Silverhajmal med "mögel"!? Snabbt svar nån!!

#1 - 22 november 2008 13:22
En av våra "hajar" ser och beter sig inte friskt längre :-( . Den har någon form av angrepp på huden och ryggfenan, äter inte och simmar inte som den ska. Ingen fart på fisken längre..

Angreppet ser ut som om det är ludd på ena sidan av fisken, ska ge mig på att försöka fota den..
#2 - 22 november 2008 13:26
Maraschino skrev:
En av våra "hajar" ser och beter sig inte friskt längre :-( . Den har någon form av angrepp på huden och ryggfenan, äter inte och simmar inte som den ska. Ingen fart på fisken längre..

Angreppet ser ut som om det är ludd på ena sidan av fisken, ska ge mig på att försöka fota den..
Den har nog fått svamp,kan botas med hjälp av Salt.
#3 - 22 november 2008 13:43
Den simmar upp till ytan och håller till där, sen ser det ut som att den vobblar när den simmar.. Nu ligger halvtaskiga bilder i TS iaf..
#4 - 22 november 2008 13:45
Bör jag fånga och sätta den i ett eget kar?
#5 - 22 november 2008 13:56
Maraschino skrev:
Bör jag fånga och sätta den i ett eget kar?
Det kan man göra orsaken är nog att den har varit i kontakt med något i karet en rot eller liknande efter som silverhajen är en hyper nervis alltid så händer det ofta att den får små sår som det kan lätt bli svamp på
#6 - 22 november 2008 14:09
Skickar en bra länk om Salt
http://www.kramforskoi.com/salt.htm
#7 - 22 november 2008 15:25
Det kan man göra orsaken är nog att den har varit i kontakt med något i karet en rot eller liknande efter som silverhajen är en hyper nervis alltid så händer det ofta att den får små sår som det kan lätt bli svamp på

Våra beter sig inte nervöst alls, visst simmar de omkring en hel del men de är ganska lugna!
#8 - 23 november 2008 10:15
Ok, fisken fick sig ett saltbad igår kväll, ett reningsbad och sen ner i ett sjukkar, jag tog vatten från stora karet och fyllde upp med. I sjukstugan är det lite salt i vattnet, den verkade piggna till igår men nu verkar den ha vandrat vidare till de sälla jaktmarkerna...

Vad blev fel, gjorde jag fel eller såg vi det försent!?

Kan tillägga att vi bara haft hajarna i tre veckor, de går tillsammans med platy, molly, siameser, kampfisk och en ancistrus som är lite luggsliten efter att ha varit korkad nog för att ta sig in i pumpmodulen... Vi har inget salt i stora karet..
#9 - 23 november 2008 10:42
Svårt att avgöra på bilden men var gälarna väldigt röda till färgen?
#10 - 23 november 2008 11:03
Det bästa verkar vara att låta malarna ha salt i vattnet även i fortsättningen. Så här skriver Planet Catfish:
Unga fiskar (mindre än 12 cm) kan hållas i alkaliskt sötvatten (med till exempel Malawi/Tanganyika-ciklider) men större fiskar MÅSTE ha salt i vattnet för att trivas.

Ju större fisk desto mer salt, enligt PC - vuxna exemplar bör ha saltvatten.
Platy och molly funkar alltså bra i början (tills de blir uppätna) medan kampfisk kanske inte är det bästa sällskapet.
#11 - 23 november 2008 12:20
Det bästa verkar vara att låta malarna ha salt i vattnet även i fortsättningen. Så här skriver Planet Catfish:

Ju större fisk desto mer salt, enligt PC - vuxna exemplar bör ha saltvatten.

Platy och molly funkar alltså bra i början (tills de blir uppätna) medan kampfisk kanske inte är det bästa sällskapet.

Våra är ca 7cm långa så de borde inte behöva salt i vattnet än.. Har nu sett att även den andra är uppe och simmar runt vid ytan, och verkar tycka att det är lite jobbigt att simma.. Svårt att förklara men det ser inte lika smidigt ut som det gjort förrut..
#12 - 23 november 2008 12:22
Vad har du för vattenvärden, temperatur, syresättning?
Annars är det bräckvatten som gäller.
#13 - 23 november 2008 12:24
Gaffel skrev:
Svårt att avgöra på bilden men var gälarna väldigt röda till färgen?

Inte vad jag la märke till. Syns inte heller något på den som är kvar i stora karet..
#14 - 23 november 2008 12:25

Annars är det tydligen bräckvatten som gäller. (från 12cm)

Blir konfunderad ju mer jag läser om den, men tillsätt upplöst salt mot ev svampangrepp.
#15 - 23 november 2008 12:31
Gaffel skrev:

Annars är det tydligen bräckvatten som gäller.

Inget nitrit, knappt något nitrat, hårt vatten ph över 7,5. Temp 26grader och en stor pump som inte är full blås på, en Eheim Compakt 2000 har jag för mig att det är, den ligger i en filtermodul.
#16 - 23 november 2008 12:33
Maraschino skrev:

svampen som det fått är högst troligt bara en följd av att fisken är sjuk på annat vis! omöjligt att så här säga vad det är för fel på den!
#17 - 23 november 2008 12:37
Kan tillägga att det har börjat växa alger i karet senaste dagarna, ska dra ner på matningen då jag tror att det beror på lite för mycket mat. Fiskarna äter dock upp det vi stoppar i på mindre än en minut...
#18 - 23 november 2008 12:42
åheim skrev:
svampen som det fått är högst troligt bara en följd av att fisken är sjuk på annat vis! omöjligt att så här säga vad det är för fel på den!

Jag funderar mest rent allmänt, nu lite mer pga att den som är kvar i stora karet börjat bete sig konstigt den oxå. Har ju lite lite erfarenhet själv och vill bara ha hjälp med er vishet här på zoopet!!
Tycker det finns lite info och bilder om sjukdomar på svenska, hittar på tyska men då tyskan inte är så bra, känns det bättre att fråga lite här!
#19 - 23 november 2008 12:42
Maraschino skrev:
Kan tillägga att det har börjat växa alger i karet senaste dagarna, ska dra ner på matningen då jag tror att det beror på lite för mycket mat. Fiskarna äter dock upp det vi stoppar i på mindre än en minut...
Ja det är det enskilt vanligaste orsaken att fiskar blir sjuka i kombination med ett för litet filter!
#20 - 23 november 2008 12:47
Jättesvårt att hitta en trolig anledning iom att den senaste "större förändringen" just var att du satte in silverhajmalarna och det är ju bara 3 veckor sedan.
#21 - 23 november 2008 12:49
åheim skrev:
Ja det är det enskilt vanligaste orsaken att fiskar blir sjuka i kombination med ett för litet filter!

För litet filter borde det inte vara då vi har en filtermodul som är full av filtermatta.

Finns det något annat att tänka mot algerna!?
#22 - 23 november 2008 12:55
Gaffel skrev:
Jättesvårt att hitta en trolig anledning iom att den senaste "större förändringen" just var att du satte in silverhajmalarna och det är ju bara 3 veckor sedan.

Hmm, inte riktigt! Sista fiskarna i var mollygänget och siameserna. HAjarna har varit med sen 28 okt..

Den började nog visa symptom i början på veckan då den inte åt längre, var bara framme och simmade över maten och spottade ut maten om den tog in i munnen. Kan mollysarna släpat med något skit!?
#23 - 23 november 2008 13:47
Nu när jag kikade in i stora karet, har gjort det med täta mellanrum för att ha koll på fiskarna idag så låg den andra silverhaj malen på botten och flöt... ;-(

Vad har hänt!? Förstår ingenting längre... Alla andra fiskar verkar dock opåverkade so far..

Annons