Simmar i volter

#1 - 18 november 2007 22:40
Ikväll i samband med vattenbyte, (litet, 15%) började en kopparbarb simma i volter och runt, runt, precis som att han kokmmit i spinn och inte kunde häva den. Är det simblåsförlamning eller vad? Han försvann sedan in bland växterna så han inte syntes och nu har belysningen slocknat så jag avvaktar nog men det känns inte kul. Har tidigare ikväll frågat om hur man avlivar i nybörjarforumet och så händer detta, känns illavarslande:(
#2 - 19 november 2007 11:59
Verkar det här vara samma sak?
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=110690
Ser att du också bor i Uppsala...
#3 - 19 november 2007 12:01
... och förresten är det snabbaste sättet för avlivning att med en vass kniv skära huvudet av fisken strax bakom gälarna.
#4 - 19 november 2007 14:07
Hej o tack för svaret

Det verkar absolut vara samma sak. Har stått en lång stund o kollat akvariet efter död fisk men helt plötsligt så kom han snurrandes. Riktigt jobbigt att se, fixar inte att avliva. Var inne idag o frågade efter Nejlikolja o de kanske skulle få hem senare i veckan. Läget är minst sagt stressande. De andra fiskarna verkar vara som vanligt. Det där med handcreme hade inte jag tänkt på, så det var en bra tankeställare. Fick du aldrig reda på vad som var orsaken till dina fiskars beteende Nils Sverker? Kul med fler Uppsalabor:)

Verkar det här vara samma sak?

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=110690

Ser att du också bor i Uppsala...
#5 - 19 november 2007 14:58
Nix, har inte fått någon klarhet. Frågade på Djurhobby, tjejen där hade ingen aning eftersom det inte är nitrit, men hon funderade på koppar i vattnet.

Om det hände fler gånger tyckte hon att jag skulle kolla nitrit omedelbums + gärna ta med ett vattenprov till Akvariehobbym där kan de kolla koppar och sådant. Det kanske är läge för dig att göra det på en gång?

Man kan ju tänka sig att det är något i Uppsalavattnet - jag har sökt noga i forumen på Zoopet men inte hittat något liknande detta och så dyker du upp i samma stad... Å andra sidan kan man tycka att hon i affären borde ha stött på det tidigare i så fall. Å tredje sidan... Uppsalavattnet har ju nyss blivit mycket mjukare (http://www.uppsala.se/uppsala/templates/StandardPage____13677.aspx), kanske firrarna blir knasiga av det., elelr kanske något annat i vattnet har förändrats samtidigt... nu spånar jag.
#6 - 19 november 2007 15:38
Ringde efter avlivningshjälp, karantänsakvarium?

Idag på em var fiskstackaren helt utmattad så jag fick ringa efter hjälp med avlivning [:o]. Måste absolut ha Nejlikolja. Jag har bara teststickor till vattnet men de visar ingen nitrit, lite nitrat men inom godkänd gräns. Jag hade nitrit för ca två veckor sedan men efter ett 30% vattenbyte och en hel del Nitrivec så försvann det. Börjar fundera på om man skulle ha ett karantänsakvarium, finns i plast har jag sett. Har ni andra sådana? Ska man ha filter i dem eller räcker det med luftpump och syresten?
#7 - 19 november 2007 18:11
Jag har en >10 cm Stäm som också gör volter, men bara då den blir upphetsad över något. Så har den varit sedan jag fångade den och jag tror helt enkelt den är epileptiker eller fått en nervskada.
Dessa anfall blir varken bättre eller sämre så jag ser ingen anledning att ta livet av den, för om fiskar kunde välja så är jag ganska säker på att de skulle välja ett liv med lindrig epilepsi istället för att inte leva alls.
#8 - 19 november 2007 20:16
Wunder skrev:
Jag har en >10 cm Stäm som också gör volter, men bara då den blir upphetsad över något. Så har den varit sedan jag fångade den och jag tror helt enkelt den är epileptiker eller fått en nervskada.

Dessa anfall blir varken bättre eller sämre så jag ser ingen anledning att ta livet av den, för om fiskar kunde välja så är jag ganska säker på att de skulle välja ett liv med lindrig epilepsi istället för att inte leva alls.

Hej

Detta var inte epilepsi, han snurrade runt,runt, både i volter och runt sin egen axel och idag på em fastnade han till slut på en kant och bara flämtade, därefter drev han med strömmen en bit och sedan försökte han simma och började snurra igen o sådär höll det på nästan ett dygn och till slut var han väl så slut att han nästan dog av ansträngningen. Bra att veta dock att fiskar kan göra volter utan att vara sjuka då jag efter detta kommer att vara lite extra observant.

Annons