i lager utan betydligt mindre produkter.
På min tid kunde det t.ex. vara en affär som ringde och ville ha en pump, en doppvärmare och en liters flingfoderburk etc. och det omedelbums.[/QUOTE]

Men hur är det i nuet?!

De flesta butiker och internet butiker har oftast hemma småsaker som flingfoder, doppis och pumpar. Det är väl mer sannoligt att butiker kan lager hålla mindre saker än kar i de flesta storlekar!

MVh
#21 - 24 december 2005 00:19
Hm. För 10 år sedan så gjorde ett större företag som tillverkar RC- Bilar/båtar/flyg/helkopter mm på samma sätt. När inte alla butiker fick sälja deras prylar så höjde det "auktoriserade" butikerna priserna, vilket resulterade i att väldigt många började importera, vilket i sin tur minskade efterfrågan i sverige, vilket höjde priserna ytterligare.
Hoppas inte så blir fallet med simonstorp nu.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 24 december 2005 00:50
Men hur är det i nuet?!
Som jag nämnde ovan så gäller just detta för flera av (inte alla) internetaffärerna (då fanns ju inte ens internetaffärer) just nu - det var därför jag tog upp det.

SEdan tycker jag som sagt att det vore mer fair play att ta upp diskussionen vid ett tillfälle då man hade kunnat kolla med Simontorp vilka regler de har.
#23 - 24 december 2005 08:36
Jag tycker förvisso att servicen internetföretagen har är fantastisk och att jag tjänar en och annan hundralapp på att t.ex. använda pwss är ju ingenting jag har emot. Samtidigt så är det, trots allt, så att jag behöver affärer som säljer djuren med så därför så handlar jag även lokalt (såvida skillnaden mellan internetbutik/vanlig butik inte är allt för stor).

Ponera att det är ett flertal "vanliga butiker" som påtalat för simonstorp att de inte kommer att kunna fortsätta sälja djur eftersom de konkurreras ut på de saker de kan tjäna pengar på (dvs, inte djuren). Om ingen säljer djur försvinner marknaden för simonstorp. Den logiska följden måste då bli att gynna de som säljer djur.

Eftersom djurhandeln är "grundbulten" i hela branchen så skulle jag förstå om det som Oveb säger är sant och har samtidigt inga stora problem med detta. Simonstorp har i det läget gjort en bedömning som både är positiv för akvaristerna, butikerna och de själva.

/J
Lucas_no1
#24 - 25 december 2005 09:16
Djur butikerna säljer endast vanlig "lätt" akvariefisk vilket inte är något för oss akvarister.
Personligen tror jag att 70 procent av den fisken som idag säljs i zoo butiker går en säker förtidig död tillmötes.
Så för min del får det gärna bli färre som säljer fisk för jag är inte bara akvarist utan också djurvänn!
Om färre butiker som säljer fisk gör att våran hobby får färre utövare rör mig inte i ryggen för om det ska va på neontetrors, guppies och svärdbärares död som denna hobby får fler anhängare så tycker jag det är bättre att vi är färre och seriösare.

Det är klart att alla gör nybörjar fel men det kanske skulle vara färre om det var lite svårare att fåtag i fiskarna vi stoppar i våra nyinköpta 54 liters akvarium med svart plast lock på special erbjudande 570kr från våran lokala zoobutik.
Undra vad specialerbjudande står för?
Dom har ju alltid detta pris på dessa akvarium! *s*

Tror jag hörde på ett föredrag i våras att det var upp mot 90 procent av alla sydamerikansk exporterade neontetror som dog under transporten därifrån och flyttar mellan grossister och inkoppningar i slutkundens akvarium.

Den tanken ger inte direkt julefrid!
#25 - 25 december 2005 09:59
720 discus

105 discus

105 discus

105 discus

Förstår mycket väl dina tankar, men håller absolut inte med. Utan zoobutiker hade aldrig så många börjat med denna underbara hobby. Ett 54-liters akvarium för 400:- är en bra start. Om intresset väkts så köper man ett större kar och fyller det med fisk från en zoobutik. Hur tråkigt skulle det då vara om man bara kunde köpa "plattfisk" över nätet ? Nej halva nöjet för mig är att gå till min lokala akvariebutik och kolla in vad de har för nyheter. Kanske be att få kolla in exportlistor eller be att få se vad Simonstorp, Gibbon o.sv. har för kul att erbjuda.
Förstår också att många seriösa handlare tröttnat på alla som kommer in med frågor angående grejer som de köpt över nätet och fått otillräklig information.
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 25 december 2005 10:07
Djur butikerna säljer endast vanlig "lätt" akvariefisk vilket inte är något för oss akvarister.

Personligen tror jag att 70 procent av den fisken som idag säljs i zoo butiker går en säker förtidig död tillmötes.

Så för min del får det gärna bli färre som säljer fisk för jag är inte bara akvarist utan också djurvänn!

Om färre butiker som säljer fisk gör att våran hobby får färre utövare rör mig inte i ryggen för om det ska va på neontetrors, guppies och svärdbärares död som denna hobby får fler anhängare så tycker jag det är bättre att vi är färre och seriösare

Alla har vi varit barn i början, eller tror du att alla börjar med supertråkiga plattfiskar;) . Att skriva ett inlägg som det ovan är föraktfullt och okunnigt om 90% av alla de som köper akvariefisk och även om de allra flesta som deltar här på Zoopet.
Tror du verkligen att ens de bästa affärerna (dvs de med alla "svåra arter för "seriösa" akvarister") skulle överleva ens en vecka utan de fiskar som du är så föraktfull mot.

Tror jag hörde på ett föredrag i våras att det var upp mot 90 procent av alla sydamerikansk exporterade neontetror som dog under transporten därifrån och flyttar mellan grossister och inkoppningar i slutkundens akvarium.

Vad är syftet med att sprida lögner som denna - om det hade varit sant så hade priset varit oerhört mycket högre på fiskarna. Om det hade varit sant hade denna handel stoppats för länge sedan och det hade inte varit så att t.ex. flera FN-organ arbetar med miljöprojekt som går ut på att få mer vildfångad fisk i handeln.
#27 - 25 december 2005 10:21

Du har tydligen aldrig varit med när en sändning exportfisk har kommit till Sverige, Tror du verkligen att någon exportör hade fått sälja någon fisk om så var fallet.
De flesta arter som jag har i mitt kar är vildfångade i sydamerika och jag har inga dödsfall än så länge "peppar,peppar ta i trä"
#28 - 25 december 2005 10:42
Man blir så trött o irreterad när folk som du lucas skriver dessa saker om butikerna.Man har ju bara lust att ********
#29 - 25 december 2005 12:40
kan personligen förstå att simonstorp vill höja priserna för vissa handlare pga ökade kostnader och det är i grunden helt rätt.

det förekommer varje dag i matbutikerna till exempel.
köps kvantiteter sänks priset.
#30 - 25 december 2005 12:54
Om man bara kunde sanera marknaden från alla pyttesmå "nybörjarkar" skulle nog en stor del av problemet med döda fiskar försvinna. Ett nybörjarkar borde vara ca 100 L, inte 10 L med en kampfisk som överlever endast för att han kan andas luft.
#31 - 25 december 2005 12:57
Red Cloud de där kommer aldrig hända sålänge politikerna i de här landet saknar stake nog att sätta upp klara tydliga regler om djurhållning.
men ser ut som det kan gå lite åt rätt håll om ett par år typ.

dom flesta butiker kommer fortsätta sälja sålänge det är lagligt och finns pengar att tjäna.
#32 - 25 december 2005 13:19
Hmmm... det här har flippat ur lite, det handlar om "grossister" och inte butiker.

För att ytterligare förklara varför jag tycker Simontorp suger så kommer här en annan jämförelse.

En butik vill sälja mycket saker till låga priser

och en annan butik vill sälja saker men till höga priser

Båda två har i mina ögon sin fulla rätt att göra det valet själva.

Problemet är att då klagar den som säljer dyrt till grossisten och denna utövar sedan makt emot den som håller låga priser.

Detta drabbar i sin tur konsumenterna, det vill säga du och jag.

Är detta fri konkurrens ???
#33 - 25 december 2005 14:08
Problemet är att då klagar den som säljer dyrt till grossisten och denna utövar sedan makt emot den som håller låga priser

Förstår inte ditt resonemang.
Varför skulle affär A sälja dyrt till grossisten?
Varför skulle grossisten utöva makt mot affär B ? ;)
#34 - 25 december 2005 14:09
Men det handlar ju om marknaden och i den finns ju även butiker eller hur? OM det är så att du kan hålla låga priser pga att du inte behöver tillhandahålla levande djur så kan det alltså, för marknadens bästa, finnas en logik i att du inte får samma låga priser som den som har levande djur till försäljning. Utan djur ingen marknad.

/J
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 25 december 2005 14:36
Jag tycker faktiskt också att det är dåligt att du oveb drar igång ett ämne med kritik av ett företag precis EFTER att de bommat igen för en långhelg. Detta gör att man överhuvudtaget inte kan kontrollera med dem om det du påstår stämmer - vilket ju hade varit intressant.Är det FAIR PLAY ;)

Skall dock berätta en sann historia där definitivt inte grossisten behöver vara Simontorp (jag känner flera) och det definitivt inte behöver röra sig om samma internetbutik som i ditt fall (vet ändå inte vilken det handlar om där).

Internetbutiken X satte igång en annonskampanj för en vara Y. Vara Y är en rätt dyr produkt, men är ändå inte helt ovanlig i många av Sveriges akvarieaffärer. Priset för en vara Y var satt extremt lågt i kampanjen - t.o.m. något lägre än inköpspriset var för affären från grossisten.
Av en slump nämnde jag kampanjen för grossisten i ett helt annat sammanhang. De blev väldigt förvånade eftersom internetaffären ifråga (som var en väldigt liten kund hos dom) totalt sammanlagt (alla ordrar totalt) bara hade beställt en enda vara av den produkt som de hade kampanj på!!!! Dessutom var det så att grossiten själva just nu inte ens hade några på lager pga efterfrågan hade överstigit tillgången och producenten inte hade kapacitet att öka produktionen.
Internetaffären hade alltså kört igång en kampanj på en produkt som de inte hade i lager och som de inte ens kunde få tag på (detta hade de inte ens kollat med grossisten).
Slutresultatet blev att många konsumenter blev förgrymmade över att de beställt en vara som de inte fick. Internetaffären skyllde i sina konsumentkontakter på grossisten som de påstod vägrade leverera till dem för att de höll så låga priser.
Den som fick skiten var alltså grossisten som väl egentligen var den minst "skyldige" i sammanhanget. "Mest" skyldig var utan tvekan internetaffären, en liten "skuld" kan man väl också ge konsumenten som beställde från en oseriös internetaffär och sedan pratade skit om grossiten, en ännu mindre "skuld" kan man kanske ge producenten som inte tillverkade tillräckligt.
Absolut minst skuld har i alla fall grossisten och som sagt de fick ta hela skulden. Den som bär mest skuld - internetaffären - förbättrar istället t.o.m. sitt rykte genom att framstå som den som står på konsumentens sida genom att sälja till så låga priser att de inte får sina varor levererade.
Tyvärr är det så att ovanstående exempel inte är ett enstaka exempel utan det finns dessvärre otaliga sådana exempel.

Vill dock återigen påpeka att ovanstående inlägg definitivt inte gäller generellt för internetaffärer - tvärtom så finns det flera seriösa internetaffärer i Sverige. Istället är det väl snarare så att det är de seriösa internetaffärerna som främst drabbas av de oseriösa genom att dessa ger denna typ av handel ett uselt rykte bland grossister vilket avspeglar sig i en avog inställning.
#36 - 25 december 2005 14:46
Simontorp säljar var för några veckor sedan till "min" butik som slutat sälja fiskar, men inget sades om någon begränsning av varor från Simontorp.
#37 - 25 december 2005 15:12
[QUOTE=Kjell Fohrman]
t.o.m. något lägre än inköpspriset var för affären från grossisten.
[/QUOTE]

Tveksamt att någon skulle skänka bort produkter. Låter osannolikt att det skulle stämma i verkligenheten.

Stämmer det trots allt så gräver ju Internet-butiken sin egen grav. Vilket de faktiskt får göra om de har lust !
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 25 december 2005 15:27
[QUOTE=Kramfors]Simontorp säljar var för några veckor sedan till "min" butik som slutat sälja fiskar, men inget sades om någon begränsning av varor från Simontorp.[/QUOTE]
Tråkigt att "din" affär slutat sälja fiskar - tyvärr blir det allt vanligare att det blir färre och färre affärer med levande djur, vilket leder till sämre och sämre utbud.

Dessvärre är det samma tendens i Tyskland där marknaden i sig är relativt konstant men det är det levande som får stryka på botten. Flera hundra specialiserade akvarieaffärer har slagit igen de senaste åren, medan däremot typ supermarkets med zooavdelningar (ofta helt utan levande) och internetaffärer har ökat omsättningen.
#39 - 25 december 2005 15:31
[QUOTE=Guy Palm]
Problemet är att då klagar den som säljer dyrt till grossisten och denna utövar sedan makt emot den som håller låga priser

Varför skulle grossisten utöva makt mot affär B ? ;)[/QUOTE]

Jag kan editera och göra det lite mer förståeligt om du vill.
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 25 december 2005 15:32
[QUOTE=oveb][QUOTE=Kjell Fohrman]
[/QUOTE]

Tveksamt att någon skulle skänka bort produkter. Låter osannolikt att det skulle stämma i verkligenheten.

Stämmer det trots allt så gräver ju Internet-butiken sin egen grav. Vilket de faktiskt får göra om de har lust ![/QUOTE]
Nåväl det är väl i sig inte så konstigt att man kan sälja vissa varor med förlust - det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna. Det tycker jag inte är så konstigt - däremot så tycker jag att många internetaffärer generellt har ett för lågt påslag. Detta är ett större problem och är i längden ohållbart.
Som jag skrev ovan - hade jag haft internetaffär så hade jag importerat själv för att kunna hålla ner priserna samtidigt som jag hade bibehållit ett så pass bra pålägg att jag själv kunnat ta ut en vettig lön och kunnat betala anställda en anständig vit lön.
#41 - 25 december 2005 15:51
[/QUOTE]

Stämmer det trots allt så gräver ju Internet-butiken sin egen grav. Vilket de faktiskt får göra om de har lust ![/QUOTE]

faktum är att det är nåt matbutiker gör i tid och otid till exempel.
pratat med en som stått å märkt upp bröd med pris på 2.50 under grossitpriset och sen försvinner ännu mer i moms.
#42 - 25 december 2005 17:11
[QUOTE=Guy Palm]

Varför skulle grossisten utöva makt mot affär B ? ;)[/QUOTE]

Är det så svårt att förstå?!!?:confused:

Butiken som säljer dyrt vill tjäna pengar så klart! Tjäna massa pengar på sina varor som de säljer dyrt!! Sedan finns det en butik som säljer samma vara till ett längre pris så köper (antagligen) alla hos den som har lägst pris.
Eller det kanske du inte gör Guy Palm?
Då har butiken med det höga priset ett problem och själv klart så gör de allt för att motverka butiken med lägre priset!!!

Kan inte förstå att du inte förstår detta!! Ingen konsument klagar väl över
att köpa en "bra" vara till ett lågt pris?!
Om du ska ha en vara som finns tex i 2 butiker så köper du väl där det är billigast eller skiter du 100 lappar?!;)

MVh
#43 - 25 december 2005 17:14
[QUOTE=Kjell Fohrman]Jag tycker faktiskt också att det är dåligt att du oveb drar igång ett ämne med kritik av ett företag precis EFTER att de bommat igen för en långhelg. Detta gör att man överhuvudtaget inte kan kontrollera med dem om det du påstår stämmer - vilket ju hade varit intressant.Är det FAIR PLAY ;)[/QUOTE]

Tråkigt att man inte ska få diskutera om saker och ting här på forumet bara för att en butik har stängt...

Mvh
#44 - 25 december 2005 17:16
[QUOTE=Sharkbait] Butiken som säljer dyrt vill tjäna pengar så klart! Tjäna massa pengar på sina varor som de säljer dyrt!! Sedan finns det en butik som säljer samma vara till ett längre pris så köper (antagligen) alla hos den som har lägst pris.
Då har butiken med det höga priset ett problem och själv klart så gör de allt för att motverka butiken med lägre priset!!![/QUOTE]

grossisten skiter nog fullständigt i om en butik säljer en vara dyrt eller billigt för grossisten får ju betalt likamycke oberoende på slutpriset.
det grossisten däremot kan klaga på och gör all rätt att klaga på är dom butiker som försöker använda grossisten som lager för det fördyrar för grossisten genom extra arbete

personligen betalar jag gärna ett högre pris för att dels handla lokalt dels stödja min lokala zooaffär.
ser man relativt på dom flesta priser så skiljer det inte särskilt mycket.
#45 - 25 december 2005 17:17
[/QUOTE]

Handen på hjärtat, hade du ens tänkt ringa och kolla om det omvända gällt och det varit ett namngivet "Internet-företag" som diskussionen gällt ???[/QUOTE]

Tråkigt också att du Kjell har en förmåga att inte svara på vissa frågor till dig utan det verkar som att du kan svara på vissa "godsaker" i vissa inlägg här.
Tex har du missat helt detta inlägg som Oveb har skrivit till dig?

MVh
#46 - 25 december 2005 17:18
[QUOTE=Kjell Fohrman]
De blev väldigt förvånade eftersom internetaffären ifråga (som var en väldigt liten kund hos dom) totalt sammanlagt (alla ordrar totalt) bara hade beställt en enda vara av den produkt som de hade kampanj på!!!! Dessutom var det så att grossiten själva just nu inte ens hade några på lager pga efterfrågan hade överstigit tillgången och producenten inte hade kapacitet att öka produktionen.
Internetaffären hade alltså kört igång en kampanj på en produkt som de inte hade i lager och som de inte ens kunde få tag på (detta hade de inte ens kollat med grossisten).
Slutresultatet blev att många konsumenter blev förgrymmade över att de beställt en vara som de inte fick. Internetaffären skyllde i sina konsumentkontakter på grossisten som de påstod vägrade leverera till dem för att de höll så låga priser.
Den som fick skiten var alltså grossisten som väl egentligen var den minst "skyldige" i sammanhanget. "Mest" skyldig var utan tvekan internetaffären, en liten "skuld" kan man väl också ge konsumenten som beställde från en oseriös internetaffär och sedan pratade skit om grossiten, en ännu mindre "skuld" kan man kanske ge producenten som inte tillverkade tillräckligt.
Absolut minst skuld har i alla fall grossisten och som sagt de fick ta hela skulden. Den som bär mest skuld - internetaffären - förbättrar istället t.o.m. sitt rykte genom att framstå som den som står på konsumentens sida genom att sälja till så låga priser att de inte får sina varor levererade.
Tyvärr är det så att ovanstående exempel inte är ett enstaka exempel utan det finns dessvärre otaliga sådana exempel.

Vill dock återigen påpeka att ovanstående inlägg definitivt inte gäller generellt för internetaffärer - tvärtom så finns det flera seriösa internetaffärer i Sverige. Istället är det väl snarare så att det är de seriösa internetaffärerna som främst drabbas av de oseriösa genom att dessa ger denna typ av handel ett uselt rykte bland grossister vilket avspeglar sig i en avog inställning.[/QUOTE]

Vänta här nu, att en butik endast har ett exemplar av en vara på lager är väl ganska så vanligt ??

Att däremot grossisten inte har ett enda är väl däremot dåligt, det är ju liksom det dom pysslar med (lagrar och distrubierar).
#47 - 25 december 2005 17:20
[QUOTE=oveb]Att däremot grossisten inte har ett enda är väl däremot dåligt, det är ju liksom det dom pysslar med (lagrar och distrubierar).[/QUOTE]

hur ska en grossist kunna ha en vara i lager som tillverkarn inte hinner med att tillverka ???
låter TOTALT omöjligt eller ska grossisten trolla fram varor ?
#48 - 25 december 2005 17:24
[QUOTE=Raven][QUOTE=Sharkbait] Butiken som säljer dyrt vill tjäna pengar så klart! Tjäna massa pengar på sina varor som de säljer dyrt!! Sedan finns det en butik som säljer samma vara till ett längre pris så köper (antagligen) alla hos den som har lägst pris.
Då har butiken med det höga priset ett problem och själv klart så gör de allt för att motverka butiken med lägre priset!!![/QUOTE]

grossisten skiter nog fullständigt i om en butik säljer en vara dyrt eller billigt för grossisten får ju betalt likamycke oberoende på slutpriset.
det grossisten däremot kan klaga på och gör all rätt att klaga på är dom butiker som försöker använda grossisten som lager för det fördyrar för grossisten genom extra arbete

personligen betalar jag gärna ett högre pris för att dels handla lokalt dels stödja min lokala zooaffär.
ser man relativt på dom flesta priser så skiljer det inte särskilt mycket.[/QUOTE]

Jag vet en butik som har blivit av stängd utav ett märke pga att de såld deras produkter för billigt. Boven i dramat var en annan butikskedja som sålde samma märke fast till ett dyrare pris!! Är man tillräckligt stor så kan man få som man vill uppenbarligen !!!
Så den avstängda butiken får direkt importera istället!!

Mvh
#49 - 25 december 2005 17:38
Jag vet en butik som har blivit av stängd utav ett märke pga att de såld deras produkter för billigt. Boven i dramat var en annan butikskedja som sålde samma märke fast till ett dyrare pris!! Är man tillräckligt stor så kan man få som man vill uppenbarligen !!!

Lika trovärdig som vanligt. Massa påståenden utan någon som helst substans.
#50 - 25 december 2005 17:40
[QUOTE=Guy Palm]

Lika trovärdig som vanligt. Massa påståenden utan någon som helst substans.[/QUOTE]

HAHAHA som vanligt!:) :) :)
Kan aldrig svara på inlägg utan bara "godsaker" i vissa inlägg. . .
Detta är för roligt...

Mvh
Kjell Fohrman
Administrator
#51 - 25 december 2005 17:41
[QUOTE=Sharkbait][QUOTE=Kjell Fohrman]Jag tycker faktiskt också att det är dåligt att du oveb drar igång ett ämne med kritik av ett företag precis EFTER att de bommat igen för en långhelg. Detta gör att man överhuvudtaget inte kan kontrollera med dem om det du påstår stämmer - vilket ju hade varit intressant.Är det FAIR PLAY ;)[/QUOTE]

Tråkigt att man inte ska få diskutera om saker och ting här på forumet bara för att en butik har stängt...

Mvh[/QUOTE]
Har inte sagt att man inte får, om så varit fallet hade jag ju deletat tråden.
Vad jag säger är att det är minst sagt märkligt att dra igång en tråd just vid ett tillfälle då man inte kan kolla sanningshalten i den.
För övrigt handlar inte om att en "butik" har stängt.
#52 - 25 december 2005 17:45
[QUOTE=Kjell Fohrman][QUOTE=Sharkbait][QUOTE=Kjell Fohrman]Jag tycker faktiskt också att det är dåligt att du oveb drar igång ett ämne med kritik av ett företag precis EFTER att de bommat igen för en långhelg. Detta gör att man överhuvudtaget inte kan kontrollera med dem om det du påstår stämmer - vilket ju hade varit intressant.Är det FAIR PLAY ;)[/QUOTE]

Mvh[/QUOTE]
Har inte sagt att man inte får, om så varit fallet hade jag ju deletat tråden.
Vad jag säger är att det är minst sagt märkligt att dra igång en tråd just vid ett tillfälle då man inte kan kolla sanningshalten i den.
För övrigt handlar inte om att en "butik" har stängt.[/QUOTE]

Ursäkta min miss att skriva Butik!!

Har väl ingen betydelse om de har öppet eller inte!
Diskutera för man väl göra oansett!
De öppnar väl på tisdag så då kan du väl ringa och höra om det stämmer eller inte?

Mvh
Kjell Fohrman
Administrator
#53 - 25 december 2005 17:45
[QUOTE=Sharkbait][QUOTE=oveb][QUOTE=Kjell Fohrman]
[/QUOTE]

Handen på hjärtat, hade du ens tänkt ringa och kolla om det omvända gällt och det varit ett namngivet "Internet-företag" som diskussionen gällt ???[/QUOTE]

Tråkigt också att du Kjell har en förmåga att inte svara på vissa frågor till dig utan det verkar som att du kan svara på vissa "godsaker" i vissa inlägg här.

MVh[/QUOTE]
Ber om ursäkt för att jag missade detta. Svaret på frågan är ja - jag har tidigare mailat både grossister, affärer (inkl. internetaffärer) och talat om att de kritiseras på Zoopet. Sedan är det upp till dem att agera.
#54 - 25 december 2005 17:47
[QUOTE=Kjell Fohrman][QUOTE=Sharkbait][QUOTE=oveb][QUOTE=Kjell Fohrman]
[/QUOTE]

MVh[/QUOTE]
Ber om ursäkt för att jag missade detta. Svaret på frågan är ja - jag har tidigare mailat både grossister, affärer (inkl. internetaffärer) och talat om att de kritiseras på Zoopet. Sedan är det upp till dem att agera.[/QUOTE]

Uppbenbarligen kan du också missa!

Men det är bra att du mailar till alla parter och berättar om kritik!

Mvh
#55 - 25 december 2005 17:54
[QUOTE=Guy Palm]

Lika trovärdig som vanligt. Massa påståenden utan någon som helst substans.[/QUOTE]

är hörsägen så det duger inte långt så håller med Guy Palm om det här.
men du får mer än gärna posta en länk eller dylikt med mer solid information.

med dagens reglemente får man inte paralellimportera hur som helst.
till exempel märkeskläder är strängt förbjudet.
sen är jag även tveksam till om en grossist får stänga ute en affär hursomhelst eftersom det bryter mot fri konkurans.
Kjell Fohrman
Administrator
#56 - 25 december 2005 17:57
Vänta här nu, att en butik endast har ett exemplar av en vara på lager är väl ganska så vanligt ??

Att däremot grossisten inte har ett enda är väl däremot dåligt, det är ju liksom det dom pysslar med (lagrar och distrubierar).

Det är extremt ovanligt (för att inte säga korkat) att en butik drar igång en annonskampanj på en vara som de inte har i lager och som de inte ens kollat om den finns tillgänglig.

Självklart har grossisten normalt sett ett brett lager (det är ju deras uppgift) men inte desto mindre är det alltid så att vissa varor av olika anledningar tillfälligt kan ta slut i sortimentet, eller ha en väldigt lång leveranstid. Detta är inget märkvärdigt och gäller för alla branscher - t.ex. såg jag i nån tidning häromdan att man fick vänta ett halvår på att på en viss bil efter att man beställt den pga leveranssvårigheter.

De öppnar väl på tisdag så då kan du väl ringa och höra om det stämmer eller inte?

Affärer har högsäsong efter jul, grossisterna före jul då affärerna beställer in för anstormningen. I mellandagarna funkar det ändå inte med leveranser etc. så då har de flesta grossiter stängt eller bara jouröppet - dvs ingen i ansvarig ställning som man kan fråga jobbar.
#57 - 25 december 2005 17:59
[QUOTE=Kjell Fohrman]Det är extremt ovanligt (för att inte säga korkat) att en butik drar igång en annonskampanj på en vara som de inte har i lager och som de inte ens kollat om den finns tillgänglig.[/QUOTE]

är det ens lagligt ?
vet att det varit uppe i tidningen om elektronikbutiker som kört den varianten.
Kjell Fohrman
Administrator
#58 - 25 december 2005 18:44
Lite spekulationer
1/ Om det nu är så att de skulle ha slutat leverera till en internetaffär så är det definitivt inte av ekonomiska skäl eftersom ägarna till Simontorp väl tjänar lika mycket i veckan som Simontorp totalt omsätter per år.
2/ Att vägra leverera till en viss kund är ju olagligt som flera påpekat. I den koncern som Simontorp ingår så finns det ett stort antal heltidsanställda advokater som är specialiserade på företagsrätt så att de skulle riskera att göra något som så uppenbart bryter mot lagen är knappast troligt.
3/ Om de på något sätt agerat mot internetaffärer så är det sannolikt i så fall pga allt tjatet dels ifrån internetaffärerna (se mitt inlägg 35 ovan) och dels ifrån inskränkta akvarieaffärer som för länge sen borde ha insett att priserna på tillbehör är för dyra i Sverige och att priserna på det levande är åt helskotta för låga. Istället för att göra något åt detta så skyller de på internetaffärerna.
Så det är ju möjligt att Simontorps ägare resonerade som så att antingen så skiter vi i akvariehobbyn eller så agerar vi för att få slut på gnället.

Nåväl allt detta är rena spekulationer från min sida och om mitt antagande enligt punkt 3 ovan stämmer så kan man väl påstå att en tråd som denna sannerligen inte förbättrar situationen för internetaffären ifråga. Tur för dom är väl ändå att inte företaget är nämnt vid namn i tråden.

Som en ren parentes kan ju nämnas för den som inte känner till det att jag 1999 sålde min grossistverksamhet till Simontorp så det är ju min gamla verksamhet som nu utgör basen i det företaget.
Det märkliga är ju dock att under åren som jag var grossist så levererade jag enbart till de affärer som sålde fisk (internetaffärer fanns ju inte då, men många andra som varuhus, hund och katt affärer etc.). På den tiden så ansåg konsumenterna det var positivt att jag stödde de som sålde hela kittet och inte till de som plockade "russinen ur kakan".
Uppenbarligen gick Simontorp ifrån mitt koncept att helhjärtat satsa på de affärer som satsade på hobbyn - något som de uppenbarligen får betala för idag.
#59 - 25 december 2005 19:38
Att Ovebs inlägg kom ifredags kan ju bero på att brevet kom bara någon dag innan. Sedan har det hänt en hel del iom Eu o dess strävan för en öppnare marknad som även gäller för detaljhandeln. Är också undrande om någon av koncernens jurister har koll på detta. Har svårt att se att de skulle gå igonom varje utskick som går ut. Akvaristiken är ju i det hela bara en mycket liten bit. Är också tveksam till att man kan ställa krav om att man måste sälja levande djur eller vara ettablerad ( när man nu blir det) eller ha krav på fasta öppet tider. Däremot finns inga krav på att ha godkänd lokal eller godkända utbildningar vilket man tycker borde vara krav nr 1. Men har man dessa intyg klara är man ju kvalificerad i lagens mening. Också tveksam till att bara vissa kunder är kvalificerade för rabbaterna o andra inte. Tänker på punkt 3 diskriminering
Saxar följande från konkurrensverkets sida.
Exempel på förfaranden som kan utgöra missbruk:
[list]
[*]Oskäliga inköps- och försäljningspriser. Att ta ut orimligt höga priser för en vara eller en tjänst (överpris) är exempel på detta. Även motsatsen är förbjuden. Ett företag får inte ta ut priser som ligger under kostnaden för tillverkningen (underpris) för att slå ut konkurrenter eller försvåra för dem att komma in på marknaden.
[*]Begränsning av produktion och marknader. Detta kan ske genom exklusivavtal och liknande som binder distributören till leverantören och tvärtom.
[*]Diskriminering. Det kan exempelvis förekomma om priser, rabatter eller andra affärsvillkor leder till att företag behandlas olika utan att det finns någon saklig anledning. Även leveransvägran är en form av diskriminering.
[*]Kopplingsförbehåll. Ett exempel på är att ett dominerande företag utnyttjar sin starka position och kräver att köparen även köper en annan produkt, som inte har ett naturligt eller sakligt samband med den första varan.
[/list]Även konsumentlagen är ju tydligt på denna punkt. Man får inte motkräva en prestation av kunden.
#60 - 25 december 2005 19:51
Man kan ha en stafflad prislista! D.v.s. högre rabatt vid större antal av en vara ex.vis.
1-5 st = Netto
6-10 st = Netto ./. 10%
o.s.v.
#61 - 25 december 2005 19:52
[QUOTE=Kjell Fohrman]
3/ Om de på något sätt agerat mot internetaffärer så är det sannolikt i så fall pga allt tjatet dels ifrån internetaffärerna (se mitt inlägg 35 ovan) och dels ifrån inskränkta akvarieaffärer som för länge sen borde ha insett att priserna på tillbehör är för dyra i Sverige och att priserna på det levande är åt helskotta för låga. Istället för att göra något åt detta så skyller de på internetaffärerna.[/QUOTE]

God analys ! Helt hundraprocentig till och med !

Jag skulle myyyycket hellre lägga 3000 på tillbehör och 7000 på levande om min budget vore 10000. Nu är det ju tvärtom !
#62 - 25 december 2005 19:52
[QUOTE=laerni]Man kan ha en stafflad prislista! D.v.s. högre rabatt vid större antal av en vara ex.vis.
1-5 st = Netto
6-10 st = Netto ./. 10%
o.s.v.[/QUOTE]

har väl alla grossister då det blir billigare per vara att hantera stora volymer.
bl.a matbutiker kör ju den metoden för att pressa priser.
Kjell Fohrman
Administrator
#63 - 25 december 2005 20:00
En liten kommentar bara till Kajs inlägg - konsumentlagen gäller enbart för handel från affär till konsument inte för handel mellan 2 företag.

Sedan vad det gäller konkurrensköplagen så vore det intressant att få den prövad på flera sätt t.ex. kan ju den om underpriser ses som klockren mot internetföretaget (se mitt exempel i 35): detta till trots är det ju vanligt med underpriser som lockpriser idag så det verkar ju underligt.

Leveransvägran eller vägran om rabatter (som ju denna diskussion handlar om) borde ju också vara intressant att få provat.
Saxade t.ex. detta från en hemsida som en av våra större grossister inom Zoo (betydligt större än Simontorp) anger som krav på sina kunder på sin hemsida

För att bli kund hos XXXXX måste du uppfylla följande kriterier.
Registrerat företag
Zoologisk inriktning med (tex. zoo, häst, hund)
Vedertagna butiksöppettider
Butikslokal

Helt klart uppfyller inte ett enda renodlat internetföretag dessa regler, men likafullt är det ingen som nånsin fått rätt mot dom i en tvist.
#64 - 25 december 2005 20:11
De svenska grossisterna har för höga priser och har dåligt säljstöd, små butiker som lägger en mindre order är nog mest till besvär för grossisten.
#65 - 25 december 2005 20:18
Håller med dig där Kjell, detta gäller inte enbart i denna tråden nämnda grossist. Skulle vara intressant att få det prövat. Är dock mycket tveksam till att de av grossisterna uppsatta kraven skulle hålla. Legitimitetskraven skulle däremot kunna fungera då lagen kräver det, men dessa ställs inte.
Kjell Fohrman
Administrator
#67 - 25 december 2005 20:59
[QUOTE=Kramfors]Tja, http://www.kkv.se/fragor_och_svar.shtm#Leveransvägran[/QUOTE]
Mycket intressant tråd - det talar ju inte direkt till internetföretagets fördel.
#68 - 25 december 2005 21:57
[QUOTE=Kjell Fohrman][QUOTE=Kramfors]Tja, http://www.kkv.se/fragor_och_svar.shtm#Leveransvägran[/QUOTE]
Mycket intressant tråd - det talar ju inte direkt till internetföretagets fördel.[/QUOTE]

Men som jag ser det. Vem säger till t.ex Biltema att de inte får sälja bilreservdelar om de inte säljer bilar? Vem säger till färgpatronsäljaren (flera samtal i veckan) att säljer de inte skrivaren/kopiatorer så?? Hade märkesfirmorna kunnat stoppa detta så hade de klart gjort det. Tror branchen måste vidga sina vyer o tänka om lite.
#69 - 25 december 2005 23:36
[QUOTE=Kjell Fohrman][QUOTE=Kramfors]Tja, http://www.kkv.se/fragor_och_svar.shtm#Leveransvägran[/QUOTE]
Mycket intressant tråd - det talar ju inte direkt till internetföretagets fördel.[/QUOTE]

Håller med, Internet är ju bara en "fluga" ;)
#70 - 26 december 2005 15:35
Det är väl egentligen inget konstigt med de här.. Titta bara på andra varor som te.x Bang & Lufsen (stereo) .. dom får inte vem som helst sälja heller...Då måste butiken vara inredd på ett speciellt sätt å andra varor får inte stå för nära...
Parfym Chanel No:5 ..säljs typ bara i butiker i sthlm å gbg... Den lokala parfymerian får inte köpa in dom.. Pga av brister i sortimentet.. De e väl engetligen ingen skillnad..
#71 - 26 december 2005 15:55
[QUOTE=sacha]Det är väl egentligen inget konstigt med de här.. Titta bara på andra varor som te.x Bang & Lufsen (stereo) .. dom får inte vem som helst sälja heller...Då måste butiken vara inredd på ett speciellt sätt å andra varor får inte stå för nära...
Parfym Chanel No:5 ..säljs typ bara i butiker i sthlm å gbg... Den lokala parfymerian får inte köpa in dom.. Pga av brister i sortimentet.. De e väl engetligen ingen skillnad..[/QUOTE]

Du menar kanske Bang&Olufsen?

Tycker det känns lite fel att jämföra Bang&Olufsen som är ett svindyrt märke inom ljud och Chanel som inte heller står för att vara ett billigt märke.
De märkena står för mig som lyx och en liten status symbol.
Att jämföra sådana märken/butiker med vanliga zoo,akvariumbutiker känns lite fel...
Hur många av tex kar tillverkare kräver ett helt rum just för deras kar eller en större delen av ett rum?

Mvh
#72 - 26 december 2005 16:21
Japp.. jag menar B&O missade O:et där ja...

Ingen kräver väl de vad jag vet, men kanske ditåt vi går. De finns fler exempel än b&o å chanel.. de va dom 2 jag personligen har råkat ut för så att seja.. De finns likande inom mycket annat...

Jag tycker inte de e helt fel att som grossist ställa vissa krav.. Sen kanske de här är i hårdaste laget.. Jag vet inte..
#73 - 26 december 2005 17:35
Ett exempel till:

Hur många är det som köpt sina co2-anläggningar i Sverige ??

Var och varannan dag så läser man "Nu har grejorna kommit ifrån Tyskland".

De flesta avstår både svenska butiker och svenska Internet-handlare med andra ord.

Inte en enda spänn hamnar då i Sverige !
#74 - 26 december 2005 18:46
Ja, när det gäller både fisk och tillbehör har handeln ett påslag på 200-300 % på de redan höga grossist priserna.
Det finns tillbehör som har ett lägre pris till kund i Tyskland än vad butiken får betala hos en svensk grossist.
Polen har börjat "sticka upp" med pumpar, filter och övrigt till lägre pris, men kvalitén?
Kjell Fohrman
Administrator
#75 - 26 december 2005 18:49
Ett exempel till:

Hur många är det som köpt sina co2-anläggningar i Sverige ??

Ja men hallå där, så var det ju även innan internet var på tapeten. Under 90-talet (före internet) när jag var grossist så stod jag nog för 90% av all försäljning av CO2 utrustningar i Sverige.
Jag sålde då betydligt mindre i HELA Sverige än vad en normalstor akvarieaffär ensam sålde per år i Tyskland. Samma var det med mycket av saltvattensutrustningen - det är helt enkelt som så att
1/ marknaden för denna typ av produkter är relativt liten i Sverige, vilket också leder till att priset blir relativt högt (mycket bygger på mängdrabatter idag)
2/ de akvarister som leter efter väldigt specialiserade och dyra produkter har alltid (långt före internets tid) varit den typen av konsument som lagt ner mycket jobb på att leta reda på ställen där utbudet är störst och priset är lägst
Detta har inte ett dyft med internet att göra

Det finns mycket naivitet runt detta med internet

Med all säkerhet är det som så att internet och framtida regler (bl.a. nya EU-regler med t.ex. karantänskrav på import av fisk) kommer att leda till
1/ att utbudet av levande i Sverige kommer att minska rejält
2/ speciellt blir det de udda och ovanligare arterna kommer att få svårt att klara sig - färgranna (röda, blåa, gula ....) och billiga fiskar kommer däremot att klara sig bäst
3/ Antalet rena akvarie-och/eller djuraffärer kommer att minska kraftigt i Sverige
4/ Istället kommer internethandeln på prylar att öka - fast bara relativt kortsiktigt eftersom det kommer att säljas betydligt mindre levande och då blir den totala marknaden också mindre.
Öka kommer också typ "Supermarkets" med inget levande alls eller enbart med ett standardutbud av levande.
5/ Föreningar typ NCS kommer att få det svårt - den suveräna tidskriften Ciklidbladet finns antagligen inte mer utan de kvarvarande medlemmarna byter lite fisk med varandra via nätet. Anledningen till tillbakagången är självklart att utbudet av intressant fisk minskar i affärerna vilket gör att medlemstillströmningen minskar.

Så om 10-15 år så finns det säkert bara 3-4 importörer av fisk kvar (kostar för mycket att uppfylla kraven) mot 20-30 idag och antalet affärer har minskat till hälften. Grossister i allmänhet tror jag också får svårt i framtiden eftersom de affärer som överlever oftast ingår i stora koncerner (typ Hornbach) eller i stora kedjor (typ Fressnapf i Tyskland) och dessa har egna inköpskanaler och hoppar över grossistledet helt.

Svartmålning - visst kanske, men klara tecken finns redan i t.ex. Tyskland där flera hundra bra akvarieaffärer har bommat igen de senaste åren och flera bra tillverkare av kvalitetprodukter har kursat. Vad som däremot ökar är försäljningen av tingel tangel.
Ett annat exempel - för 5-15 år sedan så sålde specilaliserade ciklidböcker mycket bra i Sverige och i andra länder. Ad Konings stora verk kom ut på många språk. Nu trycktes Ads nya bok (Drömciklider) bara på två språk - engelska och svenska - anledningen till att den kom ut på svenska berodde enbart på en korkad impuls från min sida, men man lär så länge man lever.

Så framtiden innebär måhända lägre priser på tillbehör, men det innebär också ett smalare utbud och framförallt färre akvarister.

Nåväl kanske någon säger - stoppa internet, bojkotta internethandel av tillbehör osv osv
Ja visst kunde man det hade det säkert varit bra för akvariehobbyn - men inte sjutton kan man stoppa framtiden. Internethandel kommer vare sig vi vill det eller inte. Akvariehobbyn kommer att backa vare sig vi vill det eller inte.
De affärer, grossister etc, som kommer att överleva är de som har mycket kapital bakom sig eller alternativt snabbt anpassar sig till den nya utvecklingen.
#76 - 26 december 2005 20:01
Jag har lite svårt att se det så svart.

Om akvarier och tillbehör blir billigare och fiskar dyrare så kanske folk skaffar sig större akvarier, bättre filter för att ta väl hand om dyrgriparna.

För att inte tala om alla "hobbyodlare" som skulle kunna tjäna några kronor genom att sälja udda fiskar till affärer och privatpersoner.

Fast framtiden är ju sällan varken "vit" eller "svart" utan "grå" om man skall lära sig av historien.
Kjell Fohrman
Administrator
#77 - 26 december 2005 20:53

Om akvarier och tillbehör blir billigare och fiskar dyrare så kanske folk skaffar sig större akvarier, bättre filter för att ta väl hand om dyrgriparna

Vet inte ens om det är så svart - mer ett krasst konsterande - som utvecklingen i Tyskland också klart visar.
Ett litet exempel till. Jag planerar att om två år ge ut en ny upplaga av BTN akvarieguide och pratade med min tyska distributör av boken om detta. Till saken hör att de har varit mycket nöjda med försäljningen av den gamla och faktikst har legat på om en ny upplaga.
Jag sa då att jag planerade att göra boken 100% större men bara att öka priset med 25%. Detta var han kategoriskt emot eftersom det idag är omöjligt att sälja "dyra" böcker i Tyskland - bara det allra billigaste går att sälja.

Nej Zoo ställs inför en lika stor omvälvning som fotohandlarna har tvingats till de senaste åren - för 10 år sen var väl större delen av deras omsättning framkallning av foton, idag återstår bara några få procent av detta. Detta har lett till att många fotoaffärer har slagit igen och de som har klarat sig har hittat nya inkomstkällor. DEtta har dock mest varit till kosnumneternas bästa.
Samma utslagning blir det säkert inom Zoo också men här med den "avigsidan" att här är försäljningen av levande djur en förutsättning för hela verksamheten och denna kommer aldrig att kunna ske över Internet.

Av tradition i Sverige så har alltid affärerna sålt det levande med förlust men kompenserat detta med överpriser på tillbehör.
Att över en natt vända på detta är tyvärr omöjligt och en stor orsak till det är faktiskt vi konsumenter. Skulle en affär helt plötsligt dubbla priset på fisk så skulle det bli ett himla tjat på hur dyra de är jämfört med konkurrenterna. Det skulle skrivas om det här på Zoopet etc. etc. Det skulle inte hjälpa att de sänkte priset rejält på tillbehör eftersom de ändå har högre kostnmader än internetaffärerna och därför inte har en chans att bli billiga där.
Se bara Kramfors inlägg ovan där han tycker att ett pålägg på 200-300% på fisk är alldeles för högt (jag håller dock med om att det är åt helskotta för högt på tillbehör). 200-300% i pålägg är långtifrån tillräckligt för fisk om affären
1/ handlar från en seriös grossist med rejäl karantän
2/ har själv karantän på all nyinkommen fisk
3/ betalar avtalsenliga löner till sina anställda som skall sköta fisken
4/ räknar in i kalkylen fiskarnas andel av hyran (intäkt per kvadratmeter), foder, vatten och värmekostnader, svinn (dödsfall, men framförallt fiskar man inte blir av med)
Räknar man in detta så hamnar man snarare på ett pålägg på 600-700%. På den tiden jag hade zooaffär gav de 5 kvadratmeter jag hade med kattmat ett lika stort överskott som de 400 kvadratmeter jag hade med fisk och då var pålägget på kattmaten ca. 15-20% medan pålägget på fisk var 400-500%.

Men som sagt - den som lever får se - och oavsett vad vi tycker om utvecklingen med internethandel så är den här för att stanna.

För att inte tala om alla "hobbyodlare" som skulle kunna tjäna några kronor genom att sälja udda fiskar till affärer och privatpersoner

Vad gäller hobbyodlingen så kommer det med all säkerhet restriktioner där också och sker det sedan inte heller ett tillskott av nya "fanatiker" så försvinner ju också deras marknad.
Det var vad som hände med burfågelmarknaden för ca 10 år sen. Då infördes myndigheterna en del regler (utrymmeskrav, separat ventilation etc) som gjorde att det blev helt olönsamt för de flesta affärer att fortsätta sälja fåglar. I stort kan man säga att hälften av Sveriges zooaffärer slutade sälja fåglar.
Några som var drivande i dessa krav riktade mot affärerna var vissa stora fågelodlare som var medlemmar i burfågelföreningar. De betraktade väl antagligen affärerna som konkurrenter om marknaden och tyckte det var skönt att bli av med dem.
Resultatet blev dock att försäljningen ganska snabbt minskade rejält också för dessa och många odlare fick slå igen. Anledningen till detta var självklart att tillskottet av nya presumtiva kunder var för litet eftersom alla är barn i början och man faktiskt de flesta ofta börjar med en undulat i en bur eller för vår del guldfiskar i ett 100-liters akvarium.

Så vad man definitivt inte skall göra idag är att starta en zoo- eller akvarieaffär det måste nog vara det mest olönsamma man kan ge sig in på idag.
Att starta en internetaffär är lite smartare förutsatt att man har tillräckligt med kontakter i utlandet så man kan hitta billiga inköpskanaler - detta gör att man kan sälja relativt billigt men ändå med bra förtjänst. Sedan gäller det att plocka ut pengar fram tills dess att marknaden börjar minska rejält pga utslagningen av affärer som säljer det levande.
#78 - 26 december 2005 21:36
Citat: "4/ räknar in i kalkylen fiskarnas andel av hyran (intäkt per kvadratmeter), foder, vatten och värmekostnader, svinn (dödsfall, men framförallt fiskar man inte blir av med)
Räknar man in detta så hamnar man snarare på ett pålägg på 600-700%. På den tiden jag hade zooaffär gav de 5 kvadratmeter jag hade med kattmat ett lika stort överskott som de 400 kvadratmeter jag hade med fisk och då var pålägget på kattmaten ca. 15-20% medan pålägget på fisk var 400-500%."

Så sant i "min" butik blev inkomsten per m 2 i rummet för fiskar för för låg för att täcka hyran för det rummet, kattsand är betydligt mer lönsamt då antalet katter ökar.

För att få behålla fiskförsäljning i vår stad skötte jag fiskarna på fritiden under några år oavlönad men det hjälpte inte.

Nu säljer jag dammprodukter i butiken men tar helst inte en ny kund som handlar för mindre än 10 000:-.

På dammsidan har man också börjat köpa på nätet från internetbutiker i Sverige och Tyskland vilket medfört att det är dammägare som ringer och frågar om de får låna en pump då den de har har stannat, vilket vi brukar göra med tanke på deras fiskar.
Väldigt olönsamt.
#79 - 26 december 2005 22:17
ja tycker inte det ser så mörkt ut för akvarie hobbyn men ser däremot att det verkar mörkan lite för fålgar och andra små djur osv.. ser att många butiker här uppe slutar sälja sånna djur och satsatsar på akvarie fiskar iställe... men det är klar börjar dom ändra regler som gör det omöjligt för affärer att hålla och sälja fisk är det ju ett STORT problem.. men som de är nu så tror jag inte att försäljningen av små akvarier och guppis till ungar. (vilket som du skriver kjell är viktigt efter som att de är så intresset iregel börjar (började själv med Tropheus duboisi)).. kommer att minska nog kommer priserna att gå upp på ovanliga fiskar om dom ändrar tull reglerna men tror inte att det hindrar tex ray från ovanliga fiskar och inte mig heller för den delen då ska dom höjas ordentligt... tror och hoppas att det blir så som oveb skriver att man kanske kan köpa pumpar och akvarier billigare och lägga mer pengar på fiskarna iställe. och ifall priserna stiger lite går det kanske att tjäna nån krona på att odla lite fisk (dock blir det nog svårt här uppe för lite akvarister redan idag.. det som affärerna har hemma är typ platy, scalar, molly, kanske nån dvärg ciklid med undantag för en affär i lule... Det är mycke möjligt att det blir en tillfällig nedgång vilket kanske är ganska naturligt om priserna måste chock höjas med tror att den kommer att stiga igen efter nått år..
#80 - 26 december 2005 22:31
[QUOTE=Kjell Fohrman]

Om akvarier och tillbehör blir billigare och fiskar dyrare så kanske folk skaffar sig större akvarier, bättre filter för att ta väl hand om dyrgriparna

Vet inte ens om det är så svart - mer ett krasst konsterande - som utvecklingen i Tyskland också klart visar.
Ett litet exempel till. Jag planerar att om två år ge ut en ny upplaga av BTN akvarieguide och pratade med min tyska distributör av boken om detta. Till saken hör att de har varit mycket nöjda med försäljningen av den gamla och faktikst har legat på om en ny upplaga.
Jag sa då att jag planerade att göra boken 100% större men bara att öka priset med 25%. Detta var han kategoriskt emot eftersom det idag är omöjligt att sälja "dyra" böcker i Tyskland - bara det allra billigaste går att sälja.[/QUOTE]

Det där tycker jag verkar tragiskt.. tycker att folk som är intreserad borde betala för att få bra böker. har själv förmoderligen tänkt köpa den nya upplagan av btn akvariguide hade velat kolla lite på den först bara fick ju nu i jul klapp av min flickvänn btn andra utgåva av malawi och tanganyika.. tycker att det är otroligt bra att den släpts på svenska annars är jag mycket tveksam till att jag skulle ens ha kollat på den.. kommer inte ihåg vad den heter nu men btn boken om discus. det kan ju hända att internet inverkar lite på detta med att folk söker info på internet och därför inte köper böker... och att bökerna som säljs är föräldrar som köper böker åt sina barn och tycker att dom är dyra också tänker dom men den här duger säkert...
#81 - 27 december 2005 09:59
hej jag vill bara framföra att inköpspris för fisk ofta är billig.och att jag tror inte att de flesta zooaffärer lägger sin prisnivå själva vi utgår från grossisternas priser.så en väg vore att påverka grosssisterna att höja fiskpriser och att sänka tillbehörspriser.det har kommit en hel del nya lågpris grossister på katt och hund med stor framgång detta har tvingat ner priserna hos de gamla dyra mastodonterna hoppas att akvarie sidan kan gå samma väg dock med bibehållen kvalitet för billigast är tyvärr inte alltid bäst god fortsättning pia
#82 - 27 december 2005 11:15
jag kom på en sak som jag glömde nämna igår finns en butik som nästan bara säljer fisk (oftast till mycket bra pris ofta nästan halva vad andra har) och inte så mycke tillbehör och den verkar gå runt dock tror jag inte att han tjänar så där jätte mycket på det..
#83 - 27 december 2005 11:20
Det hjälper inte att sänka priset, med ett visst kundunderlag på en ort så hjälper inte sänkt pris om det inte blir motsvarade fler kunder som köper för mer pengar.
De fasta kostnaderna för butiker blir dyrare varje år och omsättningen i kronor lägre eller i bästa fall densamma.

Framtiden för Zoobutiker är kanske att bredda sitt sortiment genom att sälja sportfiskeutrustning, sportkläder eller skor eller olika krafs.
Skobutiker är också en bransch som minskar.
#84 - 27 december 2005 11:32
jo men som jag skrev tidigare om priser på fisk om det är som kjell skriver att man tjänar för lite på att sälja fisk så måste det ju komma en höjning av priserna vilket jag tycker är ganska naturligt om det inte längre lönar sig att sälja fisk.. men kom på den där affären idag.. så han borde ju inte gå back på att sälja fiskar efter som att de är nästan det enda han har (vilket kjell å nån mer påstod att man gör).. men kan förstå att affärer med exklusiva lokaler med dyr hyra har det svårt.. men det är ju ett övervägande man får ta när man öppnar ett bra läge och många ser en men å andra sidan du måste sälja åt många dåligt läge kanske inte måste sälja åt så många men risken är ju att alla inte vet om att affären finns...
#85 - 27 december 2005 11:37
sitter i och funderar på hur mycket butiken tjänade när ja köpte min platy jag har.
pris 4kr

själv skulle ja myckeväl kunna betala dubbla priset som finns i min lokala zooaffär.
ett högre pris tror jag också skulle leda till att köpare tar mer ansvar och läser på mer innan köp.

men ska man se det realistiskt sett så kan inte en butik bara höja priserna får då går folk nån annanstans.
ett fåtal butiker skulle komma undan pga sitt rykte men dom flesta inte.

utan ska det funka måste alla butiker höja samtidigt och det klassas som kartell och är både olagligt och straffbart.
#86 - 27 december 2005 11:58
wow 4kr för en platy skulle tro att affärerna här tar lite under 20kr kanske 17 eller nå sånt... 4kr är ju ingen ting då fattar jag att dom går back på dom...
#87 - 27 december 2005 19:19
precis.
skulle kunnat betala 40kr för den fisken om det varit så.

misstänker dock lite att säljaren kan ha räknat fel, köpte annat samtidigt.
#88 - 27 december 2005 21:46
jo låter nästan för billigt för att vara sant... 40kr skulle inte jag heller tycka vara mycket. om man tex bara tar vad det kostar att fara å äta på typ max... konstig gämförelse... tänker på vad man kan få för ca 40kr... skrov mål ca 54kr
#89 - 27 december 2005 21:55
40spänn får man inte ens en vettig köpmidda ida.
sist ja va i zooaffärn köpte ja en räka, kollade inte ens på priset sa bara den ska ja ha.
när ja skulle betala fick ja höra att den kosta 200kr.
rådde ingen tvekan om att ja ändå skulle ha den
#90 - 27 december 2005 22:06
2 burkar räkor finns på Hemköp för 39.90.:-
#91 - 27 december 2005 22:13
inte levande från afrika ;)
#92 - 9 januari 2006 11:26
Jösses vilken lustig diskussion......

Jag har inte läst ALLT i tråden men;

1. Vad har in i era kar??? Fisk?...och dessa köper ni från????
Varför skulle butiker sluta sälja fisk..inte lönsamt? Tja, om det är så att folk tycker fisk är för dyr, åker runt på auktioner, eller köper från "privata" uppfödare och gnäller för att fisken inte får kosta mer än 20:-, så är det väl VÅRT eget fel att handlarna inte säljer fisk..eller hur? Vore det lite stake i folk, så skulle man betala för allt det jobb som läggs ner att driva fram fisken, och def. vara glad över att det finns folk som säljer fisk, och handla därifrån....

2. Mer underlig diskussion än detta om internethandel finns nog inte!!!
Inte F_n gnälls det över att NetOnNet säljer ut prylar grymmt billigt, eller alla andra postordertjänster som finns? Då ler man efter besöket i sin lokala butik, där säljaren lägger ner massa energi på att övertyga dig om att denna produkten är bäst, sen stiucker man hem och kollar Pricerunner.....MEN då är det ok, för JAG får det ju billigare...

Inte heller bildar man kartell, eller ringer och klagar på att ..."Dom säljer för billigt!"...vaaaaa?!???!?!

OM man ska handla på nätet, MÅSTE det vara billigare än i butik, annars finns det väl ingen mening med den typen av handel? Då är det ju trevligare att gå till sin lokala handlare och köpa grejerna där????

Sen detta med lagerhållning, vad är det som är så konstigt med att folk inte vill ligga på ett stort lager????? Skulle ni vilja göra detta...dvs ligga ute med en hemskans massa pengar, när man inte behöver det?

Jag har "lite" erfarenhet av detta, och en handlare som jag känner till (av flera) ligger med lagervärden på 3-400.000 kronor som ska omsättas....ge mig namnet på 1 butik som gör det....

Sluta gnäll - och framförallt, HANDLA fisk, betala för denna så att vi kan ha kvar vår hobby...för tomma kar...är inte speciellt upphetsande!!!

Deathdealer

Ps. Sen tycker jag att Simontorp är en helt otroligt duktig och kompetent leverantör/distrib. - som vi ska va väldigt glada över!!!
#93 - 10 januari 2006 07:37
vill bara hålla med föregående talare simontorp är proffsiga och har ett bra sortiment med fina fiskar.och framförallt ett stort sortiment.många mindre affärer tar från grossister som har fullsortiment lite hund lite fisk lite katt detta gör att utbudet blir begränsat.men men det blir billigare vilket majoriteten av kunderna tittar på inte kvalitet.och hur värderas kunskapen i bra affärer den måste få kosta lite.själv står jag timtals och hjälper kunder att starta och sköta akvarier som de köpt på internet.
Kjell Fohrman
Administrator
#94 - 10 januari 2006 07:48
Vill bara påpeka att den som startade tråden har backat från sina ursprungsynpunkter (kanske pga att en del av kritiken var baserat på ett missförstånd - vad vet jag) och därför ändrat i sitt inlägg.

På grund av detta så känns denna tråd inte riktigt aktuell längre i det avseendet även om tråden ändå kan ses som en intressant disskusion runt de problem som såväl vanliga affärer, internetaffärer som grossister kommer att ställas inför i framtiden.
#95 - 10 januari 2006 09:15
[QUOTE=Kjell Fohrman]Vill bara påpeka att den som startade tråden har backat från sina ursprungsynpunkter (kanske pga att en del av kritiken var baserat på ett missförstånd - vad vet jag) och därför ändrat i sitt inlägg.

På grund av detta så känns denna tråd inte riktigt aktuell längre i det avseendet även om tråden ändå kan ses som en intressant disskusion runt de problem som såväl vanliga affärer, internetaffärer som grossister kommer att ställas inför i framtiden.[/QUOTE]

ahhhhh....sorry Kjell, bara JAG som älskar debatten!!!!

DD

Annons