Silverhajar?

#1 - 5 juli 2008 17:22
uh.. bara en fråga. jag har 54liters, tänkte skaffa silverhajar, har nu malawiciklider.. har haft scalarer, ancistrus, silvermolly, guppy, slöjstjärtar m.m

Är mitt akvarium på tok för litet för silverhajar? Experten på djuraffären säger att det är "full funktion". Samma sa han om Malawicikliderna.

Plus, villka fiskar skulle passa tillsammans med Silverhajar?
Tänkte lysa upp med någon färg..
#2 - 5 juli 2008 17:25
Personligen skulle jag inte stoppa i Malawiciklider eller Silverhajar i ett 54 liters akvarium
#3 - 5 juli 2008 17:31
har du några tips på några tuffa fiskar som jag kan ha? Jag har haft en hel del, vill prova på. Och en liten fråga. I akvariebutikerna så lever ju fiskarna i ca 60L eller MINDRE, även när det är näbbgäddor, silverhajar, guldfiskar m.m, som jag har hört skall ha 300L?
#4 - 5 juli 2008 17:38
Ciwa skrev:
har du några tips på några tuffa fiskar som jag kan ha? Jag har haft en hel del, vill prova på. Och en liten fråga. I akvariebutikerna så lever ju fiskarna i ca 60L eller MINDRE, även när det är näbbgäddor, silverhajar, guldfiskar m.m, som jag har hört skall ha 300L?
Dem fiskarna är till för att sälja det går inte att lagerhålla 300 baljer för att sälja fisk,det blir i en stor butik med mycket pengar i så fall;):)
#5 - 5 juli 2008 17:54
Det tuffaste jag kan komma på så här på rak arm som funkar i ett 54 liters kar är någon sorts dvärgciklid. Sedan om den är så tuff i dina ögon vet inte jag;).
Bilagor:
#6 - 5 juli 2008 17:59
owh.. har du något "prov" på sort av dvärgcikilid? om det nu finns, haha.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 5 juli 2008 18:08
Som sagt i akvarieaffärer går det yngel och de går där bara en kort tid. Så det är ungefär samma sak som att ett litet barn och en vuxen skulel behöva en lika stor säng;)
Du skall dessutom göra dig av med malawicikliderna - de blir alldeles för stora och tuffa för ett 54 liters.
Bilagor:
#8 - 5 juli 2008 18:11
Precis vad jag hade i tanken. Tänker nu i förväg på vad jag skulle kunna byta till. Det känns liet synd om dom.. Min mor tycker det ser ut som att dom trivs, men jag känner inte på samma vis. Men mammor är som dom är. Vi ska till USA om 4 dagar, ska vara där i 2 veckor, och för min mor får jag inte byta dom före resan.. Men jag tror dom klarar sig i 17 nätter till?

Några tips på kamrater till Svärdbärare? (inte levandefödare)
#9 - 5 juli 2008 19:03
Någon rasbora av något slag kanske, eller en mindre tetra såsom Kolglödstetra http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1084 .
#10 - 5 juli 2008 19:48
ja kanske, tack så mycket! :D
#11 - 5 juli 2008 20:26
Ciwa skrev:
Precis vad jag hade i tanken. Tänker nu i förväg på vad jag skulle kunna byta till. Det känns liet synd om dom.. Min mor tycker det ser ut som att dom trivs, men jag känner inte på samma vis. Men mammor är som dom är. Vi ska till USA om 4 dagar, ska vara där i 2 veckor, och för min mor får jag inte byta dom före resan.. Men jag tror dom klarar sig i 17 nätter till?

Några tips på kamrater till Svärdbärare? (inte levandefödare)

[FONT=Calibri][SIZE=3]Undrar vad som menas med att en fisk trivs? Är det när de lever, eller förökar sig? Undrar om man har uppnått det ultimata då eller det som MINST krävs? Lite filosofisk efter troligen för mycket jäger.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
#12 - 9 juli 2008 08:29
Man ser ifall den trivs eller inte, det kan bli att den äter inte... Och gör den inte det är det något som är fel.. Men jag ser, och går på magkänslan.. Så jag kan säga, " dom trivs inte..".
#13 - 9 juli 2008 09:25
Jag skulle rekommendera att du följer Kjells råd och gör dig av med cikliderna INNAN du reser på semester, kolla med Luleåakvaristerna om dom har någon som kan ta emot fiskarna.
mailto:medlem@luleaakvaristerna.se
Bilagor:
#14 - 9 juli 2008 09:33
Jag skulle rekommendera att du följer Kjells råd och gör dig av med cikliderna INNAN du reser på semester, kolla med Luleåakvaristerna om dom har någon som kan ta emot fiskarna.

[EMAIL="medlem@luleaakvaristerna.se"]Epost till luleåakvaristerna.se[/EMAIL]
#15 - 29 juli 2008 10:45
Kom nu hem ifrån resen och jag hade jätte trevligt.
Jag bytte bort fiskarna INNAN resan, sa just nu står akvariumet tomt. Nu funderas det på vad som ska simma i det. ^^
Funderar på tetror av nå slag, eller dvärgciklid. anyway, tack för hjälpen! (:
#16 - 29 juli 2008 17:26
Dvärggurami och nån liten rasbora eller tetra är superfint!
Kul med Lulebor förresten!
#17 - 29 juli 2008 19:54
Jag har haft silverhajar i ett 60 liters, dock väldigt små, men de växer hyfsat fort och jag rekommenderar det inte..
#18 - 31 juli 2008 11:32
Silverhajar är väll lite för stora eller blir lite för stora med tiden för ett 54 liters, dessutom är dom rätt snabba, krockar lite i rutan härhemma och då har jag 470liter.
Guest
#19 - 31 juli 2008 11:37
M.B skrev:
dessutom är dom rätt snabba, krockar lite i rutan härhemma och då har jag 470liter.

Ja det fenomenet känner jag igen. Funderar på om de avstånds bedömmer dåligt eller helt enkelt ser dåligt.

Annons