Jag var på ett sjukhus härom månaden och studerade deras akvarium medan jag satt i väntrummet. Det var ett ganska högt akvarium, dock inte sexkantigt. Skulle gissa på kanske 40-50 cm brett och ca 70 cm högt. Ungefär. Jag uppskattar bara nu. En fisk simmade upp och ned, upp och ned - lodrätt, från botten upp till ytan och ned igen - längst med akvariet. Han likson rusade fram och tillbaka. Så här: swish! swish! swish! Kan tyvärr inte säga vad det var för fisk, eftersom jag inte kan speciellt mycket. Den var ca 5 cm iaf. De andra fiskarna i akvariet simmade normalt. De var mindre än den här fisken, men dock ganska många. Lite för många skulle jag tro... Firren i fråga lugnade ned sig emellanåt och simmade normalt, men lite då och då satte han igång med den där upp och ned-simningen igen.

Hur som helst. Det här lodrät-simningen tyckte jag såg ganska störd ut. Är det ett normalt beteende hos fiskar, eller gjorde han så bara för att få längre stäcka att simma på? Det såg så ut iaf, men jag är ju bara amatör, så jag vet inte.