Nej strumpan är säkert flera år gammal och har legat i garderoben i ett år så det är om farliga ämnen från tvättmedel kan sitta kvar så länge.
Ja jag gjorde rent filtret , det gör jag 1 gång i månaden på samma sätt varje gång. Jag sköljer ur det ordentligt i kranvatten. Jag vet att man inte ska göra så men jag har gjort så 1 gång i månaden i snart 1 år och det har aldrig varit något problem förut så jag tror inte det beror på att jag gjorde rent pumpen.
Oavsett om du har gjort så tidigare eller inte, så ska man inte skölja filtermaterialet ordentlig, utan filtret ska vara lite smutsigt. Det räcker att krama filtermaterialet några gånger så man får bort det grövsta. Och om du gör det under kranen ska du se till att vattnet håller ungefär samma temperatur som i akvariet. Själv rengör jag filtermaterialet i en hink akvarievatten. Det är ju skonsammast mot bakterierna.
Men jag tänkte också på om det kunde vara så att det var tvättmedelrester kvar i strumpan. Men den har ju inte andvänts på länge så isåfall skulle det vara gamla tvättmedelrester. Fast det kanske är skadligt för fiskar ändå?
Iallafall så tog jag bort strumpan nu jag vågar inte ha den kvar ifall det är den som är problemet.
Jag har själv en strumpa över innerfiltret i mitt lilla akvarium och det är inga problem. Och jag vet om fler som har det. Så jag kan verkligen inte tänka mig att det var själva strumpan som orsakade dödsfallen. Det spelar ingen roll hur gamla resterna av tvättmedel är. Så länge man inte sköljer tyget finns de kvar och är giftiga. Eller har du såna anti-mal kulor i garderoben?