Silverhaj.

#1 - 1 oktober 2006 09:30
Jag har tre stycken silverhajar, nu har jag sett att två av dem simmar intill varandra hela tiden.

http://diamen.no-ip.org/akvarium/nya_bilder/MVI_0648.AVI

Kan detta vara ett lekbetéende?
#2 - 1 oktober 2006 09:59
Jag verkar inte kunna se filmen (får bara "connecting...") men gissningsvis är det aggression du ser. Silverhajar, som många cyprinider, har välutvecklade stimbeteenden, och har regelbundna uppgörelser om rang i stimmet. Låt mig gissa, du ser det här beteendet mestadels vid matdags, och de simmar sida vid sida och slår då och då kraftiga slag med stjärten mot den andra fisken?

Silverhaj har såvitt känt aldrig odlats i akvarium. Det är alltså osannolikt att dina leker. Inte omöjligt, shit happens, men osannolikt.
#3 - 1 oktober 2006 10:14
Jag har för mig att jag läst att de har odlats, men kan minnas fel. Men jag såg i alla fall filmen, och sådär har de silverhajar jag haft också betett sig, vid matdags mestadels.

Dina är rätt små också, så de är nog inte könsmogna. De blir ju drygt 30 cm.
#4 - 1 oktober 2006 10:42
Ja, precis som många andra 'omöjliga' fiskar odlas de artificiellt i sydostasien, efter injicering med hormoner. Injektionerna får dem att utveckla mogen rom & mjölke, som sen kläms ur fisken, blandas, och kläcks artificiellt.

De är däremot, såvitt jag vet, aldrig odlade utan hormoner & i akvarium.
#5 - 1 oktober 2006 11:15
Eftersom det står att den har Odlingsvalör "G" så är de ju inte omöjliga, De har odlats fram. Annars hade det ståt "Elit".
#6 - 1 oktober 2006 11:49
Det får stå för odlingskampanjen. Jag känner inte till nån normal odling.
#7 - 1 oktober 2006 11:56

Annons