hej!
har nu fått ett gäng Silvermolly-yngel!
hur matar jag dem bäst?
vad gillar de?
jag har dem i en hink med bara lite sten samt en syrepump
men det räcker väl?
någon?
Kristoffer
Stoffy34 skrev:hej!
har nu fått ett gäng Silvermolly-yngel!
hur matar jag dem bäst?
vad gillar de?
jag har dem i en hink med bara lite sten samt en syrepump
men det räcker väl?
någon?
Kristoffer
macke_fisk skrev:det går bra att mata med vanligt flingfoder.....har du inte någon liten yngelbur som man kan ha i det vanliga akvariet...annars så går det väl att ha de i spannen tills de växt till sig lite......håll bara bra vatten kvalitè i spannen.....jav et inte hur ofta du ska byta vatten till dem men, kör på ungefär var 3:e dag..
tummen skrev:Har man dem i en hink så behövs det troligen oftare ändå för att det skall bli några överlevande yngel. 20% (minst) av all vattenvolym i hinken bör bytas varje dag. När du matar så tänk på at ge maten finsmulad till ynglen, och mata ofta men lite varje gång. Ännu bättre blir det med att mata med t.ex. levande vattenloppor OCH torrfoder. Man kan desssutom ha någon "städfisk" i hinken så att det inte ligger någon mat kvar på botten och ruttnar, en liten grupp på 3 pansarmalar kanske? Eller en Ancistrusmal, men det vore ännu bättre om dina mollyyngel kunde vara kvar i akvariet istället, men du har kanske glupska fiskar där?:confused: Kan du skaffa ett riktigt yngleakvarium istället för hinken, större volym gör att ynglen växer bättre också...förutom att vattenkvalitén håller sig på en högre/bättre nivå på ett lättare sätt. Missa hursomhelst inte att byta vatten ofta i yngelakvariet/hinken, annars kan du snart se fram emot ett gäng döda yngel.....:mad:
Stoffy34 skrev:hej
ja men då vet jag
har bara 3 st som överlevt alla vattenbyten
men de verkar må bra
byter ca 50 procent av vattnet i hinken varje dag och matar med finsmulat flingfoder
får väl se om de överlever då
tack för svaren
Kristoffer