simons ev. räkkar!

#1 - 1 december 2007 09:25
tja!
nu är det så att jag nästan har fått tilllåtelse att starta ett 43l räkkar
och då har jag några frågor..

1 jag har bestämt mig för att ha ett så kallat "ryggsäcksfilter" och undrar funkar den här? http://www.zoopet.com/annonser/showproduct.php?product=2050&cat=4

2 jag vill ha svart sand till räkorna men har läst att det lätt bildas metangas under den går det att avhjälpa lite om man har sådana där snäckor som gräver?

3 innredningen jag tänkt mig att ha är svart sand, ett litet berg med kolsten i ett hörn med anubia och javaormbunke på, en lava sten med javamossa på(javamossan redan fastväxt i mitt "stora" kar tror jag..)

andra växter vallisnera,vattenpest(har inte så mycke),andmat,musselblomma riccia,hydrophilia om jag lyckas hitta en privatperson som sälger affärerna här har inte.. och så tänkte jag köpa cabomba och hoppas att den överlever..

djur i karet

posthornssniglar
crystal red
ev "sniglar som gräver"
ev crystal black
ev körsbär(har ej kollat upp ordentligt med korsningrisken..)

vad tror ni? blir det bra? kommer med fler frågor snart var så säker:D
#2 - 1 december 2007 10:00
Jag har haft svart sand. Köpt som akvariesand. Det är snyggt men den är väldigt väldigt vass. Jag tror inte att några sandsnäckor skulle trivas i den. De skulle skära sig på den. Den blir också lätt väldigt väldigt kompakt, så det där med metangas kan säkert vara en risk. Sen rostar den lätt också, inte så snyggt.
Ville bara varna :-)

Räksorterna går ihop. Men den svarta färgen i Crystal Black är dominant, så av de randiga räkorna så kan alla bli svart/vit randiga med tiden.
#3 - 1 december 2007 11:37
men vad tror ni om den pumpen?
#4 - 1 december 2007 17:41
Den verkar ok. Jag har flera olika märken, dom ser ut sådär. Tänk på att sätta en bit filtermatta på insuget så att inte ev räkyngel sugs in. Sen så kräver den typen av filter att akvariet inte har heltäckande ramp. Man måste kunna antingen ta av ett täckglas eller skjuta undan det lite då konstruktionen hänger över kanten på karet.
#5 - 1 december 2007 19:41
tack för ditt svar sonja! ett sånt här 43l basic akvarie ska jag ha (gäller bara att övertala mamma och pappa sista biten..:p) fast hemma hos mej kostar dom bara 199kr
akvariet http://www.fridhemsakvarier.se/Akvarium.html

har även najas har hört att räkor gillar det..

äppelsnäckor går det att ha med räkor och posthorn?(tänkte mest på att dom konkurerar mycket om mat..) hur mång äppelsniglar ska man ha då?/sting
#6 - 2 december 2007 07:36
Jag avråder dig oxå till att ha sand, jag provade det i mitt räkkar och sandsnäckorna grävde inte ner sig och jag hade jätte problem med nitrit i jätte höga mägnder så sätt istället svart små grus det funkar bra och det är jätte snyggt med räkor och sniglar i.
#7 - 2 december 2007 08:29
Två äppelsnäckor kan du nog ha - OM du matar med snäckvänligt käk ;) Annars rymmer de på jakt efter mat och utrymme! Kanske nöja dig med posthornen?

Tänk nu bara på att a) låta karet mogna innan du stoppar i räkor b) i mesta möjliga mån köpa växter som stått i akvarievatten ett tag - "begagnade" privat eller i affären välja dem som ser äldst ut... och slå en sökning här på zooopet om att starta räkkar så får du massor av tips! Lycka till!

PS! Vad det blir för färg på ev avkommor black/red crystal beror HELT på vad de har för anlag. En svart räka med röda anlag får alltså lika gärna röda bebisar som svarta... och i Japan tycker de att det är bra att blanda, blir bättre kvalite på de röda, enl dem.

PPS! ANDMAT NEEEEJ! Du kommer ångra dig (som jag gjorde) de är över hela vattenytan och blandar sig med javamossan och är ett allmänt besvär. Finns andra mer trevliga flytisar att välja.

sting skrev:
tack för ditt svar sonja! ett sånt här 43l basic akvarie ska jag ha (gäller bara att övertala mamma och pappa sista biten..:p) fast hemma hos mej kostar dom bara 199kr

akvariet http://www.fridhemsakvarier.se/Akvarium.html

har även najas har hört att räkor gillar det..

äppelsnäckor går det att ha med räkor och posthorn?(tänkte mest på att dom konkurerar mycket om mat..) hur mång äppelsniglar ska man ha då?/sting
#8 - 2 december 2007 09:02
okej då blir det svart grus! det blir nog snyggt det också. går det bra att ha sandsnäckor i då? (vilken storlek/form ska gruset ha?)

okej äppelsnäckor ska jag kanske inte ha då men jag har bara 5 posthorn så jag får se..

ja jag ska låta karet mogna ca en månad växterna jag har i mitt "stora" akvarie har gått där minst 3 månader eller kommer från en annan akvarists akvarie!(dom har också gått i mitt akvarie ett tag också)
(ska jag låta cabomban gå i mitt "stora" akvarie då ca en månad då eller?)

inte andmat undrar varför?:p jag har riccia och musselblommor också som jag kan välja på men det kan vara lite svårt att inte få med andmat../sting
#9 - 2 december 2007 09:55
Zoelin skrev:
Jag avråder dig oxå till att ha sand, jag provade det i mitt räkkar och sandsnäckorna grävde inte ner sig och jag hade jätte problem med nitrit i jätte höga mägnder så sätt istället svart små grus det funkar bra och det är jätte snyggt med räkor och sniglar i.

Jag har en burk på 10 L med sand, och däri går två körsbärsräkor och fyra platyyngel. Hur lång tid brukar det i så fall ta innan det blir mycket Nitrit?

Karet har bara varit igång i tre veckor (dock växter+vatten från ett moget kar, tillsatte Nitrivec första veckan) och hittills verkar det funka någorlunda i alla fall.
#10 - 2 december 2007 10:18
Ville bara säga att jag haft vanlig sand i mitt första räkkar i många år och det är faktiskt det av alla kar som funkat bäst på alla sätt och vis. Snäckorna gräver som tokar och räkorna gillar att pilla med sandkornen.
Såg att det var två här som haft dålig erfarenhet av sand, så ville bara säga att det i alla fall funkat bra hos mig :)
Men den svarta sanden är som sagt annorlunda i strukturen och mer som små vassa flisor än sandkorn.

Grus funkar iofs bra det också om du vill ha det.
#11 - 2 december 2007 10:41
Tänk på att du måste ha täckglas om du har äppelsnäckor, det funkar alltså inte med heltäckande lysramp.
#12 - 2 december 2007 16:38
hmm? jag tänkte köra utan täckglas med en ramp över halva ungefär. dom på zoonen trodde det skulle funka om jag lämmnade en bit upp till kanten utan vatten och med mycke flytväxter../sting
#13 - 2 december 2007 17:13
Jag hade inte vågat ha utan täckglas.. Mina kryper upp på täckglaset med jämna mellanrum. Förvisso klarar de sig ett tag på land om de skulle krypa ur, men det är ingen risk jag hade velat ta.
Ett täckglas till så litet kar kostar runt 50:- hos glasmästaren om det inte medföljer. En ganska liten kostnad på försäkring.
#14 - 2 december 2007 18:42
Men det går inte att ha heltäckande glas om man har ryggsäcksfilter.
#15 - 2 december 2007 18:47
Hmmm.. Blir osäker på varför. Funkar det inte ens om man har en "knäckt" bit i hörnet?
I mitt kar har jag ett som jag trodde var av ryggsäcksmodell, men nu blir jag osäker.. Där är iaf täckglaset den biten kortare att filtret kan hänga över kanten. (Det är 8-kantigt.)
#16 - 2 december 2007 19:03
annars kan jag ju "knycka" en av pappas gamla täckglasskivor får se hur jag gör..
går det att starta karet utan pump med bara växter och vatten om man inte skulle få hem pumpen den dagen man startar karet?/sting
#17 - 3 december 2007 16:58
skulle bara säga att jag får köpa ett akvarie nu!:D
så jag skulle gärna villja ha lite bilder på era räkor/räkkar.
/sting!

ps.
går det att starta karet utan pump med bara växter och vatten om man inte skulle få hem pumpen den dagen man startar karet?/sting
#18 - 3 december 2007 17:25
Vad kul!!! Grattis!! :)
Jobbar på räkbilderna jag, men det finns iaf EN på min zoon (länk i signaturen).
#19 - 3 december 2007 19:34
dom där röda "plupparna" är körsbärsräkor va?
/sting
kopierar in igen.. :p
ps.
#20 - 3 december 2007 20:00
Nu ligger det tre bilder där, bara för din skull.. ;) De har tom döpts till "Räkor" i fotoalbumet... *S*

Jo, du kan starta upp det innan du får pump. Rör lite i det då och då så det inte står helt stilla bara!
#21 - 3 december 2007 20:09
okej! tackar och bockar!:D

ni andra får också gärna lägga upp bilder:p
/sting
#22 - 3 december 2007 20:12
passar på att slänga upp ett par frågor till..

äter räkor upp posthorns romen om jag lyckas få några?

vad gillar räkor mest att äta? 8nu vet jag att det finns massor med frågor om maten till dom men det är bättre tycker jag om jag får det skrivet i min tråd..:p)
#23 - 3 december 2007 20:42
Räkor äter inte upp romen, nej.. De är verkligen schyssta invånare i akvarium! :)
Annars äter de väldigt mycket. Foderrester, torra ek- och boklöv, algtabletter, grönsaker. Bara fantasin verkar sätta gränser..
#24 - 4 december 2007 14:54
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquael-cirkulator-p-5822?osCsid=13a69e0c7b8e95c4f53b04741904b19c

är det här en form av ryggsäcksfilter? funkar den med räkor om jag lindar typ filter matta runt?
/sting
#25 - 4 december 2007 18:45
sting skrev:
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquael-cirkulator-p-5822?osCsid=13a69e0c7b8e95c4f53b04741904b19c

är det här en form av ryggsäcksfilter? funkar den med räkor om jag lindar typ filter matta runt?

/sting

Det är inte ett filter, det är en cirkulationspump som, om jag förstått det rätt, inte gör något annat än att sätta vattnet i rörelse. Själv har jag denna i mitt kar där jag har räkor;
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquael-turbo-p-687?osCsid=13a69e0c7b8e95c4f53b04741904b19c

Men det är ett innerfiler, inte ett ryggsäcksfilter.
#26 - 4 december 2007 18:53
Jag har också den som Annaica har hos mina räkor. Men den du föreslår går också bra om du bara tar en tät filtermatta. Räkyngel är ca 2 mm stora och de lär dras till filtermattan med allt gott där. Så för grov matte så sugs de ini pumpen vilket inte är så bra....
#27 - 4 december 2007 19:11
är det där filtret "räktätt" då? för det är kanske bättre att köpa ett lite dyrare som folk tycker fungerar bra..
men man måste inte köpa något mer då om man köper den?
/sting
#28 - 4 december 2007 19:40
jag menar behöver man typ sätta en strumpa äver det filtret ni rekomenderar?
#29 - 4 december 2007 20:01
Det är en ganska tät filterbit längst ner med så små porer att inga räkyngel kommer in. I alla fall inte sådana som kläcks som färdigutvecklade små räkor. Vet inte hur det är med amano som får små, små larver...men de kanske inte är vid botten och letar mat heller iofs..?
#30 - 5 december 2007 06:22
okej men nu ska det inte vara till amano utan till crystal red:p
#31 - 5 december 2007 07:16
CR är lika små dom;) Räka som räka när de är yngel
#32 - 5 december 2007 08:23
Eee..? måste jag ha någonting om det filtret då eller?
/sting
#33 - 5 december 2007 08:27
Nej så är det inte. CR kläcker färdig utvecklade små räkor. De är ca 2 mm stor när de kläcks. Då funkar filtret annaica tipsade om. Annars kan du använda det du länkade till med en lika tät filterbit till, eller som bottenfilter.

Amano är inte färdigutvecklade när de kläcks utan i ett larvstadie sm man måste flytta till bräckvatten för att de ska utvecklas och de larverna är väldigt små.
#34 - 5 december 2007 08:36
tänkte precis skriva och fråga vad folk har för erfarenhet av bottenfilter i ett räkkar:p
/sting
#35 - 5 december 2007 08:41
Jag har inte provat bottenfilter i just räkkar själv. men jag har hört att det funkar bra. och rent teoretisk kan man ju tänka sig att det funkar bra. Bara man har tillräckligt tjockt gruslager. Ska väl vara om det blir för kraftig sirkulation?? Vore optimalt för alla sorters filtrerarräkor dock, de vill ju ha kraftig cirkulation.
#36 - 5 december 2007 09:49
sen har jag läst att crystal red trivs bättre om man har en rot och jag har en jätte lik i mitt terarie kan man typ bryta av en bit av den tror ni?
#37 - 5 december 2007 17:17
Mamma Mia skrev:

PPS! ANDMAT NEEEEJ! Du kommer ångra dig (som jag gjorde) de är över hela vattenytan och blandar sig med javamossan och är ett allmänt besvär. Finns andra mer trevliga flytisar att välja.

Andmat är inget problem (iaf inte i mitt kar) om du har äppelsnäckor. De har ätit upp nästan all min andmat! Och jag som ville ha lite flytväxter... :p
#38 - 6 december 2007 15:22
måste bara fråga låter det där yngelfiltret mycket?
och går det att ändra hastighet på hur mycket den ska pumpa?
för den pumpar ju mer än 8 gånger karets storlek..
(vill ju inte att räkorna ska flyga omkring som eklöv när det är storm:p)
#39 - 6 december 2007 17:29
nu har jag suttit och tittat på räkmat på guldfisken: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/shrimp-excel-p-4980?osCsid=a1feed29032339758091fddb95d6e895

och jag tänkte jag skulle gemföra med andra sortes mat och hittade denna: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/nutrafin-fodertabletter-p-5363?osCsid=a1feed29032339758091fddb95d6e895

det är väll nästa samma sak i? borde inte det funka lika bra att mata med då?
/sting
Bilagor:
#40 - 7 december 2007 08:51
bra akvarie affär i borås sökes! med räk vänligga filter. är nämligen nästan säkert åka och hällsa på syrran!
#41 - 10 december 2007 14:55
hallå! låter yngelfiltret mycket?
#42 - 11 december 2007 19:57
sådär snälla kolla på den här tråden på zoonen. och svara på frågan om filtret
/sting:)

http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=1693365&p=60#lastpost
#43 - 11 december 2007 20:10
Prova med bara filtermattan. Håller den sig kvar är det jättebra. Sätter du på plastbunken också finns risken att när du får räkyngel så kryper dom in i filtret.
#44 - 11 december 2007 20:12
tack sonja du är guld värd med dina snabba svar:)
då stoppar jag i filtret. om ni inte har några invändningar?
/sting
#45 - 11 december 2007 20:29
Ner i karet med det och kolla hur det uppför sig.
Sen när du ska ha igång karet så låt det gå in sig med några småfiskar en tid innan du byter dom mot räkor, eller har tillsammans med räkor om det är små snälla firrar.
Räkor är rätt känsliga för nystartade kar och dör ofta om man stoppar ner dom för tidigt.
#46 - 11 december 2007 20:31
japp! jag tänkte stoppa i några sebrafiskar om några dagar!

ps. vad ger du dina räkor för mat?
#47 - 11 december 2007 20:38
sting skrev:
sådär snälla kolla på den här tråden på zoonen. och svara på frågan om filtret

/sting:)

http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=1693365&p=60#lastpost

Det kan inte komma in några räkyngel i det filtret. Jag har det själv. Med både behållaren och filtermattan så klart. Med bara filtermatten tycker jag det blir på tok för liten filteryta.
Det är inte helt ljudlöst hos mig men det är nog mest resonans som blir i mitt täcklock. Men det är absolut inte mer ljudligt än några andra innerfilter. Tystare än fluval. Hoppas det var till någon hjälp.
#48 - 11 december 2007 20:40
sting skrev:
japp! jag tänkte stoppa i några sebrafiskar om några dagar!

ps. vad ger du dina räkor för mat?

Zebrafiskar äter räkyngel och är ganska på även vuxna räkor vilket kan stressa räkorna.
#49 - 11 december 2007 20:42
tyvär Eurydike.. du gjorde mig bara mer förvirrad:p för jag och pappa kunde inte komma på något sett att ha båda på sammtidigt.. så att filter kudden täckte dom andra hålen också..
/sting
#50 - 11 december 2007 20:43
och sebrorna får flytta tillbaka till sitt gammla kar innan räkorna kommer:)
mat?
#51 - 11 december 2007 20:46
Vilka andra hål? Kolla bruksanvisningen igen. Det visa steg för steg hur du sätter ihop båda. Du får ta bort det där gallerliknande i botten på plastbehållaren så att röret till filtermattan går att fästa där. Blir knepigt att försöka förklara. Men det numrerat på bilden i instruktionen.
Pumphuvud, plastbehållare med zeloit sen röret med hål som du trär filtermattan över. :)
Det blir inga hål alls om alla sitter ihop.
#52 - 11 december 2007 20:49
Räkorna äter lite allt möjligt. T ex frysr artemia, smått pellets (det finns specialfoder för räkor), alger och en del växter kan dom knapra lite på om dom är många och blir hungriga.
#53 - 11 december 2007 20:49
Jag gör egen mat till mina räkor men försöker variera kosten.
Men man kan tex mixa räkor (sådana vi äter inte de i akvariet), förvälld spenat, förvälls morot, skalade gröna ärtor och spirulina. Sen brer man det på lite plastfilm och in i frysen, sen är det bara att bryta en liten liten bit och tina och ha ner i karet.
De gillar även att äta på bruna torkade löv, rötter, alkottar som man ju även kan ha som dekoration i karet.
#54 - 11 december 2007 20:53
hur får man bort botten?
#55 - 11 december 2007 20:55
Du får kanske ta i lite. Det som är liksom i en anna färg på plasten med hål längst ner ska i alla fall tas bort om man använder alla delarna ihop.
Så det blir som på bilden här
http://www.pwss.se/product.php?productid=3424&cat=618&page=1

Det går att ta bort med vanlig handkraft i alla fall :)
#56 - 11 december 2007 21:02
efter ett par försök så var det inte så svårt att få bort den delen.. och nu a:p
#57 - 11 december 2007 21:02
och nu da ska det vara..
#58 - 11 december 2007 21:15
Nu tar du det lilla röret med hål och sätter fast där det där gallret satt och trär filterbiten över röret sen.
#59 - 12 december 2007 06:14
okej tack så mycket om du vill se bilder så titta i zoonen tråden sen.
efter att jag hade startat pumpen igår så tog jag och kramade ur ett filter som varit igång länge.. tror ni att jag kan sätta ner typ 2 sebrafiskar imorgon då?
/sting
#60 - 12 december 2007 07:56
Jag hade satt ner två zebror redan idag, så att karet sätts igång bakteriellt! :)
Nu ska jag in och kika på dina bilder.
#61 - 12 december 2007 14:41
okej! då sätter jag i dom snart bilder på pumpen kommer nu:)
/sting
#62 - 12 december 2007 16:19
Du kan dra upp filtermattan lite till så det inte är något mellanrum mellan filterbehållaren och filtermattan.
#63 - 12 december 2007 19:31
sådär nu är det 2 sebrafiskar i också! hur funkar det med att ha posthorn i med en gång? jag hade tänkt vänta ca en vecka och sen stoppa i dom men det verkar som om folk använder dem som "startpiloter" också.. så hur är det?
#64 - 15 december 2007 08:29
går det att ha pansarmalar med räkor utan att de äter upp dem eller blir skygga?
jag har fått ett svar i en annan tråd.
/sting
#65 - 15 december 2007 10:16
Jag vet att någon har dvärgpansarmalar ihop med räkor utan problem.
Det man ska tänka på med pansarmalar och L-malar ihop med räkor är väl att de äter samma saker och lever i samma skikt. Så att man ser till att alla verkligen får mat.
Fördelen med dvärgpansarmalar är väl kanske, förutom storleken att de rör sig mer i alla skikt än vanliga pansarmalar som oftast är bottenlevande.

Annons