Silverhajs yngel

#1 - 15 augusti 2006 08:43
För nån månad sedan så "lekte" min silverhajar ordentligt såg det ut som, men då jag har velat bli av med dom en längre tid så brydde jag mig inte om det speciellt mycket, men för några veckor sedan så såg jag faktiskt 2 yngel som ploppade fram, lät dom va kvar i samma kar och hoppades på att dom skulle bli uppätna :/ då jag formligen hatar silverhajen :( men nu för några dagar sedan pratade jag med en god vän till mig (stina) och hon berättade att det var väldigt svårt att få silverhajen att yngla av sig i akvarium. Så jag tänkte att det kanske kunde vara kul att berätta här endå :P även om mina kräftor förmodligen har ätit upp ynglen, inte sett några yngel på 1 vecka nu iaf, och har letat ordentligt :)
#2 - 15 augusti 2006 08:45
Är det sant? Vad har du för andra fiskar i karet?
#3 - 15 augusti 2006 08:48
jajjemen det är riktigt sant, började fundera på om det är nån annans yngel men det har jag riiiiiktigt svårt att tänka mig, har bara 2 fjärilsfiskar och 2 otosinclusar
svårt att hitta några fiskar som får vara "ifred" från kräftorna.
#4 - 16 augusti 2006 21:26
På bilden av ditt akvarie syns två mässingsbarber. Det är avsevärt mer troligt att det är deras yngel än silverhajarnas.
#5 - 18 augusti 2006 06:35
[quote=Azur]På bilden av ditt akvarie syns två mässingsbarber. Det är avsevärt mer troligt att det är deras yngel än silverhajarnas.[/quote]

men dom har jag inte kvar, verkar otroligt om deras yngel skulle ploppa upp 2 månader efter att dom har lämnat akvariumet. sen var dom inte guldfärgade utan dom var gråa.

Igår såg jagett av ynglen igen, det har blivit lite större men inte mycket, finns det några bilder på silverhajs yngel så kan jag bedömma om det verkligen är det?
#6 - 18 augusti 2006 09:32
Men varför hatar du silverhajar? Jag tycker att det är den absout bästa av alla sorter. Har en som är 35cm och 3 st som är 20-25 och 6 st mindre i ett 840liters. Dom är ju fantastiska i sitt beteende mot varandra och genom snälla mot andra.

Vill du bli av med dina så ge dom till mig... : )
#7 - 18 augusti 2006 09:38
[quote=Sauce]Igår såg jagett av ynglen igen, det har blivit lite större men inte mycket, finns det några bilder på silverhajs yngel så kan jag bedömma om det verkligen är det?[/quote]Silverhaj har aldrig odlats i akvarium, trots att många har försökt. Har du verkligen silverhajsyngel är det en akvaristisk sensation.
Mässingsbarber, däremot, odlas ofta, och när de är små är de grå. Har larverna dåligt med mat växer de dessutom långsamt.
#8 - 18 augusti 2006 10:29
Har du möjlighet att ta foto? Om det nu är sant så är det otroligt!
#9 - 19 augusti 2006 10:25
Även om det kanke är mer troligt att mässingsbarberna har lekt, det går väl knappast att undvika att dom leker skulla jag inte alls vara chockad om silverhajarna har producerat yngel. Om det inte funnits några andra karpartade fiskar i akvariet på två månader och ynglen var uppenbart karpartade och mycket små ligger däremot min gissning på silverhajarna.

Har många gånger funderat på att köpa silverhajar och leka av för att bli först med an väldokumenterad akvarie-uppfödning, det kan inte vara så svårt. Men jag tror tyvärr att jag inte kommer att hinna, nån annan kommer säkert före, iaf med bekräftad akvarieodling, även om jag skulle få lek inom ett halvår, det skulle vara den biten med första väldokumenterade på internet som jag har liten liten chans på isf.

Om man tror att man skulle bli rik på att sälja yngel av silverhaj får man tänka om, min närmsta akvariebutik säljer dom för 35:-/st medans malawiciklider i samma storlek kostar 60:-/st eller mer, och silverhajsyngel lär ställa ännu högre krav på syrehalt och vattenkvalitet än malawiciklider.

Nu blev jag så inspirerad att jag tror jag ska åka och köpe ett stim silverhajar, dom kan nog på på uppväxt tillsammans med pakistanbotiorna tills jag sätter botiorna till lek, botiorna hoppas jag inte ens bli först med väldokumenterad uppfödning på, dom tror jag är för enkla.
#10 - 19 augusti 2006 15:41
praktbotior är väll svåra?
#11 - 19 augusti 2006 16:20
[quote=solbacka]praktbotior är väll svåra?[/quote]

Ja, det är dom säkert, det är därför jag tänkt att vänta med dom tills jag har lite större burkar, skulle tippa att dom behöver komma upp i mer än 10 cm innan dom är lekmogna.

Ska samla erfarenheter från pakistanbotiorna först också, jag håller på och matar upp 6 st som jag ska prova att sätta till lek om en månad eller så.
#12 - 19 augusti 2006 16:24
[quote=solbacka]praktbotior är väll svåra?[/quote]Det kan man nog säga.
Pakistanbotia är aldrig odlad i akvarium, såvitt jag vet.
#13 - 19 augusti 2006 18:00
[quote=Azur]Det kan man nog säga.
Pakistanbotia är aldrig odlad i akvarium, såvitt jag vet.[/quote]

Pakistanbotia är odlad ett flertal gånger, av flera olika personer, den är dessutom redan anmäld till sarf så den är sänkt till guldmärke.
#14 - 19 augusti 2006 18:23
Ja 2 yngel är det jag har, blir mer och mer säker på att det är silverhaj. Men som sagt var jag är långt ifrån en riktigt inbiten akvarist eller expert på fiskarter! Men dom växer så det knakar i varje fall! försökte fota dom idag men det visade sig inte vara speciellt enkelt, då jag bara har en kamera med autofokus! Ska jobba vidare på foto frågan när jag är ledig, dvs om 6 dagar, jobbar i skrivande stund oxo :/ snart är dom i övergångs stadiet yngel->fisk så jag ska knäppa kort imårrn innan jag börjar jobba hoppas jag, 08:30. återkommer med lägesrapporter, har tagit vattenprover oxo så jag skriver väl ner allt i en mini rapport bara ifall det nu är silverhajsyngel så fler kanska lyckas.
#15 - 19 augusti 2006 18:47
Om du räddar dom och dokumenterar tillräckligt bra kan du få Elitmärke för dom om ingen annan har hunnit före, elitmärke är det inte många akvarister som har, skulle vara bra med status på lokala akvarieföreningen, kolla även http://www.akvariet.tripnet.se/odling/odling.htm
Och visst skulle det uppfattas som en sensation även i internationella akvariekretsar, du kan bli akvarievärldskändis, om du kan rädda yngel och det är silverhaj och skriver en artikel och lägger ut bilder på internet, jag vore som sagt inte förvånad, det är en relativt lättodlad art, bara det att "ingen" vet det.
#16 - 19 augusti 2006 18:57
Hur stor är silverhajarna du har? Dom borde ju måsta vara ganska fullvuxna för att kunna få yngel.
#17 - 19 augusti 2006 19:10
[quote=Erik...]Pakistanbotia är odlad ett flertal gånger, av flera olika personer, den är dessutom redan anmäld till sarf så den är sänkt till guldmärke.[/quote]Åhfan. Kände jag inte till, och hittade ingenting om att B. lohachata nånsin odlats på loaches.com (de har däremot en artikel om lekförberedelser).
#18 - 19 augusti 2006 22:58
[quote=Azeah]Hur stor är silverhajarna du har? Dom borde ju måsta vara ganska fullvuxna för att kunna få yngel.[/quote]

Dom kan bli iaf 40cm, skulle tro att det räcker med ca 15-18cm, men det ska bli intressant att veta hur stora Sauces är.
#19 - 20 augusti 2006 07:39
mina 2 "vuxna" är 12-18cm, dom går i ett relativt litet kar, 250l, vet inte riktigt hur dom kan trivas såpass bra, trodde dom behövde mer simutrymme.. står åter igen på jobbet.. men blir ledig relativt tidigt idag så jag ska försöka hinna ta kort på dom idag. Oj nämen alltså vaddå rapport? 1a4? jag är ingen inbiten akvarist, vet iaf inte vad man ska anteckna osv. om det nu visar sig att det verkligen är silverhajsyngel vad bör jag plita ner osv? inte för att jag kommer upskatta ett elitmärke lika mycket som er andra här på forumet, personligen skulle jag bli gladare över en ny kull kräftor ;D
#20 - 20 augusti 2006 08:57
Anteckna isf det alla brukar prata om som du har möjlighet att veta, vattenbyten, pH, hårdhet, temp, foder, bottensubstrat, filter, växter, medinnevånare osv, jag tror inte att det är så svårt som det låter, det handlar mest om att du ska delge så mycket information så att andra ska kunna kopiera det dy gjort. Men som sagt det är ingen som tvingar dig att göra en rapport och ta elitmärke, eller att göra en liten webbartikel med bilder, det första behöver du bara göra om du vill kunna impa på alla erfarna akavrister från norden som du kommer att träffa i ditt liv, och att skriva en webb-baserad artikel med bilder behöver du bara göra om du vill att miljontals akvarister ska se upp till dig och vara avundsjuka på dig, men om det inte stimulerar ditt ego på något sätt så är det ingen som tvingar dig :D
#21 - 20 augusti 2006 09:10
Haha ja visst låter det kul om det nu är såsom du påstår men jag gillar inte att skryta egentligen eller visst det är kul att berätta om något går bra, men jag berättar lika ofta när något går dåligt :P får väl se hur mycket tid man har , men jag ska försöka få ihop till en liten rapport/artikel iaf, konstigt det här med arbete och fritid... har mer ledig tid på jobbet än hemma :P
#22 - 20 augusti 2006 09:34
Inte för att vara taskig, men det är fortfarande oerhört mycket sannolikare att det är mässingsbarbs-yngel än silverhajs-yngel.

Erik: har du nån info om odlingen av B. lohachata? Är det publicerat nånstans?
#23 - 20 augusti 2006 10:08
Ja mot mig är du inte taskig, jag vet inte vad det är, har inte sett mässingbarbens yngel förut så det är 50/50 att det är det eller hajens, ska försöka än en gång att ta lite kort så får vi se vad ni som faktiskt kan aaaaningen mer än mig säger :) men nu har man ju verkligen byggt upp förhoppningarna om att det ska vara silverhajsyngel då det visat sig vara en riktig prestation av fiskarna att föröka sig i fångenskap :)
#24 - 20 augusti 2006 12:03
[quote=Azur]
Erik: har du nån info om odlingen av B. lohachata? Är det publicerat nånstans?[/quote]

Det borde gå att få ut informationen om den svenska förstgångsodlingen via SARF, andra uppfödningar är behande i en TFH som jag inte hittar just nu.

Edit: Jag mindes fel angående TFH-artiklen jag hade, där tog man inte upp just lohachata, bara närstående släkten. Men den har odlats ett antal gånger i Sverige.
#25 - 22 augusti 2006 22:21
bilder!! :D
#26 - 24 augusti 2006 10:40
Man undrar just hur det går med de eventuella silverhajsynglen...
#27 - 24 augusti 2006 15:04
ar bortrest for tillfallet, aterkommer om 1 vecka, jag skriver da. ha talamod mina vanner :)
#28 - 8 september 2006 15:27
Sauce skrev:
ar bortrest for tillfallet, aterkommer om 1 vecka, jag skriver da. ha talamod mina vanner :)

Hmmm, två veckor sedan, får se om jag hinner mata upp mina till könsmognad först nu då. :D
#29 - 8 september 2006 15:40
kan någon ge mej lite fakta om silverhajen vad man kan mata med kan man mata me lite dill lr nått?.e ett 220l kar för litet för 2 silverhajar?
#30 - 8 september 2006 15:49
Dill? Vanlig fiskmat funkar väl alldeles utmärkt, liksom alla sorters fryst- och levandefoder (hackad daggmask, mygglarver, hackad räka, mysis etc).
#31 - 8 september 2006 16:22
hur blev det med ynglena?
Bilagor:
#32 - 9 september 2006 18:05
jag är oxå nyfiken, hur blev det med ynglena?
#33 - 9 september 2006 18:20
Tror att han snackar BS jag.
#34 - 10 september 2006 07:08
Jag har odlat altum skalarer nu men jag är bortrest och har ingen kamera och ingen som jag känner som vill komma och verifiera att detta har skett men yngel på dom har jag det lovar jag ER :)

Obs .......inte ;)
#35 - 10 september 2006 09:22
Tror att han snackar BS jag.

Ett bra sätt att tänka angående etik på forumet är " skulle jag kunna säga detta till personen i fråga face to face", om inte så håll inne med det. Det är ju faktiskt en mäniska på andra sidan som säkert inte uppskattar att det han säger kallas för BS.

Angående BS så trodde jag att det förutsätter att personen i fråga ljuger medvetet. I detta fallet hart han redovisat klart och tydligt att han inte vet, men att han tror att han har silverhajsyngel. Det är altså INTE BS.
MVH
Magnus
#36 - 10 september 2006 09:25
Var lite snälla nu - det är inte lätt att se skillnad på silverhajsyngel och praktbarbsyngel när de är riktigt små. Om det dyker upp yngel i ett akvarium där man bara har silverhajar är det väl rätt begripligt om man tror det är silverhajsyngel. Begripligt misstag.
Det är dessutom inte alls enkelt att fota små yngel så att det saknas fotodokumentation är inte heller konstig.
#37 - 11 september 2006 08:46
Tiden får helt enkelt utvisa. Själv tror jag mest på praktbarbsyngel.
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 11 september 2006 09:21
Omöjligt är det väl inte - jag tror att en hel del omöjliga fiskar just kan reproducera sig slumpmässigt någon gång då och då.
Så som sagt det vore kul med foton.

Visst händer det omöjliga ibland - drd får ju t.ex. Corydoras-yngel i sitt akvarium utan att ha några Corydoras i akvariet etc.;)
Jag vet att när jag hade affär i Kalmar så ringde det en gång en jeppe som bodde på Öland (där pH, GH och KH är extremt högt) och sa att han hade alldeles för mycket kardinaltetra i akvariet eftersom de ynglade av sig så hemskt och han behövde bli av med dom. Jo, jo tänkte man - kardinaler lär det ju inte vara men det är ju inte illa med svenskodlade neoner så jag bad honom komma in med dom.
Det visade sig dock att det faktikst var några hundra kardinaltetror som han kom med och som "odlats" i ett sällskapskar med ett pH på 8.5. Han fortsatte sedan med att en gång om året städa ut sitt akvarium och komma in med en drös med kardinaltetra.

Var lite snälla nu - det är inte lätt att se skillnad på silverhajsyngel och praktbarbsyngel när de är riktigt små. Om det dyker upp yngel i ett akvarium där man bara har silverhajar är det väl rätt begripligt om man tror det är silverhajsyngel. Begripligt misstag.

Det är dessutom inte alls enkelt att fota små yngel så att det saknas fotodokumentation är inte heller konstig.

Håller helt med
#39 - 11 september 2006 16:53
Hej!

Vet inte om detta är rätt del att lägga detta inlägget, men ni får gärna flytta den om den inte passar här.

Jag har haft akvarie nu i ett par år men silverhajar (6 st) endast ett kort tag.

Dock har jag märkt något roligt med dem de senaste dagarna. Varje gång efter att de har fått mat börjar några av dem lägga sig sida vid sida och gnugga sina sidor mot varandra. Verkar inte det minsta aggressivt.

Leker dem?

Ni som har haft silverhajar ett tag vad vet ni?

mvh
#40 - 11 september 2006 17:54
Mina gjorde också så vid matning, jag tror att det är ranguppgörelse.
#41 - 24 augusti 2010 13:24
känns väl kanske onödigt att lyfta en såhär gammal tråd. Men för att glädja alla "haters" där ute så var det förmodligen aldrig några silverhajsyngel. När jag kom hem såg jag aldrig till dom någon fler gång så lättast och troligast är väl bara att säga att det var barbyngel som dog :)
#42 - 24 augusti 2010 14:56
Att du ens kommer ihåg att du gjort den här tråden efter 4 år. :D

Annons